rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Volvo XC60  (Luettu 16369 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:01
    • circleset
Volvo XC60
« : 1.11.2019 kello on 21:55 »
Eka tonni takana Volvon kanssa kahden Skodan ja kuuden Skodan vuoden jälkeen. Vetokokemukset jäävät ensi kevääseen mutta tässä vaiheessa jotain ensi fiiliksiä autosta.

Avasin uuden ketjun, kun aiempi XC60 ketju on jo reilu 5 vuotta vanha eikä tämä ehkä enää istu omiin muihinkaan aloituspostauksiin.

Edelliseen Superbiin nähden top3 vaihdon syyt olivat
- hiljaisempi äänitaso
- korkeampi veturi
- parempilaatu vaikutelma.

Noista keskimmäinen toteutui varauksetta ja ensimmäinen varauksin. Volvo tuli alle nastarenkailla ja toisaalta koeajoautot ovat aina jotenkin saatu hiljaisiksi. Laatuvaikutelmassa on selviä plussia ja toisaalta varusteiden osalta myös miinuksia.

Positiivista / plussat:


Koeajoin ja tarjouksen pyysin D4:sta. Nyt alla on B4 kevythybridi. Liikkeelle lähtö tapahtuu sähköllä ja on todella pehmeää, joten tässä suhteessa tuotteessa on todella positiivinen ero  Thumb
 
Automaattivaihteist o toimii todella jouheasti ja suorituskyky on odotusarvoihin ihan jees.

Digitaalinen mittaristo yhdistettynä keskellä olevaan näyttöön on toimiva paketti.

Istuimet on osin manuaalisesti säädettävät mutta oleellisien säätöjen osalta kuitenkin sähköisesti säädettävät.

Etäohjaus kännykän / Volvo on call kautta enemmän kuin jees!

Peruutuskameraa ei ole aiemmin ollut mutta nyt on.

Neutraalia / vielä hieman kysymysmerkki:

Ohjauspaneelin / Volvon infojärjestelmän logiikan ja nopeuden osalta on pientä toivomisen varaa.

Negatiivista / miinukset:

Vakionopeudensäädin ei ole adaptiivinen Thumbd Koeajoautossa tuo oli ja oletin että on vakiovaruste mutta ei siis ole. No kaipa tähänkin taas tottuu…

Summasummaarum:

Merkin vaihdon keskeiset kriteerit toteutuivat. XC60 on varmuudella korkeampi veturi. Äänitaso on perstuntumalta Skodaa alempi/miellyttävämpi, kesärenkaat paljastavat lopullisen totuuden. Laatuvaikutelma on vahvasti plussan puolella. Toki tietyissä varusteissa on joutunut tinkimään Skodaan verrattuna.

Ensimmäisen tankillisen keskikulutus sekalaisessa ajossa oli (ajotietokone ja todellinen kulutus) 8,3 l/100km mikä oli Superbia enemmän. Superbissa oli tilaa hieman enemmän.

Ensi kesän euroturnee vaunun kanssa paljastanee lopullisen totuuden tilojen ja vetoauton suhteen.

Volvon omistajille kysymyksiä:

Toimiiko tuo Volvo on Call myös ulkomailla / minkälainen SIM-kortti teillä on käytössä jotta toimii? Tähän pointtiin liittyy myös google-haku ominaisuus jne näytön kautta.

Miten Volvossa toimii ns. esteen tunnistus? Skoda varoitti ja tarvittaessa jarrutti esteen ilmaantuessa nopeudesta riippumatta.

Ps. Ohjekirja on pitkälti lukematta. Jos ohjekirjaan joutuu perehtymään niin mielestäni käytön suunnittelussa on mennyt jotain pieleen  :laugh:

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:01
    • circleset
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #1 : 29.07.2020 kello on 18:00 »
Palataan omaan aiheeseen.

Alla tekstissä volvomiehille myös kysymys.

Nyt takana noin 27 tkm ja vaunuakin jo vedetty sen verran jotta voi kommentoida.

Positiivista

Vaikka teho ja vääntö on Superbin kanssa samaa luokkaa niin Volvo on tehokkaamman tuntunen sekä vedettäessä että ohituskiihtyvyydess ä ilman vaunua. Itse veikkaan eron tulevan vaihteistosta / välityksistä: Volvossa 8-pykäläinen ja Skodassa 6-pykäläinen.

Aiemmin listatut positiiviset asiat pysyneet samoina.

Parannettavaa / toivomisen varaa

Superbin takakontin kapasiteettia ja toimivuutta kaipaa. Volvossa kontti on selvästi pienempi ja epäkäytännöllisemmä n mallinen. Superbissa oli lisäksi kunnon koukut ostoskasseille ja verkot tavaroiden kiinnitystä varten. Samoin ohjaamossa olisi tarvetta Skodassa olleille säilytyslokeroille.

Ja Volvon monitoiminäyttö on kyllä raivostuttavan hidas...

Norjassa tuli testattu, että auton datayhteys ei toimi kuin Suomessa.

