rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Saunakeskustelua  (Luettu 10389 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:10.04.2024 kello on 22:56
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Saunakeskustelua
« Vastaus #45 : 3.06.2020 kello on 16:18 »
Vähän liian iso aina paree kuin tehoton pieni. Lämmittää vähempi niin termostaatti on siinä.

Niin jotta asia ei olisi ollut niin yksinkertainen niin soittivat nyt että heillä oli varastosaldot pielessä. Tarjosi samaan hintaan kun on oikein maksettukin jo tuota Kastor Karhu 40 mallia, joka on jo 30-40 m3 mitoitettu. Tai kun kysyin tuosta koosta, niin sanoi että voi laittaa pienemmänkin Kastor Karhu 30 joka on mitoitettu 20-30 m3. Mutta siis tuon puhelun perusteella siis saisin isomman ja kalliimman samalla rahalla. Mutta kärsinkö sitten liian kuumasta saunasta, kun haluaisin mieluummine enemmän löylyä.

Ja kun katson speksejä, niin tässä 40 on muuten ainakin netraudan speksien mukaan selvästi pienempi kivitila? Tuossa 37 mallissa näytti olevan kivien määrä 85-90 kiloa, kun uudemmassa 40 mallissa kivien määrä on vain 50-55 kg, eli tuossa 37 mallissa olisi ollut kiviä lähes tuplasti.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:00
  • viva la France
Vs: Saunakeskustelua
« Vastaus #46 : 3.06.2020 kello on 16:24 »
Niin jotta asia ei olisi ollut niin yksinkertainen niin soittivat nyt että heillä oli varastosaldot pielessä. Tarjosi samaan hintaan kun on oikein maksettukin jo tuota Kastor Karhu 40 mallia, joka on jo 30-40 m3 mitoitettu. Tai kun kysyin tuosta koosta, niin sanoi että voi laittaa pienemmänkin Kastor Karhu 30 joka on mitoitettu 20-30 m3. Mutta siis tuon puhelun perusteella siis saisin isomman ja kalliimman samalla rahalla. Mutta kärsinkö sitten liian kuumasta saunasta, kun haluaisin mieluummine enemmän löylyä.

Ja kun katson speksejä, niin tässä 40 on muuten ainakin netraudan speksien mukaan selvästi pienempi kivitila? Tuossa 37 mallissa näytti olevan kivien määrä 85-90 kiloa, kun uudemmassa 40 mallissa kivien määrä on vain 50-55 kg, eli tuossa 37 mallissa olisi ollut kiviä lähes tuplasti.

Liian iso kiuas saunan kokoon nähden tahtoo olla kylpy lämmössä kiuas kylmä  ja antaa lehmän höngäyksen. Ja jos kiukaan lämmittää kunnolla, niin sauna on kuuma, eikä löylyä kestä lyödän.
Eli lämmitys pitää tapahtua hiljakseen pienellä tulella jota sauna ei lämpeä liikaa ja kiuas kerkeää lämmitä riittävästi.
Mutta oikealle kuutiomäärälle mitoitettu on paras.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:10
  • Kotkan poikii ilman siipii
Vs: Saunakeskustelua
« Vastaus #47 : 3.06.2020 kello on 16:55 »
Oon etsinyt kiuasta tuohon meidän tynnyrisaunaan, pystymalliseen. Ei vaan löydy ihan pientä kiuasta jossa olisi piipun lähtö päältä kiukaan etuosasta, kaikissa mitä olen nähnyt niin tuo päällislähtö on kiukaan takaosasta jolloin kiuas tulee oviaukon eteen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:00
  • viva la France
Vs: Saunakeskustelua
« Vastaus #48 : 3.06.2020 kello on 17:17 »
Oon etsinyt kiuasta tuohon meidän tynnyrisaunaan, pystymalliseen. Ei vaan löydy ihan pientä kiuasta jossa olisi piipun lähtö päältä kiukaan etuosasta, kaikissa mitä olen nähnyt niin tuo päällislähtö on kiukaan takaosasta jolloin kiuas tulee oviaukon eteen.

http://www2.harvia.fi/content/fi/40/4684/Harvia%20M1.html

http://www2.harvia.fi/files/pdf_installation_info/41494/Pk%5FCE%5FVTT%5FFISV.pdf

Sivu16 on piipun asennusohje taakse tai päälle.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:47
Vs: Saunakeskustelua
« Vastaus #49 : 3.06.2020 kello on 17:58 »
^^ Siinä varmaan vesi kiehuu herkästi kuuman piipun ympärillä.
Meillä perus Harvia ja 30 litranen piippuvesisäiliö. Siinäkin välillä pitää vesiä vaihdella, jos lämmittää saunaa useamman tunnin.

