rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Pistorasioiden lisäys  (Luettu 11611 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.02.2024 kello on 18:47
Pistorasioiden lisäys
« : 23.05.2020 kello on 07:10 »
Mulla on -96 Dethleffs 6970 Espirit asuntoauto ja tekis lisätä sinne muutama 230v pistorasia,minkäslaisilla johdoilla asuntoautoihin/vaunuihin  vedetään ja mistäköhän virran niille ottaisi?en nyt ainakaan suoralta kädeltä muista missä siinä joku keskus on josta vois virrat ottaa?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.03.2024 kello on 09:09
  • SFC 11252 vankkuri kulkee...
Vs: Pistorasioiden lisäys
« Vastaus #1 : 23.05.2020 kello on 07:36 »
Kaapeli schuko pistorasioille on MMJ 3x2,5 neliötä (värit piuhoilla: sininen-musta-keltavihreä). Sellaista kaksivaippaista valkoista muovikaapelia. Automaattisulakekke en nimellisarvo 16 amperia. Kaapelia saa sähköliikkeistä, rautakaupoista, Motonetistä, Puuilosta jne.

Erkki

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
Vs: Pistorasioiden lisäys
« Vastaus #2 : 23.05.2020 kello on 07:42 »
Mites tuo tärinä vaikuttaa asiaan...?

Käytetäänkö yksisäikeistä, vaiko monisäikeistä. Äkkiseltään luulisi, että monisäikeinen kestäisi paremmin tärinän rasitusta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:46
  • Knaus Eifelland
Vs: Pistorasioiden lisäys
« Vastaus #3 : 23.05.2020 kello on 07:48 »
Ei oo näköjään liikaa tullu näitä mietittyä...

https://www.ikh.fi/fi/jatkojohto-6x230v-alurunko-br1391016

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.03.2024 kello on 09:09
  • SFC 11252 vankkuri kulkee...
Vs: Pistorasioiden lisäys
« Vastaus #4 : 23.05.2020 kello on 08:26 »
Mites tuo tärinä vaikuttaa asiaan...?

Käytetäänkö yksisäikeistä, vaiko monisäikeistä. Äkkiseltään luulisi, että monisäikeinen kestäisi paremmin tärinän rasitusta.

Yksisäikeistä käytetään. MMJ-kaapeli asennetaan kiinteäksi siihen tarkoitetuilla kiinnikkeillä. Eikä kaapeli näin ollen pääse tärinästä vioittumaan.
Jatkojohdot ovat sitten toinen lukunsa. Niissä käytetään monisäikeistä kumi- /muovisuojattua kaapelia.

Erkki

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:59
  • Escucha el Oi!
Vs: Pistorasioiden lisäys
« Vastaus #5 : 23.05.2020 kello on 08:55 »
se kannattaa nyt ensin muistaa, ettei tuollaista saa edes itse tehdä, ammattilaisen hommia.

Ei varsinkaan, jos ei ole mitään käsitystä miten se kuuluu tehdä.
Itse en lähtis edes netissä neuvomaan, ei ole eka asuntovaunuun itse tehty maasähkömuutos joka vie jonkun hengen.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.03.2024 kello on 09:09
  • SFC 11252 vankkuri kulkee...
Vs: Pistorasioiden lisäys
« Vastaus #6 : 23.05.2020 kello on 09:02 »
se kannattaa nyt ensin muistaa, ettei tuollaista saa edes itse tehdä, ammattilaisen hommia.

Ei varsinkaan, jos ei ole mitään käsitystä miten se kuuluu tehdä.
Itse en lähtis edes netissä neuvomaan, ei ole eka asuntovaunuun itse tehty maasähkömuutos joka vie jonkun hengen.

Tämä on aivan totta. Asennustarvikkeet voi itse hankkia, mutta asennuksen saa suorittaa vain alan ammattilainen. Esimerkiksi asuntovaunuja / asuntoautoja myyvistä liikkeistä löytyy osaavaa porukkaa, joilla on ammattipätevyys asennuksiin.

Toki on sellaisiakin tapauksia, joissa ei ammattilainen on tehnyt asennustyön ja ammattipätevyyden omaava henkilö tarkastaa asennuksen ja kirjaa asennuksen omiin nimiinsä.

Erkki

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:25
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Pistorasioiden lisäys
« Vastaus #7 : 23.05.2020 kello on 09:04 »
Eiköhän tuo 16A ja 2.5mm2 roikka nyt ole nyt jo hiukka liioittelua ::) Kiinteissä rakennuksissakin se 10A ja 1.5mm2 on yhä ihan vakitavaraa, joten miksi retkuleessa pitäisi mennä yhtään sen jerkummalla. Ainoa että tosiaan itse käyttäisin monisäikeistä tärinän vuoksi ja onhan se taipuisampana mukavampaa työstettävääkin 8)

Tosin sitten noiden asennusoikeuksien suhteen hiukka mennään niillä rajoilla, kun pistokkeella verkkoon liitettäviähän saa tehdä/korjailla about kuka tahansa. No eihän se retkulekaan sinne verkkoon ole liitettynä millään kiinteällä ruuviliitoksella, joten... Hiukka siis vertaisin esim. jatkojohdon tekemiseen, niitähän nuo retkuleen pistorasiat tavallaan on ???