Kysymys

Kesän reissulla vaunua vedettäessä tuli havaittua että laatikko ravistaa aika ajoin alaspäin vaihtaessa. Välillä todella selvästi. Onko kyseessä vika vai ominaisuus?

Itse en huomannut mitään vaikutusta onko ajotila normaali vai dynamiq.

Kokeeksi tuli käytettyä laatikkoa manuaalitoiminnolla kin mikä on kyllä mielestäni ongelman kiertämistä koska olen ostanut automaattivaihteise n auton. 

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 1.02.2024 kello on 19:37
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #2 : 29.07.2020 kello on 18:52 »
Auton datayhteys toimii muuallakin kuin Suomessa, jos Volvossa on SIM-kortti, jossa se on mahdollistaa & verkkovierailut sallittu auton asetuksissa.Halvin käytössä lienee MOIn liittymä ellei tee autosta hotspottia.
Toinen vaihtoehto tietenkin käyttää oman kännykän kautta.
Ohjeet löytyy joko siitä lukemattomasta käyttöohjekirjasta tai keskinäytön omasta käyttöohjeesta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:18
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #3 : 30.07.2020 kello on 10:28 »
Mihin tarvitsetta Volvoissanne data-yhteyttä? Eli omaa SIMmiä (paikka hanskaslokerossa).

Sille tosiaan vaihtoehto puhelimesta jaettu wlan- tai b/t -internetyhteys (taisi olla jopa usb joissain). Taitaa suurimmassa osassa virallisen maahantojan kautta tulleissa autoissa olla offline Sensus navigation (2014->), jonka voi päivittää ilmatteeks usb-tikulla.. Kyseisesen softan hinta on volvotiskillä 1000-1400€ (riippuu kuka vastaa) - "pojat" tosin kertoo, että kiinasta..

Volvo On Call (Voc) ei tartte erillistä datayhteyttä/sim. Autossa on sille omansa jo tehtaalla. Voc tarttee vain voimassa olevan sopimuksen (n.30€/v 2v supparilla), mitä kautta se känny app pelaa (lukitukset, kyselyt ja parkkilämmitin) - ei siis hanskalokeron simmi tarvetta.. Voc on autokohtainen, mutta osin maakohtainen (auto pitää olla maakoodattu) - sen VolvoID taas henkilökohtainen (Voc edellyttää VIDiä). Vähän sekava ideoalogia... Jos Norjassa painat Call'ia, se soittaa Suomeen.. :-X

Internet yhteydellä voit ladata lisä appeja autoon (Internet asetus-valikko) - eri suoratoistoja esim.. liekö kukaan perehtynyt?

Sen sijaan "tuontivolvoissa" on kait aika harvoin "offlne Sensus navigation" vaan online, mikä vaatii nettiyhteyden (sim/wifi/bt).. sen saa sillä tonnilla  :-[
Online versio on karttalaadultaa parempi ja tarkempi kuin offline, mutta siinä ei ole opastusta (reititys on ja reitin näyttää kartalla). Ei varoita myöskään kameroista kuten online-versio. Myös tmc puuttuu, eikä ehdota eri reittejä. Ei kerro ajo-/saapumisaikaja. Osaa kyllä korjata reittiä ajossa, jos kuski ei tottele..

Oliko MRi:llä B4 kevyt- eli ei-töpsölihyrbridi? https://www.auto-data.net/fi/volvo-xc60-ii-2.0-b4-197hp-mhev-awd-automatic-38165
Kuvittelin, että B4=bensa, mutta mutta Volvon nykyinen moottorimerkintä onkin jo muutaman vuoden ollut todella seka ennestää  :o

Esim. XC60 B4 MHEV dieselkoneella, V60 B4 MHEV bensakoneella , XC40 B4 MHEV bensakoneella. Ilmeisesti vain T-sarja pelkkää bensakonetta läpi mallien.

Edit: mistä erottaa B4 MHEV dsl- ja bensaversiot - D- kirjaimesta  :-X ... Diesel versio on tarkkaanottaen B4 D-MHEV.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2020 kello on 10:45 »

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:01
    • circleset
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #4 : 30.07.2020 kello on 15:58 »
Mihin tarvitsetta Volvoissanne data-yhteyttä? Eli omaa SIMmiä (paikka hanskaslokerossa).

Itsellä SIM tuli auton mukana ja Bilia oli sen hankkinut eikä siitä tule mitään maksuja. Olen olettanut että tuo on käytössä kun käyttää auton google-hakutoimintoa tai päivittää auton sovelluksia ja karttoja. Google on oikeasti kätevä kun siitä saa haun jälkeen reitityksen halutun hakutuloksen osoitteeseen. Samoin kännykän / outlookin kalenterimerkintöje n sijainnit siirtyy suoraan auton naviin.

Eipä toiminut reissussa mukana olleen duunireitittimenkää n datayhteys Norjan puolella.

Itseltä katosi mielenkiinto ko. asioiden tarkempaan selvitykseen siinä vaiheessa kun korona vesitti kesän euroreissusuunnitel mat.

