Sivuja:
Toiminto
  • #1 kirjoittanut Nurmis 11 Jul 2020
  • Oon täs tovin pohtinut vaihtaisiko vaunun autoon. Mitkähän mahtaa olla todelliset kulut nuissa moottoroiduissa vehkeissä? Verot, vaukuutukset ym. Onko retkeilyauto halvempi ylläpitää kuin perinteinen matkailuauto? Vaunun kanssa pääsee niin halvalla etten oo autojen suhteen asiaa pohtinut.
  • #2 kirjoittanut armas ujomieli 11 Jul 2020
  • 1500€ ainakin, mulla täyskasko ja täysillä bonuksilla liikennevakuutus+ verot. Eli kannattaa välillä liikennekäytöstä poisto. Pellikuorinen päästötodistuksella tietty halvempi.
  • #3 kirjoittanut Nurmis 11 Jul 2020
  • Joo ei olisi tarkoitus ajella kun huhti-lokakuu väli. Eipä halvalta lystiltä kuulosta. Pellikuorisella viittaat ilmeisesti rerkeilyautoon. Onkohan kenelläkää tietoa miten niiden kanssa maksut menee.? 
  • #4 kirjoittanut seppoko 11 Jul 2020
  • Tuonne https://laskurit.trafi.fi/ajoneuvoverolaskurit laittamalla erilaisia arvoja, saat veron määrän.
  • #5 kirjoittanut HiTec 11 Jul 2020
  • Vaunun kanssa pääsee niin halvalla etten oo autojen suhteen asiaa pohtinut.

    Ajatteli asiaa about miltä kantilta tahansa, vaunu on edullisempi hankkia, ylläpitää, huollattaa, vakuuttaa, katsastaa... eikä siitä makseta sen paremmin auto- kuin ajoneuvoverojakaan. Ja kaiken lisäksi jos vertaat kahta saman mittaista as.osaa, on vaunu tilavampi koska siinä ei ole sitä tilaa syövää ohjaamoa lainkaan. Näin myös mm. säilytystilaa on vaunussa ihan toiseen malliin 8)
  • #6 kirjoittanut Alan 11 Jul 2020
  • Nämä ovat eri lajeja. Vaunun kanssa reissaaminen vaatii vaivansa ja on ihan toisenlaista. Ei voi minusta edes verrata.

    Joissain matkailuautoissa on päästöpohjainen vero, ei se retkuiluautojen yksinoikeus ole. Kulut putoaa kummasti, jos en väärin muista niin n. 60% painopohjaisesta.

    Pojat on kertoneet, että retkeilyautossa kuluu kaasua ja saattaa olla viileää.
  • #7 kirjoittanut retkeilijä 11 Jul 2020
  • Nämä ovat eri lajeja. Vaunun kanssa reissaaminen vaatii vaivansa ja on ihan toisenlaista. Ei voi minusta edes verrata.
    ...
    Ei voitane sanoa, että reissaaminen vaunulla ja m.autolla on eri lajeja kaikissa tapauksissa. Minun luontomatkailuun käy hyvin molemmat.

    Retkivaunusta vain takatukijalat lasketaan alas yöksi (sähkäpora) ja vaunu jätetään kiinni autoon. Eikä katsastusvapaassa ole juuri mitään huoltokustannuksia
  • #8 kirjoittanut ktako 11 Jul 2020
  • Ajatteli asiaa about miltä kantilta tahansa, vaunu on edullisempi hankkia, ylläpitää, huollattaa, vakuuttaa, katsastaa... eikä siitä makseta sen paremmin auto- kuin ajoneuvoverojakaan. Ja kaiken lisäksi jos vertaat kahta saman mittaista as.osaa, on vaunu tilavampi koska siinä ei ole sitä tilaa syövää ohjaamoa lainkaan. Näin myös mm. säilytystilaa on vaunussa ihan toiseen malliin 8)
    etpä ota perään sitten muuta kuin vaunun. Autolla saa hinattu veneet sun vermeet helpommin pelipaikoille. Auto on kyllä enemmän aktiivi harrastelijan kulkine sano :D
  • #9 kirjoittanut aakoo 11 Jul 2020
  • Mä olen itselle harkinnut peltikuorista teltankorviketta ja oma arvioni kustannuspuolesta että ylivoimaisesti isoin menoerä on kaluston arvon laskeminen ja retkeilyauton arvo putoaa euroina vähemmän kuin matkailuauton.

