rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Älä mokaa akun säilytyksessä – yleisimpiä virheitä on kaksi.  (Luettu 15509 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Lisää painetta kehiin... Bilteman älyköt myös muistaa jatkaa hommia katkoksen jälkeen 💪👍 Monta vuotta jo ollut itselläni ja erittäin tyytyväinen.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:13
En minä ainakaan kuvitellut saavani mitään maailman parasta tuotetta 13 eurolla. Silti se on tuolla jo kolme akkua ladannut talvea vasten täyteen eli on tehnyt mitä on tarttenut. Tontilla kun nuita akkuja piisaa niin lataan niitä aina muutaman kk välein kun ei ole muuten käytössä, siihen sopii tällainen heittolaturi ihan hyvin.

Koskaan en jätä latureita yksin, oli älyä tai ei.

Sitten kun on tarve ihan oikeasti ladata on sellainen perässävedettävä 60/200 boosterilaturi millä voi normiakkuja latailla n 20a tai 60a virralla.
Se ei tuollainen 180ah koneenakku paljon 5 a kutitteluista välitä jos se tyhjänä on.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akkulaturit/akkulaturi-lyijyhappo--ja-lifepo4-akuille-2000040498
Tähän asti tämäkin on jopa vahtinut akkuja hyvin kun siinä on muistitoiminto.
Meidän perällä näyttää harva se yö olevan sähkökatkoksia kun keittiön ledit aina katkoksen jälkeen syttyy.
Mutta tää laturi muistaa käynnistyä uudestaan  Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:26
Muisti-toiminto hyvä vai huono asia?

Taitaa suurimmassa osassa, joissa tuo on, olla purkava ominaisuus mikäli töpsöliä pidetään irti seinästä, mutta leuat navoissa / ruuvattuina. Mulla esim. veneessä tuo tilanne, että jatkuvasti ei ole roikan päässä, mutta laturi kiinni.

Bilteman (kaikissa) älyköissä mainittu;
Lainaus
Huomioitavaa
• Älä jätä laturia kiinni akkuun, mikäli laturin virtajohtoa ei ole kytketty
..tosin perusteluita ei ollut  ;D

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Onkos kausipaikoilla vaunut koko talven sähkössä?
Kaben ohjekirjassa lukee notta laturi 20A siirtyy ylläpitotilaan akun täytyttyä.
Mikäli sähkönkulutus on alle 20A riittää laturin teho kattamaan kulutuksen ja lataamaan akkua.
Mitään mainintaa ei ole voiko sähkö olla jatkuvasti kytkettynä.
Minä en tahdo uskaltaa jättää pääkatkaaisijaakaan  päälle ellen ole itse paikalla tai edes tontilla ja sillon tällön pitää olla tarkastamassa ettei mitään poikkeavaa tapahdu. 
Akku kyllä lataantuu vaikka päävirtakytkin on auki.
Kun akku on täysi eli noin 12,8 ja käyttää liesituuletinta ja hellan 20W valoa ei television töpselistä tule kuin 11,8-12V .
Tuntusi vain aika hempulilta Kaben sähkövehkeet.
Muunmuassa akku on 2m etäisyydellä sähkökeskuksesta ja laturistaan mielestäni aika ohuiden johtimien päässä.
Mun tekisi mieleni siirtää akku siihen 0,5m päähän vaatekaapin laattialle.
Sori taas tää oftopiikki ::) mutta sovitaanko että tää liittyy säilytykseen :-X

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:43
  • Autossa on pyörät
Minä pidin vaunua jatkuvassa aina kun se oli kausipaikalla. En havainnut mitään ongelmaa laitteissa eikä akuissa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:37
Minulla on nippu tällaisia: https://www.motonet.fi/fi/tuote/455596/benton-eco-12v-4a-yllapitolaturi
Ei mitään turhia nappuloita ja säätöjä.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2019 kello on 21:38 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:09
  • Knaus Eifelland
Matti latasi edellistä exiden vaparia lähes 10 vuotta vuodesta toiseen. Joka kesä piti vain muistaa lisätä vettä.
Nykyiseen vapariin ei vettä saa lisättyä.  Thumbd

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Minä pidin vaunua jatkuvassa aina kun se oli kausipaikalla. En havainnut mitään ongelmaa laitteissa eikä akuissa.
Nythän se vaunu syttyy vähintäänkin palamaan ja polttaa mun talonkin jos jätän sen vahtimatta tuohon katokseen sähköt päällä
Akkukenkäkin on mulla irti ja kaasuletku irti kun en ole ite paikalla ettei vaan satu mitään ???

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:15
  • Lempäälä
Nythän se vaunu syttyy vähintäänkin palamaan ja polttaa mun talonkin jos jätän sen vahtimatta tuohon katokseen sähköt päällä
Akkukenkäkin on mulla irti ja kaasuletku irti kun en ole ite paikalla ettei vaan satu mitään ???
  Aika harvoin tuo palo osuu kohdalle, vaikka reilut 300 ajoneuvopaloa vuodessa joskus takavuosina vakuutusyhtiöille ilmoitettiin.
  Tutuille on kolme paloa osunut: Matkailuauto paloi ja poltti talon, aika uusi henkilöauto paloi ja poltti talosta vintin, työkaverin auto paloi, huomasin-- ilmoitin omistajalle joka itse sammutti. Mikään näistä ei ollut vakuutuspetos, jollaisia osa ilmeisesti on, tutun hinurikuskin arvion mukaan??

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:17.07.2022 kello on 16:40
Jos se akku ei ole sähköissä kiinni, niin eihän sille talven aikana mitään latausta tarvitse antaa. Syksyllä akku täynnä ottaa pääkytkimen tai kengän auki, ja keväällä lataa taas täyteen. Jos akku on jo finaalissa ja itsepurkautuminen on kova, niin silloin se ei tietysti talvea pärjää yksinään.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.02.2022 kello on 09:32
  • Vasta-alkaja
Jos se akku ei ole sähköissä kiinni, niin eihän sille talven aikana mitään latausta tarvitse antaa. Syksyllä akku täynnä ottaa pääkytkimen tai kengän auki, ja keväällä lataa taas täyteen. Jos akku on jo finaalissa ja itsepurkautuminen on kova, niin silloin se ei tietysti talvea pärjää yksinään.

Mulla oli hupiakut viime talven autossa, - napa irti. Hyvin pysyi latingissa, erittäin vähän laski jännite ja sekin osin siksi, että tuli touhuttua autolla ajoittain kaikenlaista ja välillä oli valoja päällä. Jatkan samalla tyylillä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 21:27
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Minulla auto kausipaikalla jatkuvasti, jos ei ole liikenteessä. Tolpassa kiinni ja lämpö päällä 1000W:lla. Sisätermostaatti pienimmällä, noin 9 astetta. Kaasupullo auki, ottaa kaasun päälle, jos sähkö ei riitä. Näin olisi tarkoitus mennä koko talvi, jos lämmityskustannukse t ei kasva liikaa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:26
Eikös yleensä kausipaikoilla nyöri pidä olla irti, jos ole asuttunua - saati sähköt/lämmöt päällä vielä.
Alueisäntä kävi soiton jäljiltä sitten tunturikytkentäisiä vaunuja töpsölittämässä. Siis joskus -80 ja -90 luvulla - nytko ollaan villiinnytty  ;D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:43
  • Autossa on pyörät
Kopparössä ei ole ollut kiellettyä.