Sivuja:
Toiminto
  • #76 kirjoittanut 88k5 12 Apr 2020
  • Virossa kaasualan toimijoita on useampia. Osalla tosiaan on sielläkin tummansiniset kaulukset. Bauhof muistaakseni moista joskus tarjosi. Tai sitten Kodugas. Mun vaihtamani pullo oli tummanharmaalla kauluksella. Siinä on sitten vielä päällä yks helposti irroitettava muovilipare, se taisi olla vihreä.
    On siellä mm. Ergas, As Propaan. On sinistä ja vihreää irtoreunusta tummanharmaas kauluksessa. Ilmeisesti täällä kelpuuttavat vain valk./vaalenahrmaan, joita Aga (Linde nyk.), Woikoski, Inno-gas täällä jakelee..
  • #77 kirjoittanut Antza0 12 Apr 2020
  • Entäs ulkokäytössä?

    Tukes mainitsee näin: "Matkailuajoneuvot voidaan varustaa myös erillisellä kaasun ulosotolla, joka mahdollistaa siirrettävän nestekaasulaitteen käyttämisen matkailuajoneuvon välittömässä läheisyydessä." (https://www.laatukaasu.fi/wp-content/uploads/2018/09/laatukaasu.fi-Tukes-Kayta_nestekaasua_oikein_opas.pdf, sivu 12)

    Nyt sitten väännetään kättä mitä tarkoittaa välitön läheisyys.  :)

    Olisko kellään metreinä tietoa?
  • #78 kirjoittanut 99 12 Apr 2020
  • #79 kirjoittanut 99 12 Apr 2020
  • Nyt sitten väännetään kättä mitä tarkoittaa välitön läheisyys.  :)

    Olisko kellään metreinä tietoa?

    Aikoinaan tukesilta kysyttynä saatu tieto, että ulkokäytössä pitkien letkujen käyttöä tulisi välttää, koska ne ovat riski jos ne ovat kulkutiellä.
  • #80 kirjoittanut 88k5 12 Apr 2020
  • Voipi olla mulla vanha tieto. Mutta kumma jos esim. SFC olisi vaatimuksiaan keventänyt. Viranomaiset sitten vielä erikseen virallisempine säädöksineen.

    Tulipa kuten mieleen, muutamia päiviä sitten luin et tietyn matkailukamppeen kaasun ulosotossa olisi parin-kolmen kW:n tehoraja. En tiedä oliko tuossa kyse ulosoton ominaisuudesta vai mistä.
    Ainaki Truma Secumotion (uudempi letkurikko) systeemiin kuuluu paineenalentimen kaverina virtausvahti. Sen oikea arvoinen valinta on kiinni kaasunkulutksesta - voisko selittyä sillä..
    Joskus kaasunulosoton varustelussa oli juttua, että virtausvahtia saattaa joutuu sitten suurentaa..

    Mutta Secumotion sittemmin korvautui CS (CrashSensor) versiolla. SecuMotioneita taitaa olla 2005-2011 alku. asennuksina.

    Joo, 3m letku ihan tehtaan puristeliitoksin on mun ostoletkussa myös. Caravanliike taisi myydä reilu 10 v sitten..
  • #81 kirjoittanut Antza0 12 Apr 2020
  • On siellä mm. Ergas, As Propaan. On sinistä ja vihreää irtoreunusta tummanharmaas kauluksessa. Ilmeisesti täällä kelpuuttavat vain valk./vaalenahrmaan, joita Aga (Linde nyk.), Woikoski, Inno-gas täällä jakelee..

    Vihreä kaulus tuntui kyllä kelpaavan. Gas Onen jälleenmyyjä kyseessä, täällä päin noita tulee vastaan aika usein.
    Plan b olisi ollut ottaa vaaleanharmaa irtoreunus lainaan toisesta komposiittipullosta :)
  • #82 kirjoittanut K.E.V 12 Apr 2020
  • ?

    Grillinhän voi viedä niin pitkälle kun letku antaa myöden, esim itsellä letku on kolme (3) metrinen.
    Samoin mulla.

    Ekä mahdu Huumoriin rengaskahvainen ja todennäköisesti ei päältä täytettäväkään.
    Mitä en muutenkaan ottais kun tankkipullon ja vaihdettavan pullon liittimet ei saisi olla erilaisia käytön helppouden vuoksi.

