rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Sekoileeko Victronin säädin vai minä  (Luettu 4444 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.03.2024 kello on 20:47
Sekoileeko Victronin säädin vai minä
« : 27.09.2019 kello on 16:08 »
Alkukesästä tuli laitettua panelivehkeet, säätimeksi tuli Victronin MPPT 75/15 ja homma on pelannut hienosti.

Ihan nyt viimeaikoina olen pannut merkille että lataus ei meinaa aamuisin 'lähteä käyntiin' sitten millään. Softa voi näyttää akun jännitteeksi 11.9 volttia, aurinko loimottaa pilvettömältä taivaalta ja paneli näyttää esimerkiksi 21.5 volttia, sekä panelin että latauksen virta vaan onn 0.0A ja laturin mukaan tila on float (=akku täynnä).

Vaikka aurinko olisikin vähän puiden tai pilvien katvessa tai aurinko vielä matalalla, niin eikös noilla panelin volteilla pitäisi jo kuitenkin latausta tapahtua? Kun tarkastan tilanteen joskus myöhemmin, on lataus jossain vaiheessa käynnistynyt että ei tuo totaalisen pimeä ole. En muista että kesällä olisi ikinä ollut 0A/float vastaavassa tilanteessa.

Samaan syssyyn on kehittynyt myös sellainen tilanne että satunnaisesti bluetoothyhteyttä ei saada muodostettua, tulee vaan virheilmoitusta ja arvio että pin koodi olisi väärä. No koodi ei ole väärä vaan jollain yrittämällä yhteys sitten onnistuukin. Kerran on käynyt myös niin ettei säädintä ole bluetoothlaitteissa näkynyt ollenkaan.

Sulakkeen olen toki käyttänyt irti, mutta tätä kirjoittaessani muistan että olisihan tuossa joku factoryreset toimintokin. Mutta kun tämän nyt tänne jo kirjoitin niin jääköön.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
  • Autossa on pyörät
Vs: Sekoileeko Victronin säädin vai minä
« Vastaus #1 : 27.09.2019 kello on 16:37 »
Eikös tuo pitäisi katoa ihan muualta kuin jostain bt yhteydestä

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.03.2024 kello on 20:47
Vs: Sekoileeko Victronin säädin vai minä
« Vastaus #2 : 27.09.2019 kello on 17:04 »
No tossa vehkeessähän ei oo mitään näyttöä vaan sen sielunelämää tarkastellaan nimenomaan puhelimen äpillä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
  • Autossa on pyörät
Vs: Sekoileeko Victronin säädin vai minä
« Vastaus #3 : 27.09.2019 kello on 17:46 »
Ok , itsellä on näyttö säätimessä ja etänäyttö MT-50 näkyvillä
Nuo hienoudet tekee yhden vika mahdollisuuden lisää.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:20.06.2023 kello on 16:57
  • Vaunussa On Pyörät ja vetoaisakin
Vs: Sekoileeko Victronin säädin vai minä
« Vastaus #4 : 27.09.2019 kello on 18:02 »
Oletko päivittänyt softaa? Joskus päivitykset parantavat toimintaa, joskus eivät. Voi olla et helpottaa seuraavalla päivityksellä.

Bt-yhteyden pätkiminen johtunee häiriöistä, liikaa muuta röpötystä radiotaajuudella tai sit ei kantavuus riitä. Johtuu joskus muustakin kuin etäisyydestä, kenttä on erilainen eri suuntiin, varsinkin kulkimen ulkopuolilla. Tossa vehkeessä eka reaktio on pinnin kysely.

Jännitehän noissa nousee ens aika ylös, 0-virralla voi olla paljonkin. Mut teho ei vaan riitä, jännite putoaisi aluksi liian alas, eikä kuitenkaan lataisi.
Noihin aamujäykkyyksiin vaikuttaa vaikka kaste paneelin päällä tms. häiritsevä pikkujuttu. Ei ole vika vaan ominaisuus.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.02.2022 kello on 09:32
  • Vasta-alkaja
Vs: Sekoileeko Victronin säädin vai minä
« Vastaus #5 : 27.09.2019 kello on 18:35 »
Mulla sama säädin ja se sovellus halusi päivittää säätimen noin viikko sitten. Luonnollisesti, ensin olin päivittänyt sovelluksen. Muutoin, aika matalilla jännitteillä sen pitäisi käynnistyä. Muistelisin lukeneeni, että raja on 15.7v ja se lataa joskus hyvinkin mitättömilla Virroilla. Eli mittauksen mukaan mulla tulee paneeleilta jotain 20-30v (sarjaan kytketyt) ja 0a. Josta sitten akkuun vaikka 14v ja 0.1a.

Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:20.06.2023 kello on 16:57
  • Vaunussa On Pyörät ja vetoaisakin
Vs: Sekoileeko Victronin säädin vai minä
« Vastaus #6 : 27.09.2019 kello on 21:50 »
Mulla sama säädin ja se sovellus halusi päivittää säätimen noin viikko sitten. Luonnollisesti, ensin olin päivittänyt sovelluksen. Muutoin, aika matalilla jännitteillä sen pitäisi käynnistyä. Muistelisin lukeneeni, että raja on 15.7v ja se lataa joskus hyvinkin mitättömilla Virroilla. Eli mittauksen mukaan mulla tulee paneeleilta jotain 20-30v (sarjaan kytketyt) ja 0a. Josta sitten akkuun vaikka 14v ja 0.1a.

Mulla noi ~140 wattia on rinnan. Kaipa se just noin laskee, 15.7 V kunhan virta on yli 0.1 A tjms. Yli 20 V tyhjäkäyntijännite tohon ei välttis vielä riitä. Riippuu paneelien nimellistehostakin.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:13
  • Epsoo
Vs: Sekoileeko Victronin säädin vai minä
« Vastaus #7 : 27.09.2019 kello on 23:18 »
Vaikka aurinko olisikin vähän puiden tai pilvien katvessa tai aurinko vielä matalalla, niin eikös noilla panelin volteilla pitäisi jo kuitenkin latausta tapahtua? Kun tarkastan tilanteen joskus myöhemmin, on lataus jossain vaiheessa käynnistynyt että ei tuo totaalisen pimeä ole. En muista että kesällä olisi ikinä ollut 0A/float vastaavassa tilanteessa.

Mitkä on asetetut jännitearvot säätimeen? Jos arvot on väärin niin säädin ei lähde lataamaan koska luulee että akku on täysi.

Itsellä tämmöiset arvot ja toimii ihan hyvin.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:13
  • Epsoo
Vs: Sekoileeko Victronin säädin vai minä
« Vastaus #8 : 28.09.2019 kello on 15:39 »
Muutoin, aika matalilla jännitteillä sen pitäisi käynnistyä. Muistelisin lukeneeni, että raja on 15.7v ja se lataa joskus hyvinkin mitättömilla Virroilla.

Paneelin jännite pitää olla 5V yli akkujännitteen jotta lataus käynnistyy, tämän jälkeen riittää voltti eroa että lataus pysyy käynnissä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.02.2022 kello on 09:32
  • Vasta-alkaja
Vs: Sekoileeko Victronin säädin vai minä
« Vastaus #9 : 28.09.2019 kello on 22:58 »
Paneelin jännite pitää olla 5V yli akkujännitteen jotta lataus käynnistyy, tämän jälkeen riittää voltti eroa että lataus pysyy käynnissä.
Ok. Muistan siis väärin. Mutta joo, tuon pohjalta latauksen pitäisi käynnistyä helposti, koska paneeli ei paljoa valoa tartte nostaakseen jännitteensä tuonne 18v huitteille, kun lataus ei vielä ole kytkeytynyt.

Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.02.2022 kello on 09:32
  • Vasta-alkaja
Vs: Sekoileeko Victronin säädin vai minä
« Vastaus #10 : 29.09.2019 kello on 15:00 »
Vielä tuosta bluetoothin toiminnasta. Sehän toimii vain hyvin lähellä. Mullakin yhdistyy auton ulkopuolelta vaan ikkunan kohdilta. Sisällä toimii missä vain.

Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:13
  • Epsoo
Vs: Sekoileeko Victronin säädin vai minä
« Vastaus #11 : 29.09.2019 kello on 19:53 »
BT toimintamatka on jotain 8 metriä max.ja koppihan on Faradaynhäkki joten toimimattomuuden ulos ymmärtää.