Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Olisko karavaanareista apua ?
"Masi":
--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 7.04.2020 kello on 22:48 ---Ajat on muuttunut.
Ennen piti opiskelu maksaa itse ja mennä kesäks töihin.
Nykyää porukka itkee, kun opintotukea/rahaa, mitä se onkaan, tulee niin vähän.
--- Lainaus päättyy ---
Kyllä meidän poika kolmena kesänä töissä ollut, 2 vuotta oli vapaehtoisena kunnostamassa
Leuvenissa vanhusten asuntoja, pääosin 6 h päivässä maalaushommia ja viimme
kesän suomessa kaupassa hyllyttämässä 6 h päivässä, kas kun alaikäinen ei saa tehdä
täyttä päivää.
Aika paljon on nuorten työpaikkoja poistunut lain säädöllisistä syistä eli äänestäjät voi vilkasta peiliin.
Tänä kesänäkin oli menossa täällä paikalliseen kauppaan, mutta tuli ilmoitus että ei ehkä onnistukkaan
kriisin takia.
Yrjö:
--- Lainaus käyttäjältä: seppoko - 7.04.2020 kello on 21:53 ---Mulla on käsitys, että mansikan poiminnassa ei olla millään kuukausipalkalla, vaan urakkapalkka. Ja tienesti siten huomattavasti parempi. Ne muut työt sitten lienevät vaikka tuntipalkalla.
--- Lainaus päättyy ---
Tampereen radiossa haastateltiin, Niitty Seppälän tilan pitäjää. Hän mainitsi, että heillä 0.5 ekee mansikan poimija saa litralta, yksi tienaa 4 ekee tunnissa, toinen 14. Sieltä Ukrainasta tulee aina itseohjautuvat ryhmät, joita ei tarvii pomottaa missään töissä, kaikki osataan, kun konkareita on mukana riittävästi, uusia aina muutama. Hänkin muiden viljelijöiden tavalla epäili kannattaako kaikkea pinta-alaa viljelläkkään, esim. kukkakaalia istutetaan viikottain, on myös korjattava jatkuvasti, muuten pilaantuu.
Jos näin käy Euroopassa laajalti, kauppojen hyllyt tyhjenee/ hinnat tietenkin nousee?
Toisen tilan naapurilta Urjasta kuulin, että kelloa ne ei kattele, töitä tehdään silloin kun niitä on. Ilmeisesti huilaavat talven kotona, kun rahaa on kotimaassa riittävästi.
MRi:
--- Lainaus käyttäjältä: Mautoilija - 7.04.2020 kello on 21:40 ---Lähtisitkö itse rankkaan ja yksitoikkoiseen työhön alle 1400€ kuukausipalkalla? Teinin kesätyönä toinen juttu. Ehkä kotiin pieni ruokaraha ja loput kaljaan ja mopobensaan.
Ukrainalaisille ja thaikuille iso raha.
--- Lainaus päättyy ---
En varmaan lähtisi. Tuon aiemman opetuksen jälkeen on tullut itsekin liityttyä YTK:hon. Enkä uusinut ammattiajolupaakaan kun se olisi muutama vuosi sitten pitänyt tehdä. Ajattelin, että eiköhän sitä jotain muuta duunia alalta löydy, jos nykyiset jostain syystä loppuisi. Aika isolti on ainakin pääkaupunkiseudulla taksinajossakin muita kuin kantasuomalaisia. Sama juttu raksoilla, siivoojissa jne.
Mutta systeemissä on jotain vikaa, jos se kannustaa pysymässä kotona sen sijaan, että olisi järkevämpää mennä töihin. Osalla toki voi olla luontainen lorvikatari vaivanaan.
Ja peiliin saa varmasti katsoa työnantajatkin etujärjestöineen. Oman alana houkuttelevuuden eteen pitää tehdä töitä, että sinne halutaan, niin töihin kuin oppilaitoksiin. Kompensaation on oltava järkevällä tasolla mutta arvostuksen eteen on tehtävissä paljon muutakin.
--- Lainaus käyttäjältä: "Masi" - 7.04.2020 kello on 23:06 ---Aika paljon on nuorten työpaikkoja poistunut lain säädöllisistä syistä eli äänestäjät voi vilkasta peiliin.
--- Lainaus päättyy ---
Samaa mieltä. Lisäksi tuntuu, että enenevässä määrin nuorilla on epärealistisia haaveita jotta itsensä elättää tubettamalla, somettamalla tms eikä viitsitä tehdä oikeita töitä tai pahimmillaan hakea edes koulutukseen.
Tai sitten tässä itse alkaa tippua kehityksen kyydistä…
Mautoilija:
--- Lainaus käyttäjältä: "Masi" - 7.04.2020 kello on 23:06 ---Aika paljon on nuorten työpaikkoja poistunut lain säädöllisistä syistä eli äänestäjät voi vilkasta peiliin.
--- Lainaus päättyy ---
Ei se ihan noinkaan ole. Alle 15-vuotiaan voi ottaa kevyeen työhön joka ei vaikuta terveyteen, kehitykseen yms. Ottaisitko itse töihin kakaran jolla känny kasvanut käteen kiinni?
Ihan hyvä että lainsäädännöllä estetään ottamasta alaikäisiä kaivoksiin töihin.
MRi:
--- Lainaus käyttäjältä: Mautoilija - 8.04.2020 kello on 07:45 ---Ei se ihan noinkaan ole. Alle 15-vuotiaan voi ottaa kevyeen työhön joka ei vaikuta terveyteen, kehitykseen yms. Ottaisitko itse töihin kakaran jolla känny kasvanut käteen kiinni?
Ihan hyvä että lainsäädännöllä estetään ottamasta alaikäisiä kaivoksiin töihin.
--- Lainaus päättyy ---
Olet oikeassa ja oma mielikuva määräysten muuttumisesta ei vastannut todellisuutta. Ei noista raameista nuorten palkkaaminen jää kiinni vaan kyse on halusta, joko työnantajan tai työntekijän.
https://www.palkkaus.fi/Cms/Article/alaikaisen_tyonteko_ja_palkkaaminen
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120188
Ja onhan työturvallisuus kehittynyt vuosien saatossa positiivisesti oikeaan suuntaan. Taas jos omaan työhistoriaan peilaa niin 17v olin Oopperatalon työmaalla runkovaiheessa kesäduunissa. Ei paljon perehdytetty ja ainoat turvavarusteet oli teräspohjalliset omiin lenkkareihin. Duunit oli haki-telineiden purkua korkeuksissa, muottien purkua ja kallion puhtaaksi harjaamista perusmuurin välitilassa. Ja tuo oli sentään yksi isoimmista työmaista Helsingissä siihen aikaan.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta