Tekniikkakeskustelut > Käyttö- ja jätevesi

Soliferin omituinen hanajärjestely

(1/5) > >>

motksl:
Onkohan ne tehtaalla ihan ite keksiny laittaa keittiön ja vessan hanoille eri säiliöt? Nyt vasta huomasin solifer 2008 hanajärjestelyn. Eli keittiöhanan kylmävesi tulee pelkästään 10l varasäiliöstä. Vessan kylmävesi tulee 40l pääsäiliöstä kyllä ihan oikein. Ei tuo mun järkeen mahdu. Keittiönhanasta meillä ainaki suurin määrä vettä lasketaan. Eikä muutenkaa kovin kätevää jakaa säiliöitä nuin. Mitäköhän en tajunnu...

motksl:
Asentajan vitsiksi tuota luulin. Mutta googlen perusteella solikoissa on tuommonen ihan tarkoituksella. Ja minä kun iloitsin että kerranki kiintee säiliö ja lisäksi vielä 10l varasäiliö. Eihän tuota sais varasäiliöksi kutsua ohjekirjassakaan, koska se on ihan pääsäiliö keittiön hanalle.

Tulee tästäkin nyt jumppaa kun alan haarottelemaan letkuja samaan piiriin. Jotain tarvii keksiä jotta saan 40l ja 10l astiat yhteiskäyttöön.

jahaa:
Mun mielestä hieno oivallus kun 10l kannusta saa aina raikasta vettä ja helppo pitää kannu puhtaana verrattuna 40l kiinteään säiliöön.
Mulla ainakin toimii Soliferissa niin että keittiön hana kun on täysin kylmä asennossa niin ottaa vain 10l kannusta ja hieman kun kääntää kylmän ääriasennosta pois niin ottaa kiinteästä säiliöstä kylmää vettä.

motksl:
Juu kyllä tuo varmaan joillekin on toimiva koska tuommonen on keksitty. Lasten kanssa vettä kuluu paljon ja juurikin keittiön hanasta tarviis suurin osa vedestä saada. 10l on tyhjä hetkessä ja 50l vaihtuu päivittäin. Kun pikkupönttö on tyhjä niin keittiöön saa ainoastaan kuumaa vettä. Kesällä kun lämmöt ei oo päällä niin kelpaahan se varaajasta tuleva vesikin, mutta ei lämmityskaudella.

motksl:
Taidanpa liittää tuon pikkusäiliöstä lähtevän letkun haaralla isosta säiliöstä tulevaan kylmävesiletkuun. Ja sitten tietysti keittiönhanan kylmäveden letku liitettävä samaan putkeen. Eli kummankin säiliön vesi olis kummankin hanan käytettävissä. Ja tuon 10l säiliön korvaan vähän isommalla 20l samaan vaivaan.

Kumpikin hana käynnistää jo nyt kummankin vesisäiliön pumpun, joten sähköihin ei tarvii koskea. Lähinnä mietin että tuleeko putken liian kova paine jos kaks pumppua painaa sinne vettä. Riippu tietysti pumpun tehoistakin...

Periaatteessa saan sitten 60l yhdeltä istumalta vettä kummasta hanasta tahansa. Ja vieläpä kylmää tai kuumaa ihan samalla tavalla. Paitsi että tehtaalla laittaneet 40l säiliön pumpun tosi ylös. Eli jättää reilusti vettä säiliöön. Tuoki pittää ite laittaa kuntoon.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View