rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Karavaanarin kumit?  (Luettu 5898 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:45
Karavaanarin kumit?
« : 29.06.2020 kello on 08:34 »
Mites se on nuo kesäkumit henkilöautoissanne onko kokemusta esim kumhoista paljonko kestää kilometrejä 205 leveydessä?

Tullut käyteltyä noita conteja, ovat muuten hyviä mutta kulutuskestävyydess ä on kyllä toivomisen varaa...alkaa olemaan loppu jo siinä 30tkm tienoilla.


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:29.11.2020 kello on 08:14
  • Motto: Carpe diem...
Vs: Karavaanarin kumit?
« Vastaus #1 : 29.06.2020 kello on 09:23 »
Kumit ovat ainoa ote maanpinnalle joten  ei ole yhdentekevää mitä veturin alla on.
Edelliset olivat Misukat ja niin ovat nämä uudetkin.
Michelin Primacy 4,   kokoa 205, 55, 16.
Vakaat,  rauhalliset ja riittävän hiljaiset.                                Niillä mennään,  eikä olisi tullut mieleenkään ostaa sen firman kumipaistoksia,  joka on harkitusti huijannut asiakkaita ja julkisia testaajia.
Kolmenkymmenen vuoden aikana on kolme rengasta hajonnut alla ja yhteen tullut kudosvaurio,  ja sen jälkeen  valintoina ovat olleet Continentalit ja parilla  viime kerralla misukat joilla on muun lisäksi myös ylivertainen kulutuskestävyys.
Tässäpä yksi kokemus ja näkemys niistä mustista ja pyöreistä...

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:12
  • Retkeilijä
Vs: Karavaanarin kumit?
« Vastaus #2 : 29.06.2020 kello on 09:31 »
Ostin juur 225, 17 Sunfull 50€/nurkka. Kestosta ei tietoa, mut taitaa auto vaihtua ennen kuin kumit loppu. Tyytyväinen olen ollut.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.03.2024 kello on 18:47
  • Ukki
Vs: Karavaanarin kumit?
« Vastaus #3 : 29.06.2020 kello on 10:19 »
Perusihmisen on tavallisessa ajossa sanoa renkaasta muuta kuin että ilma pysy sisällä ja pyörii.
Ongelmat tulee sitten jossain ääritilanteessa. Auto ei ohjaudukkaan kuten pitäisi tai jarrutus meneet pitkäksi. Minulla on autossa usein tärkeä kuorma ja tiellä liikkuu muitakin. Hyvät renkaat on hyvät renkaat ja en oikein usko hinnat alkean renkaat sellaiset olevan. 

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:12
  • Retkeilijä
Vs: Karavaanarin kumit?
« Vastaus #4 : 29.06.2020 kello on 10:42 »
Näinhän se menee. Itsellä tilanne että suhaan muutaman tonnin kesällä taajamassa niin riittää että rengas pyörii. Ja auto on tonnin rutku :D

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:45
Vs: Karavaanarin kumit?
« Vastaus #5 : 29.06.2020 kello on 12:11 »
Tuollainen uusi laatu rengas jossa on kulutuspintaa uutena 7mm on jo aika ihmeellinen...samaa n aikaan sanotaan että 4mm kohdalla pitäisi vaihtaa uusiin...eihän niillä silloin aja kuin 10 000km. Ekat millit kun lähtee nopeimmin.

Joskus takavuosina kun tuli ekat conti ekocontactit niin niillä ajeli 60 000, nykysillä vaan 30 000max.


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:08
Vs: Karavaanarin kumit?
« Vastaus #6 : 29.06.2020 kello on 12:19 »
Renkaan kuluminen vaihtuu eri valmistajien ja renkaiden kesken, joillakin elinkaaren alkupuolella ei paljoa kulu ja sitten hyvin lyhyessä ajassa kuluma on merkittävä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:50
Vs: Karavaanarin kumit?
« Vastaus #7 : 29.06.2020 kello on 22:59 »
Jos sulan maan aikana renkaiden täytyy olla muutakin kuin mustat ja pyöreät niin ajonopeus on liian kova.
Hiton kovalla riskillä mennään jos vauhti on sitä luokkaa että laaturenkailla selvitään mutta halpiksilla oltaisiin pellolla.

Hyvä mittari ajon tasaisuuteen on pinota kojelaudalle kolikoista pieni torni ja ajella sen mukaan että torni pysyy pystyssä ja samaan aikaan edetä liikenne virran mukana, olematta tien tukkona Thumb

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:57
Vs: Karavaanarin kumit?
« Vastaus #8 : 30.06.2020 kello on 00:12 »
Jos sulan maan aikana renkaiden täytyy olla muutakin kuin mustat ja pyöreät niin ajonopeus on liian kova.
Hiton kovalla riskillä mennään jos vauhti on sitä luokkaa että laaturenkailla selvitään mutta halpiksilla oltaisiin pellolla.