Jos tuo oli minulle tarkoitettu kommentti, tuo pystymalli on meille juuri oikea. Vesi lämpiää parilla pesällisellä noin puolessatoista tunnissa ja se passaa justiinsa kahden ihmisen pesuvedeksi.
Jos on useampia saunojia, vesi kyllä kerkiää lämmetä riittävästi seuraavillekkin.
Ja kun me saunataan vaan tunnista kahteen normaalisti, ei vesi kiehu sen aikana uudelleen.
Tuhkaluukusta ei anneta vetoa kuin alussa ja sen jälkeen paloilma kulkee kiuasseppien suunnittelemia reittejä, jolloin kiuas ei mene koskaan punaiseksi eikä lämpö karkaa liikaa hormiin.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:10
  • Kotkan poikii ilman siipii
Vs: Saunakeskustelua
« Vastaus #50 : 3.06.2020 kello on 21:06 »
http://www2.harvia.fi/content/fi/40/4684/Harvia%20M1.html

http://www2.harvia.fi/files/pdf_installation_info/41494/Pk%5FCE%5FVTT%5FFISV.pdf

Sivu16 on piipun asennusohje taakse tai päälle.
mutta mun kiukaassa pitäisi päällislähdön olla kiukaan etuosassa ei takana niinkuin tuossa on tuo päällislähtö. kuva kertokoon mitä tarkoitan.



*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:00
  • viva la France
Vs: Saunakeskustelua
« Vastaus #51 : 3.06.2020 kello on 21:25 »
mutta mun kiukaassa pitäisi päällislähdön olla kiukaan etuosassa ei takana niinkuin tuossa on tuo päällislähtö. kuva kertokoon mitä tarkoitan.

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
90 asteen mutka, pätkä putkea, 90 asteen mutka ja saa ihan mille kulmalle haluaa.
Noita mutkia ja pätkiä löytyy saman firma piippu osastolta.
Ja varmaan kaikilta valmistajilta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:10
  • Kotkan poikii ilman siipii
Vs: Saunakeskustelua
« Vastaus #52 : 3.06.2020 kello on 21:51 »
90 asteen mutka, pätkä putkea, 90 asteen mutka ja saa ihan mille kulmalle haluaa.
Noita mutkia ja pätkiä löytyy saman firma piippu osastolta.
Ja varmaan kaikilta valmistajilta.
Ei millään viitsisi mutkia laittaa mutta kait se on pakko jos kiukaan meinaa uusia. Vielä pienemmän kun löytäisi niin aina paranisi.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:26
  • Epsoo
Vs: Saunakeskustelua
« Vastaus #53 : 3.06.2020 kello on 22:19 »
Mulla on "Mersu"  8)  Harvia Legend 240 ja vedenlämmitys Jeremiaksen pystymallin piippusäiliöllä.
Kiviä mulla hieman reilu 200kg, kun piikunjuuri vesisäiliön alta myös kivitetty.

Aika vähän kiviä, kun mulla on rivarisaunan kiukaassakin vain 140kg...

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:47
Vs: Saunakeskustelua
« Vastaus #54 : 4.06.2020 kello on 07:13 »
Aika vähän kiviä, kun mulla on rivarisaunan kiukaassakin vain 140kg...

Niin mullakin tuo 140kg sisäsaunan sähkökiukaassa :)

Mutta se on suhteellista, jos sähkökiukaan "normaali" kivimäärä on 20-30kg ja puukiukaan joitain kymmeniä kiloja enemmän.
Legend 300 olis ollu ylimitoitettu mun saunaan, kun laskennalliset kuutiot on kuitenkin vaan noin 20

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:34
  • Knaus Eifelland
Vs: Saunakeskustelua
« Vastaus #55 : 4.06.2020 kello on 07:41 »
Aika hankalaa tollasilla määriä kiviä. Saa jo nokkiksilla kiveksiä roudata. Laatikollinen kiviä riittää. Meillä normi 6 kw kiuas, 35 min. ja voi saunaan jo mennä 65c kosteat löylyt. 4 krt. viikossa sauna lämpiää ja kivet vaihtuu kerran vuodessa (tai pitäisi). Löylyhuoneen tilavuus n. 9 m³.

En millään jaksa uskoa, että noin paljon suurempi kivimäärä kasvata muuta kuin kivimiesten lompakkoa suhteessa löylyn laatuun.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:40
Vs: Saunakeskustelua
« Vastaus #56 : 4.06.2020 kello on 08:06 »
Mikä on muuten idea noissa tynnyrisaunoissa?
 Vai onko se vain ulkonäkö juttu?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:41
  • Retkeilijä
Vs: Saunakeskustelua
« Vastaus #57 : 4.06.2020 kello on 08:31 »
Savusauna on paras. Kauhtuan sauna Hämeenkyrössä Thumb Erittäin hyvä jatkuva lämmitteinen toisena saunana. Asumusten pikku saunat ovat vaatimattomia isoihin nähden.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:00
  • viva la France
Vs: Saunakeskustelua
« Vastaus #58 : 4.06.2020 kello on 08:42 »
Kyllähän joka miehellä savusauna on, poikaset kehuu kivimääriä jossain tikkuilla lämmitettävässä ;)
Oikeassa kiukaassa poltetaan metrisiä klapeja.







*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:47
Vs: Saunakeskustelua
« Vastaus #59 : 4.06.2020 kello on 09:14 »
Makuasioita.  Ite kyllä menen mielummin hyvään jatkuvalämmitteisee n, jossa pystyy hengittämään.
Savusaunassa - vaikka on miten hyvin lämmitetty - tulee valtava puristus keuhkoihin. Ei oo astmaatikon paikka.