  • #83 kirjoittanut Antza0 12 Apr 2020
  • Aikoinaan tukesilta kysyttynä saatu tieto, että ulkokäytössä pitkien letkujen käyttöä tulisi välttää, koska ne ovat riski jos ne ovat kulkutiellä.

    Hämmentävän maalaisjärkinen kommentti Tukesin tyyppiseltä toimijalta! Ihan hyvä toki, jos tohon (ulko-)letkunpituusasiaan on tullut joku järki. 1.2 metriä on joka tapauksessa liian lyhyt. Ei tosin aiheuta niinkään kompastumisriskiä, kun ei edes mene välillä maahan asti. Onkohan tieto päivittynyt myös SFC:n ohjeistukseen?
  • #84 kirjoittanut 88k5 12 Apr 2020
  • Vihreä kaulus tuntui kyllä kelpaavan. Gas Onen jälleenmyyjä kyseessä, täällä päin noita tulee vastaan aika usein.
    Plan b olisi ollut ottaa vaaleanharmaa irtoreunus lainaan toisesta komposiittipullosta :)
    Ok, ilmeiseti tuo tumma kaulus rittää. Lipareen väri voi olla mitä vain. Jopa Innogas'in ohjeissakin "väärä"  :D
    http://www.innogas.com/nestekaasupullot
    Kunhan ei Virossa vaihda värikkääseen kaulukseen..
  • #85 kirjoittanut K.E.V 12 Apr 2020
  • Hämmentävän maalaisjärkinen kommentti Tukesin tyyppiseltä toimijalta! Ihan hyvä toki, jos tohon (ulko-)letkunpituusasiaan on tullut joku järki. 1.2 metriä on joka tapauksessa liian lyhyt. Ei tosin aiheuta niinkään kompastumisriskiä, kun ei edes mene välillä maahan asti. Onkohan tieto päivittynyt myös SFC:n ohjeistukseen?
    No senhän takia se on 3 metrinen että saa katoksesta ulos ja teltan nurkalta aiemmin myös.
  • #86 kirjoittanut 99 12 Apr 2020
  • Onkohan tieto päivittynyt myös SFC:n ohjeistukseen?

    SFC saa omille aluelleen tehdä säännöt mitkä itse katsovat parhaakseen, vaikkapa että kaasua saa käyttää vain Weber merkkisissä grilleissä klo 21:00-22:00 parittomien viikkojen lauantai iltana.

    Tätä "kaasuvääntöä" on käyty aiemminkin: https://karavaanari.org/index.php/topic,432.msg4958.html#msg4958
  • #87 kirjoittanut Antza0 12 Apr 2020
  • Ainaki Truma Secumotion (uudempi letkurikko) systeemiin kuuluu paineenalentimen kaverina virtausvahti. Sen oikea arvoinen valinta on kiinni kaasunkulutksesta - voisko selittyä sillä..
    Joskus kaasunulosoton varustelussa oli juttua, että virtausvahtia saattaa joutuu sitten suurentaa..

    Eiköhän jonkinlainen virtausrajoitus ole kaikissa? Omassa taitaa olla 1.2 tai 1.4 kg/h, ellen väärin muista.

    Joo, 3m letku ihan tehtaan puristeliitoksin on mun ostoletkussa myös. Caravanliike taisi myydä reilu 10 v sitten..

    Tuosta letkujen käyttöiästähän oli aika selkeä säädäntö..  ;)
  • #88 kirjoittanut Ossi66 12 Apr 2020
  • Tukesin Ylitarkastaja vastasi minulle kaasuletkuasiaan aikanaan.
    Letku voi olla niin pitkä että käyttö on turvallista, mutta tarpeettoman pitkiä letkuja ei tule käyttää.

    Letku ei siis saa lukea niin että aiheuttaa vaaraa, mutta voi olla ulkokäytössä sen pituinen kuin on tarve turvalliselle käytölle.
  • #89 kirjoittanut K.E.V 12 Apr 2020
  • #90 kirjoittanut armas ujomieli 12 Apr 2020
  • Vielä olen luottanut wanhan liiton hiiligrilliin retkilläni vaikkei tämäkään asiaan niin liity :o Se tuoksu, se tunnelma Thumb
Sivuja:
Toiminto