Samaa olen miettinyt, että harvoin sitä tulee ajettua niin rajoilla ettei tosiaan mustilla ja pyöreillä pärjää.
Itse olen autoihini hommannut renkaita valmistajilta kuten nankang ja linglong ja hyvin on kestänyt ja sanotaan nyt lisäksi vielä näin, että mun ajotapa ei ole renkaille se vähiten kuluttava ;D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 07:32
  • Kulkija
Vs: Karavaanarin kumit?
« Vastaus #9 : 30.06.2020 kello on 07:36 »
Ja kun se ääritilanne tulee, ollaan huonosti pitävällä tai vesiliirtoa vastustavalla renkaalla kusessa.

Kovin kevyttä pitää käytön olla, ettei renkaalla ole merkitystä. Jatkuvassa taajama-ajossa max 50 km/h ehkä.

Parempi silti se halvinkin uusi kuin loppuunkulunut merkkirengas.

Itse en koskaan tingi renkaista enkä öljynvaihdoista. Micheliniä ja Goodyearia tainnut alla olla viimeiset 20 vuotta sen, mitä itse olen ostanut.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:15
Vs: Karavaanarin kumit?
« Vastaus #10 : 30.06.2020 kello on 10:00 »
Ja kun se ääritilanne tulee, ollaan huonosti pitävällä tai vesiliirtoa vastustavalla renkaalla kusessa.

Kovin kevyttä pitää käytön olla, ettei renkaalla ole merkitystä. Jatkuvassa taajama-ajossa max 50 km/h ehkä.

Parempi silti se halvinkin uusi kuin loppuunkulunut merkkirengas.

Itse en koskaan tingi renkaista enkä öljynvaihdoista. Micheliniä ja Goodyearia tainnut alla olla viimeiset 20 vuotta sen, mitä itse olen ostanut.

Kyllä sillä on merkitystä myös taajamassa, pysähtyykö kulkine 5 metrissä juuri ennen eteen suhannutta pyöräilijää, vai meneekö siihen pysähtymiseen 7m.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Vs: Karavaanarin kumit?
« Vastaus #11 : 30.06.2020 kello on 10:10 »
Kyllä sillä on merkitystä myös taajamassa, pysähtyykö kulkine 5 metrissä juuri ennen eteen suhannutta pyöräilijää, vai meneekö siihen pysähtymiseen 7m.
Reaktioaikana kuljettu matka 50 km/h nopeudessa on noin 14 m/s...

Ei se taajamanopeuden jarrutusmatka siinä liene se suurin pointti. Sitten voisi pohtia, jos pitäisikin pysähtyä 3 metrissä. Taas jäisi sitä törmäysnopeutta jäljelle.

Niin ja niistä renkaista. Henkilöautossa kesäisin GoodYear ja talvella Nokian. Nokian siksi, että niissä tuntuu olevan paras nastoitus.
Pakuissa ja retkuiluautoissa kiinalaiset C-renkaat. Talvisin pakuissa Nokian nastat.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.01.2022 kello on 07:19
Vs: Karavaanarin kumit?
« Vastaus #12 : 30.06.2020 kello on 10:50 »
Joitain vuosia sitten oli halpisrenkaat ostetussa autossa alla, matkaa tehdessä hirvi kiipesi tien penkkaa ja kun oli tulossa oikealta niin oli uhmakkaasti oikeuksistaan tietoinen. 

Siihen tein sitten paniikkijarrutusta, aluksi hidastui hyvin mutta sitten katosi pito. Kumit ei vain pitänyt ja rengas liukui (harrastekulkinen niin ei ollut abs).

Eli, ainakin noilla kumeilla jarrutusmatka oli jotain järkyttävää, abs tietty olisi auttanut kun rengas pyörii.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:57
Vs: Karavaanarin kumit?
« Vastaus #13 : 30.06.2020 kello on 10:58 »
Ja kun se ääritilanne tulee, ollaan huonosti pitävällä tai vesiliirtoa vastustavalla renkaalla kusessa.

Kovin kevyttä pitää käytön olla, ettei renkaalla ole merkitystä. Jatkuvassa taajama-ajossa max 50 km/h ehkä.

Miksi pitää ostaa tarkoituksella huonosti pitävä tai vesiliirtoa vastustava rengas? Esim. nykyisessä autossani on Linglong GreenMax UHP rengas joka oli testimenestys TM:n testissä ja hintaa sillä on 245/35-19 koossa 90e.
Uudelleenpinnoitetu t todella halvat renkaat on sitten asia ihan erikseen.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:21
  • Knaus Eifelland
Vs: Karavaanarin kumit?
« Vastaus #14 : 30.06.2020 kello on 11:29 »
Ajonopeudet olosuhteiden ja rengastuksen mukaan. Talvirengaskin pitää kesällä paremmin kuin talvella. Miten sitä ylipäätään pärjätään talvikelissä? Olemalla varovainen. Vai miksi juuri kesällä pitäisi saavuttaa äärimmäisen kova pito verrattuna talvikeliin?
Osa tästä fiksusta porukasta on kuitenkin valmis liukastelemaan ja ottamaan riskiä syksyisin ja keväisin taktikoimalla oikeaa renkaanvaihtohetkeä, tai ajamalla kumit sileiksi loppuun asti.