rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Vaahtosammutin  (Luettu 10607 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Vs: Vaahtosammutin
« Vastaus #15 : 16.12.2019 kello on 11:35 »
Mulla on 2 kg kaasupullo liedelle, mutta en sitä normaalisti käytä. Nykyinen pullo on riittänyt +10 vuotta...

Talvella en liiku, niin sammutin menee lämpimään talliin siksi aikaa. Nykyistä jauhesammutinta tuskin käyttäisin, vaikka palo alkaisi. Tekee se vaan niin lähtemättömän vaikutuksen. Sammutuspeite on, mutta ei silläkään joka sokkelosta saa tukahdettua sähköpaloa.
Mitä tulee tuohon 2 Kg:n sammuttimeen, niin olen nähnyt kun ulkopuolinen sammutti 1 Kg.n sammuttimella moottoritilasta palon. Se on aikalailla tekniikkalajia. Jos vain kokeilee ensin ilmaan, niin se pullo on jo tyhjä.


*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:14.03.2024 kello on 12:09
  • Pitäähän miehellä leluja olla.
Vs: Vaahtosammutin
« Vastaus #16 : 16.12.2019 kello on 12:26 »
Mutta kyllä noissa sammuttimissa on sellanen homma että jso esim henkilöautoon tyhjentää 6kg jauhesammuttimen niin kyllä sisätilat on aika hirveessä kunnossa.
Ja jauhe on vielä siitä paha että se tuhoaa esim tietokoneet yms saaden virtapiirit hapettumaan nopeasti.
Olen aikoinaan ollut siivoamassa kaverin autoa (VW Jetta), johon oli tyhjennetty ilkivaltaisesti 2 kg sammutin.
Käytännössä piti purkaa koko sisustus. Jauhetta oli myös radion ja mittariston sisällä, lämmityslaitteessa, käsinekotelossa, suljetuissa tuhkakupeissa ja jopa varapyöräkotelossa.


*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:55
Vs: Vaahtosammutin
« Vastaus #17 : 16.12.2019 kello on 13:32 »
Mulla on 2 kg kaasupullo liedelle, mutta en sitä normaalisti käytä. Nykyinen pullo on riittänyt +10 vuotta...
Kannattaisi vaihtaa. Paineastia on tarkastettava 10 vuoden välein.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:13.01.2022 kello on 18:41
Vs: Vaahtosammutin
« Vastaus #18 : 16.12.2019 kello on 13:39 »
Joskus joutunut tositoimiin 2 kilosen jauhesammuttimen kanssa ja kyllä sieltä tulee tavaraa ulos ihan yhtä vihaisesti, kuin 6 kiloisesta. Vain lyhyemmän aikaa.
n.2sek/kg. 
2 kilon sammuttimella max 4sek  ja kun erittäin harvoin / jos koskaan sammutinta käyttävä alkaa sammuttaa niin ensimmäiset 2 sek sammute menee ihan muualle kuin liekkeihin ja seuraavat 2sek liekkien yläosaan ja tässä vaiheessa 2kg sammutin onkin jo tyhjä     niin itse paloa ei ole  sammutettu vielä lainkaan.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.03.2024 kello on 15:13
Vs: Vaahtosammutin
« Vastaus #19 : 16.12.2019 kello on 13:41 »
No ei noilla 2kg pulloilla tee muuta kun seinään ulosmenoreijän, sammutuskäyttöön täysin jonninjoutavia.

En nyt sanoisi että jonnin joutavia. Ainakin minä olen yhden venepalon sammuttanut 2 kg jauhesammuttimella. Bensapalo purjeveneessä. Bensahöyry sai sytykkeen kaasukylmälaukusta. Liekit loimotti 3-4 metriä korkeina. Yhdellä sammuttimella se sammui. Tosin tiskattiin sammuttamisen jälkeen 3 tuntia tavaroista sitä jauhetta.

Kuten joku aikaisemmin jo kertoikin, niin todennäköisin käyttökohde sammuttimelle on naapurin grilli tai ajoneuvo. Lähtökohtaisesti toivoisin ettei sammutinta tarvitsisi koskaan käyttää. Mutta jos joutuu käyttämään, niin pieni riesa jos on vähän siivottavaa, kun säästyy ihmishenkiä ja kalustoa. Jos todellinen palo, niin toivoisi sellaista sammutinta (jauhesammutin) että se oikeasti syrjäyttää palosta hapen, jotta se sammuu.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 01:47
  • Knaus Eifelland
Vs: Vaahtosammutin
« Vastaus #20 : 16.12.2019 kello on 14:00 »
2 kiloisesta tulee lähemmäs 10 sekuntia ainetta, eikä sitä kerralla tyhjennetä kohteeseen vaan sykäyksinä. Tietysti jos menee ihmettelyksi koko homma, että mites tää nyt tästä...  ;D

Kaksi kiloisella olen sammuttanut eräässä taloyhtiössä makuuhuoneen verhot, parisängyn ja roskiksen, kun sekakäyttäjä keksi leikkiä pyrömaania…


https://www.youtube.com/watch?v=Hgh5etSaX2o

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.03.2024 kello on 15:13
Vs: Vaahtosammutin
« Vastaus #21 : 16.12.2019 kello on 14:31 »
Nuo 2 kg sammuttimet on todella halpoja ja kätevän kokoisia isompiin verrattuna, että niitä raaskii ostaa muutaman. Itselläni on vanhentuneita sammuttimia vähän joka paikassa kotona, veneessä ja vaunussa. Niitä kertyy kun veneessä pitää olla joka vuosi tuore katsastettu sammutin. Uusi sammutin maksaa suunnilleen saman kuin sen katsastaminen, niin vaivattomammaksi tulee ostaa aina uusi veneeseen. Olikohan viimeksi Kärkkäisellä sikapäivätarjouksen a postikuluineen 12 euroa/ 2 kg pullo.

