Tekniikkakeskustelut > Matkailuvaunut

Muovi lattian eristeiden alla ja seinän verhoilu

(1/4) > >>

Dolbydin:
Olen korjaamassa vm. 1972 sprite alpine vaunua, ja vaunussa on ilmeisesti alkuperäisesti ollut muovi lattian EPS-eristeen alla.

Tarvitseeko tuota muovia jos eristeenä käyttää finnfoamia? Tai jos muovin päättää laittaa, niin voiko sen vain nitoa suikaileittain koolauspuiden väliin?

Kuinka paljon vaunun runkoa uskaltaa kerralla purkaa ilman, että pellit romahtaa niskaan? Uskaltaako runkopuita purkaa ikkunoiden alta tuosta vaan, vai tippuuko ikkunat samalla?

Jos vaunun sisäverhoilulevyksi laittaa vaneria, täytyykö tai kannattaako vaneri käsitellä molemmin puolin, jottei se homehdu?

Vaunun edellinen omistaja oli poistanut vaunusta suurimman osan eristeistä ja laittanut päälle uudet vaneroinnit ilman eristeitä. Vaneroinnin näkyvä puoli oli maalattu ja homeeton, ja peltiä päin oleva käsittelemätön puoli oli jo homehtunut vuoden sisällä. Homehtumista lienee aiheuttanut myös eristeiden puute.

Yrjö:
  Tapoja on monenlaisia kuten tuosta käy ilmi, tämäkin ehkä kuuluisi tuonne:
   https://karavaanari.org/index.php/board,58.0.html
  Näissä "uudemmissa" lattia ilmeisesti on tehty, vaneeri alla ja päällä, eriste välissä hyvin liimattuna, ilman muovia.
  Ikunat ilman muuta kannattaa poistaa, niihin kun kuitenkin pitää pielet ja uudet tiiviste massat laittaa.
  Havuvaneeri on huonommin homehtuvaa ja kevyempää, yleensä rumempaakin. Minä lakkasin vain sisäpuolen, joten en tiedä onko homeessa? Olen vain vessan seinän purkanut, ja pienempiä kohtia. Kai yksi seinä ainakin pitäisi purkaa, jos likikään suoraa meinaa saada??

tsahkali:

--- Lainaus käyttäjältä: Yrjö -  7.05.2020     kello on 06:32 ---  Havuvaneeri on huonommin homehtuvaa ja kevyempää, yleensä rumempaakin. Minä lakkasin vain sisäpuolen, joten en tiedä onko homeessa?

--- Lainaus päättyy ---

Puhtaassa puussa, oli sitten lautaa tai vaneria,  on pinnoilla aina sen verran eläviä organismeja, että pilkkuja syntyy.
Ei ne mitenkään vaarallisia ole, enempi epäesteettisiä.

Dolbydin:
Puurungot ovat naulattuna peltiin. Miten ne saisi helpoiten irti niin, että pelti ei väänny ja lommoonnu? Miten työ ootte noita runkopuita irrotellu? Kovasti jos minisorkkaraudalla vääntää niin pelti antaa ennemmin periksi kuin puu lähtisi nauloista irti.

kimmok:
Solifer vaunussa ei ole kuin max 4 niittiä per seinä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View