    Vaunun, ison tai pienen pito on reilusti halvempaa, mutta ne piirtää kellä liitua riittää.
  • #10 kirjoittanut tsahkali 12 Jul 2020
  • Joissain matkailuautoissa on päästöpohjainen vero, ei se retkuiluautojen yksinoikeus ole

    Taitavat harvassa olla...?
  • #11 kirjoittanut El Maco 12 Jul 2020
  • Molemmissa on puolensa, mutta sitähän tässä ei kysytty. Itse harrastan kaikenmoista aktiivisesti, joten auto tilavalla takatallilla oli oikeastaan ainut vaihtoehto. Mutta siitä ilosta sitten maksetaan vajaat 1500€/v, teoriassa. Käytännössä pieni osa tuosta, kun käyttö ei ole jatkuvaa. Eli auto seisontaan kun ei tartte.
  • #12 kirjoittanut HiTec 12 Jul 2020
  • Auto on kyllä enemmän aktiivi harrastelijan kulkine sano :D

    Toki, as.auto on kuin tehty liikkuvaan matkailuun. Tukijalat ylös ja vermes on valmis siirtymään seuraavaan mestaan. Paskassa kelissä jos tarttee yöpyä, niin jättää ne jalatkin laskemati ja näin pääsee auton ulkopuolella edes piipahtamatta, kuivana ja hyttysen purematta ajosta nukkumaan. Tai joku motocross/jokkis touhu, niin harrastusvälieet vaan as.auton perään trailerille ja menox, as.auto taukotupana on suorastaan loistava. Myös esim. muksujen fudis-turnauksissa yms. as.autossa kylmät juotavat eväsleipineen odottaa jääkaapissa jne Thumb

    Jos taasen tuo reissaaminen on kesämökkeilyä muistuttavaa, enempi paikallaan oloa tai ihan jopa kausipaikkailua, niin as.vaunu sopii tähän täydellisesti. Toki myös as.vaunuilun budjettikin on usein selvästi pienempi, joten tähän pääsee helpommin käsiksi ja uusia kasvoja tulee harrastuksen pariin Thumb
  • #13 kirjoittanut ktako 12 Jul 2020
  • Toki, as.auto on kuin tehty liikkuvaan matkailuun. Tukijalat ylös ja vermes on valmis siirtymään seuraavaan mestaan. Paskassa kelissä jos tarttee yöpyä, niin jättää ne jalatkin laskemati ja näin pääsee auton ulkopuolella edes piipahtamatta, kuivana ja hyttysen purematta ajosta nukkumaan. Tai joku motocross/jokkis touhu, niin harrastusvälieet vaan as.auton perään trailerille ja menox, as.auto taukotupana on suorastaan loistava. Myös esim. muksujen fudis-turnauksissa yms. as.autossa kylmät juotavat eväsleipineen odottaa jääkaapissa jne Thumb

    Jos taasen tuo reissaaminen on kesämökkeilyä muistuttavaa, enempi paikallaan oloa tai ihan jopa kausipaikkailua, niin as.vaunu sopii tähän täydellisesti. Toki myös as.vaunuilun budjettikin on usein selvästi pienempi, joten tähän pääsee helpommin käsiksi ja uusia kasvoja tulee harrastuksen pariin Thumb
    komsii komsaa   ^-^
  • #14 kirjoittanut Hesus 12 Jul 2020
  • noita vaunuilu vs. matkailuautoulu-topikkeja löytyy jo ennestään, mutta tämä retkeilyauto vs. matkailuauto asetelma oli mulle uusi, varsinkin jos mietitään kulujen kannalta.

    itse en ole edes ajatellut että siinä on mitään radikaalia eroa, mutta asumismukavuudessa oikea matkailuauto voittaa mennen tullen peltikuoriset.

    Arvonaleminen on euroissa on sitä kovempaa, mitä kalliimpi auto on uutena ollut, kun prosenteissa lasku lienee suurinpiirtein samaa kaavaa?
  • #15 kirjoittanut Alan 12 Jul 2020
  • Taitavat harvassa olla...?

    Mulla on pihassa ja ainakin Ihaalla oli.
Sivuja:
Toiminto