Tottakai yhdestä 6 kg pullosta tulee enemmän jauhetta, mutta jos se sattuu olemaan siellä palon keskellä, niin sitä jauhetta ei ole käytettävissä yhtään. 2 kg pulloja voi ripotella eteen ja taakse, kaasupullokoteloon, kuskin penkin viereen ja tavaratilaan. Eiköhän joku niistä sitten löydy jos tarvii.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 01:47
  • Knaus Eifelland
Vs: Vaahtosammutin
« Vastaus #22 : 16.12.2019 kello on 14:54 »
Joo, eipä noita voi koskaan liikaa olla... Sain viimeksi sammutinhuoltajalta pari 6 kiloista Gloriaa vanhaksi jääneitä. Sitten on pari 6 kiloista Lidlin sammutinta (Glorian tekeleitä nuokin), nekin jo vanhoja. Vaunusta löytyy vielä 2 kiloinen, sekin vanha.

Vaikka ovat vanhoja, ovat päällisin puolin kuin uusia ja mittarit näyttää vihreää...

Tämä 2 kg sammutin ei näytä enää kovin uudelta:

https://www.youtube.com/watch?v=oFgIBnxFwMg

Hyvin puhaltaa edelleen.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:14.03.2024 kello on 12:09
  • Pitäähän miehellä leluja olla.
Vs: Vaahtosammutin
« Vastaus #23 : 16.12.2019 kello on 14:55 »
Sama juttu minulla veneessä. Keulapiikissä yksi kaksikiloinen ja takana toinen. Nämä voi tarkastuttaa vuorotellen joka toinen vuosi, koska vain toisen tarvitsee olla tarkastettu, jotta lain kirjain täyttyy. Talvet säilytän ne lämpimässä varastossa. Keväällä koputelu kumivasaralla ja painemittarin tarkistus. (Eräässä sammutinhuollossa tarkastaja tosin esitteli laatikollista vanhoja painemittareita, jotka näyttivät irrotettunakin vihreää...) Halvimmissa pulloissa ei ole edes paineen täyttö/tarkastusliitintä, joten niiden kanssa pitää luottaa nimenomaan sammuttimien määrään.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Vs: Vaahtosammutin
« Vastaus #24 : 16.12.2019 kello on 15:11 »
Kannattaisi vaihtaa. Paineastia on tarkastettava 10 vuoden välein.
Toki tiedän asian...

Olen joskus ollut kaasualalla ja täyttölaitoksessaki n.
Yli-ikäisen pullon voi käsittääkseni kyllä käyttää loppuun, mutta se pitää tarkastaa ennen uudelleen täyttöä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:14.03.2024 kello on 12:09
  • Pitäähän miehellä leluja olla.
Vs: Vaahtosammutin
« Vastaus #25 : 16.12.2019 kello on 15:41 »
Tuossa linkki erään sammutinvalmistajan valintaoppaaseen:
https://1drv.ms/b/s!Anf-S1-OTYY7gu9s6AFisOOIb-sjWg?e=L3H62z

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:13.01.2022 kello on 18:41
Vs: Vaahtosammutin
« Vastaus #26 : 16.12.2019 kello on 16:39 »
2 kiloisesta tulee lähemmäs 10 sekuntia ainetta, eikä sitä kerralla tyhjennetä kohteeseen vaan sykäyksinä. Tietysti jos menee ihmettelyksi koko homma, että mites tää nyt tästä...  ;D

Kaksi kiloisella olen sammuttanut eräässä taloyhtiössä makuuhuoneen verhot, parisängyn ja roskiksen, kun sekakäyttäjä keksi leikkiä pyrömaania…


https://www.youtube.com/watch?v=Hgh5etSaX2o
Videossasi  6-kiloinen on jo 10sek kohdalla niin tyhjä että ilman palopukua sillä ei sammuteta kuin korkeintaan kynttilä.
Kuten näet niin jauhe ei mene enää edes maahan asti vaan lähtee tuulen mukaan.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 01:47
  • Knaus Eifelland
Vs: Vaahtosammutin
« Vastaus #27 : 16.12.2019 kello on 21:44 »
Edelleenkään en kyseenalaistaisi 2 kilosen sammuttimen pätevyyttä.

https://youtu.be/c2m6yScxgAg

https://youtu.be/9EBbv2alK0o

Mikäs se olis kätevämpi? 12 kiloinen? Palokunta?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Vs: Vaahtosammutin
« Vastaus #28 : 16.12.2019 kello on 21:57 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:43
Vs: Vaahtosammutin
« Vastaus #29 : 16.12.2019 kello on 22:05 »
Tärkeintä olisi osata sammuttimen käyttö.
Wanhoja kun aina jää nurkkiin, nin jollain voisi kokeilla, miten löpö-roihu sammuu.