rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Sähköpyöräkokemuksia  (Luettu 82726 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #210 : 28.04.2021 kello on 08:15 »
Ei aiheuta. Rullaa vapaalla tosi hyvin, nostin rengaspaineet tänään kolmesta neljään kiloon. Keulan kun nostaa ilmaan ja kädellä pyöräyttää rengasta, ei huomaa kyllä mitään vastusta.
Eikös tuollaiset paineet täristä kuopissa...?

Mulla on 20" tuumaisissa 4" läskirenkaissa 1 baari. Kovemmilla paineilla alkaa kuopat tuntumaan. Menee pehmeästi rikkonaisella asfaltilla ja hiekkatiellä. Tuntuu kuin olisi jousitus.
Takanavassa on moottori tässä ja pyörä rullaa vapaasti ilman moottorin vastusta. Liekö joku vapaakytkin siinä, kun hiljaa tikittää pyöritettäessä, kuten normi vaihdepyörä.
Tuttava osti juuri sähköpyörän, jossa on automaattivaihteet. En tiedä järjestelmän sielunelämää, mutta siitä ohjelmoitiin huollossa automatiikka pois. Toimi jotenkin kai kummallisesti. Nyt on manuaalivaihteet käytössä

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:21
  • Knaus Eifelland
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #211 : 28.04.2021 kello on 08:47 »
No enpä huomannut juuri muuta kuin alkoi rullaamaan niin kuin pitää. Citypyörän rengashan on se ehkä yleisin, suht kapea ja suositus 4-5 bar. Hirveästi pelivaraa ei ole.
Maastopyörämäistä joustoahan noihin ei saa. Läskirenkaista mulla ei ole kokemusta, mutta mönkijöissä jopa alle 0,5 bar. Normi atb reilu 2" leveys 1,5-3 bar tilanteen mukaan?
Ajoivat joskus kisaa meillä päin umpi metässä ja kysyin, mitä paineita käyttävät, sanoi heppu että 3 bar.  :o Varmasti nopein tapa edetä, mutta kyllä mahtoi juurakot yms. olla liukkaita.

Tossa joku vanha juttu:

https://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/132051/Ajomukavuutta+oikeilla+paineilla

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #212 : 28.04.2021 kello on 09:13 »
No enpä huomannut juuri muuta kuin alkoi rullaamaan niin kuin pitää. Citypyörän rengashan on se ehkä yleisin, suht kapea ja suositus 4-5 bar. Hirveästi pelivaraa ei ole.
Maastopyörämäistä joustoahan noihin ei saa. Läskirenkaista mulla ei ole kokemusta, mutta mönkijöissä jopa alle 0,5 bar. Normi atb reilu 2" leveys 1,5-3 bar tilanteen mukaan?
Ajoivat joskus kisaa meillä päin umpi metässä ja kysyin, mitä paineita käyttävät, sanoi heppu että 3 bar.  :o Varmasti nopein tapa edetä, mutta kyllä mahtoi juurakot yms. olla liukkaita.

Tossa joku vanha juttu:

https://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/132051/Ajomukavuutta+oikeilla+paineilla
Nää on osin vähän henkimaailman juttuja...

Itse en niinkään ole kiinnostunut vierinvastuksesta, koska sitä varten on sähköavustus. Maastossa hiukan kokeilin ajoa 0,8 baarin paineilla, mutta kyllä nekin olivat liikaa 4" renkaille.
Tuo käsitys kapean ja kovapaineisen renkaan vierintävastuksen vähäisyydestäkin on alkanut hieman rapautua. Tällaista filosofiaa lueskelin TM:n artikkelista.
https://tekniikanmaailma.fi/pyorailijoiden-keskuudessa-on-elanyt-pitkaan-harhaluulo-etta-kapea-ja-kova-polkupyoran-rengas-olisi-aina-nopein/


*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #213 : 28.04.2021 kello on 09:29 »



Siinä akun varaustila noin 50km ajon jälkeen . 13Ah:ta Dometic kennot niin riittää minun ajolenkkeihin vallan mainiosti kun ei kerrallaan yli 30 km lenkkejä ole tehty,vielä ::)
Mutta helposti voi matkat pidentyä koska niin miellyttävää ajelu nyt on.




Ohjekirjan välissä oli tuollasia tarroja ?
Mitähän mä niillä tekisin?
Koneen rungossa on meistettynä kyllä 750W

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:21
  • Knaus Eifelland
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #214 : 28.04.2021 kello on 09:39 »
Nää on osin vähän henkimaailman juttuja...

Itse en niinkään ole kiinnostunut vierinvastuksesta, koska sitä varten on sähköavustus. Maastossa hiukan kokeilin ajoa 0,8 baarin paineilla, mutta kyllä nekin olivat liikaa 4" renkaille.
Tuo käsitys kapean ja kovapaineisen renkaan vierintävastuksen vähäisyydestäkin on alkanut hieman rapautua. Tällaista filosofiaa lueskelin TM:n artikkelista.
https://tekniikanmaailma.fi/pyorailijoiden-keskuudessa-on-elanyt-pitkaan-harhaluulo-etta-kapea-ja-kova-polkupyoran-rengas-olisi-aina-nopein/

