Tekniikkakeskustelut > Sähkölaitteet

Sähkön määritelmä muuttuu

(1/2) > >>

99:
Uusi ampeerin määritelmä on seuraava:

--- Lainaus ---Sähkövirran SI-yksikkö on ampeeri. Ampeerin tunnus on A ja sen määritelmän perustana on
alkeisvarauksen e kiinteä lukuarvo 1,602 176 634 × 10 ?19 , kun yksikkönä on C eli A?s ja kun
sekunnin määritelmän perustana on ?? Cs .
--- Lainaus päättyy ---

Itse aikoinaan oppinnut että ampeerin määreitelmä on "virta joka aiheuttaa 1N voiman äärettömien pitkiin johtimien välille, jotka ovat metrin edäisyydellä toisistaan".

Aina sitä oppii uutta.

elwari:
Taitaa se kilon punnuskin 'juustokuvun' sisällä olla ollut museoesine hyvän aikaa. Pitääköhän 4-1/2 numeron vanha Fluke nyt kalibroida uudestaan  ;)

HiTec:
Itse asiassa tuo kg muuttui ihan vasta tässä pari vuotta sitten tuosta juustokuvun alla olevasta mallikappaleesta luonnonvakioihin :o
https://www.is.fi/tiede/art-2000005901301.html

hemppat:
Aikalailla onkin hyötyä sähkön uudestä määritelmästä kun omien sähköjen kanssa puuhailee.

mjh48:
Vanha määritelmä

--- Lainaus ---Mitä sähkö on?
Sähkö on hahmosta erkaneva pyrkimys tai hahmo, joka alkaa jättää välinpitämättömyyte nsä, sillä sähkö on joko itse välitön ilmi tulija tai läheisesti hahmosta tuleva, siitä vielä riippuva olevainen -. ei kuitenkaan vielä hahmon itsensä hajoaminen, vaan pinnallinen tapahtuma, jossa eroavaisuudet erkanevat hahmosta, joka kuitenkin on niiden edellytyksenä, eivätkä nämä itse ole vielä tulleet itsenäisiksi.
Georg Wilhelm Friedrich Hegel (vv 1770 — 1831)

--- Lainaus päättyy ---

Ettäs tiedätte  :D

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View