Oliko MRi:llä B4 kevyt- eli ei-töpsölihyrbridi? https://www.auto-data.net/fi/volvo-xc60-ii-2.0-b4-197hp-mhev-awd-automatic-38165
Mun auto on kevythybridi eli tuossa esitelty. Koeajoin ja olin tilaamassa D4:sen mutta mallisto oli juuri vaihtunut. Mallimerkintä on hämäävä. Liekkö tuolla B:llä haluttu häivyttää diesel-ajatusta tms.

No anyway kevythybridi on parempi kuin D4 oli. Auto lähtee sähköllä liikenteeseen ja on selvästi jouheampi käyttää.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-kevyesti-saastellen-volvo-xc60-b4-awd-mhev/

Off-Topic:
Onko täällä muuten kokemuksia paljon XC60 T6 tai T8 vie vaunun vedossa? Itse olen kuullut luokkaa 15l/100 km lukemista.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #5 : 30.07.2020 kello on 17:53 »
Itsellä vie 12/13l sataselle, vakkari säädetty 89/km/h. Sää vaikuttaa maasto nopeus..

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:18
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #6 : 30.07.2020 kello on 18:00 »
Itsellä vie 12/13l sataselle, vakkari säädetty 89/km/h. Sää vaikuttaa maasto nopeus..

Oletko katsonut paljonko on mittarivirhettä esim. 100km vauhdissa. Minua kiinnostaa tieto. Minulla 128 vauhdissa 6km/h

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:48
  • Savo
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #7 : 30.07.2020 kello on 18:07 »
Oletko katsonut paljonko on mittarivirhettä esim. 100km vauhdissa. Minua kiinnostaa tieto. Minulla 128 vauhdissa 6km/h
Vastaavanlaisessa 120 kilsan vauhdissa 3 kilsaa heittoa. Eli 120 mittarissa niin tod. 117..

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #8 : 30.07.2020 kello on 18:09 »
Oletko katsonut paljonko on mittarivirhettä esim. 100km vauhdissa. Minua kiinnostaa tieto. Minulla 128 vauhdissa 6km/h
3km/h

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:01
    • circleset
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #9 : 30.07.2020 kello on 18:53 »
Tuossa kulutusketjussa jo todennut että omassa kulutus vaihdellut välillä 11,3 - 12,5 l/100km vaunun kanssa, kun sitä seurannut. Lähinnä riippuen nopeudesta.

Mittarivirhe 3% eli mittarissa 100 kmh niin todellinen kännykkägpsin mukaan 97 kmh todellista.

Se mitä kyselin oli että mitä tuollainen töpselibensahybridi hörppää vaunun kanssa sataselle. Itse ajelisin työmatkat sähköllä mikä olisi fiksua. Mutta jos kulutus vaunun kanssa on luokkaa 15l/100km niin tankilla saisi käydä niin usein että se olisi turn off.   

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:26
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #10 : 27.08.2020 kello on 19:56 »
Oliko -19 mallissa Volvon 13-napaisessa pistorasiassa valmiina sähkönsyötöt vaunulle?

Opelissa ollut jo 10v, mutta ei tullut kysyttyä onko ne volvossa?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #11 : 27.08.2020 kello on 20:03 »
Tuossa kulutusketjussa jo todennut että omassa kulutus vaihdellut välillä 11,3 - 12,5 l/100km vaunun kanssa, kun sitä seurannut. Lähinnä riippuen nopeudesta.

Mittarivirhe 3% eli mittarissa 100 kmh niin todellinen kännykkägpsin mukaan 97 kmh todellista.

Se mitä kyselin oli että mitä tuollainen töpselibensahybridi hörppää vaunun kanssa sataselle. Itse ajelisin työmatkat sähköllä mikä olisi fiksua. Mutta jos kulutus vaunun kanssa on luokkaa 15l/100km niin tankilla saisi käydä niin usein että se olisi turn off.
Sulla syö ainetta aika paljon itsellä meni 10,2 Ouluun vakkari päällä 89, ja valehtee 3.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:10
  • Autossa on pyörät
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #12 : 27.08.2020 kello on 20:18 »
Oliko -19 mallissa Volvon 13-napaisessa pistorasiassa valmiina sähkönsyötöt vaunulle?

Opelissa ollut jo 10v, mutta ei tullut kysyttyä onko ne volvossa?
Jos alkuperäinen johtosarja niin on. Samoin takasumuvalon kytkentä pois veturissa toimii ohjelmallisesti. Ei typerällä mirokytkimellä rasiassa

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:10
  • Autossa on pyörät
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #13 : 27.08.2020 kello on 20:20 »
Itsellä vie 12/13l sataselle, vakkari säädetty 89/km/h. Sää vaikuttaa maasto nopeus..
. Kumpi nyt pitää paikkansa?

Sulla syö ainetta aika paljon itsellä meni 10,2 Ouluun vakkari päällä 89, ja valehtee 3.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:14
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #14 : 27.08.2020 kello on 21:48 »
. Kumpi nyt pitää paikkansa?

Se vielä etsii lukemaa vähäisellä vetokokemuksella, luulisin.