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.03.2024 kello on 09:09
  • SFC 11252 vankkuri kulkee...
Vs: Pistorasioiden lisäys
« Vastaus #8 : 23.05.2020 kello on 09:12 »
Omilla neuvoilla tarkoitin kiinteitä asennuksia, joissa pitorasiat ovat pinta- tai uppoasennuksella tehtyjä sekä kaapelit niihin tarkoitetuilla kiinnikkeillä kiinteäksi asennettuna.

Omaan Fendt asuntovaunuun lisättiin ostotapahtuman yhteydessä muutama lisäpistorasia uppoasennuksella sekä yksi pinta-asennuksella yläkaapistoon KK Kivisellä Tuusulassa Oskari Huovisen asentamana. Huippuosaamista kaikenkaikkiaan tuossa asuntovaunuja myyvässä liikkeessä.

Erkki

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
Vs: Pistorasioiden lisäys
« Vastaus #9 : 23.05.2020 kello on 09:45 »
se kannattaa nyt ensin muistaa, ettei tuollaista saa edes itse tehdä, ammattilaisen hommia.

Ei varsinkaan, jos ei ole mitään käsitystä miten se kuuluu tehdä.
Itse en lähtis edes netissä neuvomaan, ei ole eka asuntovaunuun itse tehty maasähkömuutos joka vie jonkun hengen.
Itse en ole kovin vakuuttunut aina sähkärin töistäkään...

Minä olen täysin maallikkona vetänyt perusvedot ja kytkennät rasioihin. Sen jälkeen sähkäri on tarkastanut ja mitannut asennukset. Sen perusteella sitten pöytäkirjat.
Nuo sähkärit tuntuvat olevan kovin ammattiylpeitä välillä. Tuossa hiljattain tuli sähkäri asennushommiin ja ensitöikseen haukkui edellisen ammattitaitoisen sähkärin asennuksia. Tämä on normaalia, mutta huvitti, kun se edellinen sähkärikin oli arvostellut sitä aikaisemman ammattitaitoisen sähkärin hommia.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:41
Vs: Pistorasioiden lisäys
« Vastaus #10 : 23.05.2020 kello on 10:13 »
Mielestäni auton sähköt on vedettävä nimenomaan sillä monisäikeisellä johdolla. Monisäikeistä ne on ne alkuperäisetkin sähkövedot. Ehdin laittaa pari rasiaa tavallisella mmj-kaapelilla, mutta loput on sitten sitä monisäikeistä. Tavallinen mmj kestää muuten tärinää, mutta liitokset pistorasioissa välttämättä eivät. Monisäikeisen johdon karvoihin on saatavilla semmoisia tuppeloita, että liittäminen semmoiseen pikajousiliittimeen on mahdollista.
Pistorasia pitää olla läpällinen jos siihen yltää kädellä ulkoa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:17
Vs: Pistorasioiden lisäys
« Vastaus #11 : 23.05.2020 kello on 10:46 »
Kaapeli schuko pistorasioille on MMJ 3x2,5 neliötä

Melkoista kankea...
1,5 neliöö ja kympin paukku, tulee siistimpää.
Toisekseen, käyttääkö joku vielä MMJ:tä autoissa/vaunuissa?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
Vs: Pistorasioiden lisäys
« Vastaus #12 : 23.05.2020 kello on 13:54 »
Melkoista kankea...
1,5 neliöö ja kympin paukku, tulee siistimpää.
Toisekseen, käyttääkö joku vielä MMJ:tä autoissa/vaunuissa?
Juonttakohan tämä siitä, kun SFC kovasti vaatii 2,5 mm2 liitäntäkaapeliakin ...?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:37
  • Autossa on pyörät
Vs: Pistorasioiden lisäys
« Vastaus #13 : 23.05.2020 kello on 14:03 »
Juonttakohan tämä siitä, kun SFC kovasti vaatii 2,5 mm2 liitäntäkaapeliakin ...?
On se kumma kun pikkuisen retkiauton omistaja jolla ei sähkölämmitystä määrää mitä sähköjohto saa olla? Osassa kulkimia 3kw sähkölämmitys.....

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
Vs: Pistorasioiden lisäys
« Vastaus #14 : 23.05.2020 kello on 14:16 »
On se kumma kun pikkuisen retkiauton omistaja jolla ei sähkölämmitystä määrää mitä sähköjohto saa olla? Osassa kulkimia 3kw sähkölämmitys.....
Kyllä mulla pienessä vaatimattomassa retkiautossa on muhkea 2,5 mm2 liitäntäjohto...

Se on jopa vaaditun 25 m mittainenkin. Tosin en ole sitä vielä tarvinnut missään.