Nyt verrataan niin erityyppisiä pyöriä. Citypyörällä ajetaan kadulla. Mun pyörä ottaa hetkessä 25 km/h maximin ja sen jälkeen veto katkeaa, toivon silloin, että rullaa herkästi, sähköäkin säästyy samalla.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #215 : 28.04.2021 kello on 10:37 »
Nyt verrataan niin erityyppisiä pyöriä. Citypyörällä ajetaan kadulla. Mun pyörä ottaa hetkessä 25 km/h maximin ja sen jälkeen veto katkeaa, toivon silloin, että rullaa herkästi, sähköäkin säästyy samalla.
Mulla on 28x1,75 renkaat ja niin kovana kun pikku kompressorista tulee,ehkä 6-5 bar ja rullaa niin helpolla ;)
Täristäähän se tuossa sepelillä kylätiellä mutta asvaltilla menee niin kepeesti notta ::)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:08
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #216 : 28.04.2021 kello on 10:39 »
Kaupunkirenkaan paine pitää olla yli 4 jotta sillä ajaminen on avustamattomassa sujuvaa. Vierintävastus kasvaa yllättävän paljon jos mennään alle tuon ja sähköavusteisella vaikutus akun kestoon voi olla merkittävä. Läskipyörän rengas on suunniteltu täysin eri paineille

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:21
  • Knaus Eifelland
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #217 : 28.04.2021 kello on 11:14 »
Hyvää keskustelua, lyhyen kokemuksen jälkeen omat kokemukset oikean suuntaisia.  Thumb

Eilen puunasin varastosta kaivamani hybridin, jonka laitoin toriin. Laitoin siihen 3 bar ja rullasi jotenkin väkinäisesti. Laitan siihenkin vielä 4 bar.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #218 : 28.04.2021 kello on 11:18 »
Nyt verrataan niin erityyppisiä pyöriä. Citypyörällä ajetaan kadulla. Mun pyörä ottaa hetkessä 25 km/h maximin ja sen jälkeen veto katkeaa, toivon silloin, että rullaa herkästi, sähköäkin säästyy samalla.
Se on oltava pyörä jokaiselle tarpeen mukaan...

Minä kun ajelen useimmiten hiekkateillä, niin ei siellä voi tavallisilla renkailla ajaa 25 km/h miellyttävästi. Mulla nyt ei tällä hetkellä ole verrokkina, kuin vastaava taittopyörä 20" pyörillä ja tavallisilla renkailla ja ilman sähköä. Oikein pelottaa, että jotain särkyy, kun sillä ajaa kuoppiin. Kovia iskuja välittyy. Tietty jos pyörän halkaisija olisi isompi, niin varmaan olisi pehmoisempi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:43
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #219 : 28.04.2021 kello on 11:32 »
Ohjekirjan välissä oli tuollasia tarroja ?
Mitähän mä niillä tekisin?
Koneen rungossa on meistettynä kyllä 750W

Liimaat sen 750W tekstin päälle.   ;D

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:21
  • Knaus Eifelland
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #220 : 28.04.2021 kello on 11:39 »
Se on oltava pyörä jokaiselle tarpeen mukaan...

Minä kun ajelen useimmiten hiekkateillä, niin ei siellä voi tavallisilla renkailla ajaa 25 km/h miellyttävästi. Mulla nyt ei tällä hetkellä ole verrokkina, kuin vastaava taittopyörä 20" pyörillä ja tavallisilla renkailla ja ilman sähköä. Oikein pelottaa, että jotain särkyy, kun sillä ajaa kuoppiin. Kovia iskuja välittyy. Tietty jos pyörän halkaisija olisi isompi, niin varmaan olisi pehmoisempi.

Meillä käyttö on taajamassa pääosin tasamaalla. Eilen oli 60 metriä kuorittu asfalttia pyörätieltä, ei hyvä. Mutta oli kiva vetää mäkeä ylös 22 km/h.

Reilut 20 vuotta sitten tuli pyörittyä metsissä, avohakkuilla, maakaasulinjoilla jne.
Ehkä citypyörälläkin voi jonkun kangaspolun käydä koklaamassa.

Sähköpyörä on kuin kädenojennus huonoon kuntoon päässeelle. Mukavaa hommaa ja nytkin tekee mieli ajamaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:43
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #221 : 28.04.2021 kello on 11:47 »
Tuo käsitys kapean ja kovapaineisen renkaan vierintävastuksen vähäisyydestäkin on alkanut hieman rapautua. Tällaista filosofiaa lueskelin TM:n artikkelista.
https://tekniikanmaailma.fi/pyorailijoiden-keskuudessa-on-elanyt-pitkaan-harhaluulo-etta-kapea-ja-kova-polkupyoran-rengas-olisi-aina-nopein/

Googlettamalla kirjoitettu juttu ja osumatkin oli valittu huonosti.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:44
  • viva la France
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #222 : 28.04.2021 kello on 12:21 »
Googlettamalla kirjoitettu juttu ja osumatkin oli valittu huonosti.
Mutta totta ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:21
  • Knaus Eifelland
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #223 : 28.04.2021 kello on 12:37 »
Ei sitä citypyörän rullattavuutta rengasta leventämällä ja painetta pudottamalla paranneta.  :P

Persdyno kyllä kertoo, jos autossa jarrut makaa tai fillari ei rullaa.
Kokeilemalla ne oikeat paineet löytyy. Renkaan profiilillakin on merkitystä rullauksen laatuun.

Sukkahousumiehillä onkin sitten eri meiniki. "Kilpapyörän renkaan paine saattaa olla 8–9 baria, eli kumi ei juuri jousta vaan sopii rullaamiseen kovalla alustalla."

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #224 : 28.04.2021 kello on 13:06 »
Sähköpyörä on kuin kädenojennus huonoon kuntoon päässeelle. Mukavaa hommaa ja nytkin tekee mieli ajamaan.
Juuri näin . Nyt voi päivittäin ajella vaikka pari tuntia.
Nyt vain tarvitsee naparetkeilijän varusteet kun lämpöä ei ole ko 4 astetta mut silti kohta taas mennään asioille fillarilla yli kymmenen kilsan päähän .
Ilman sähköpyörää olisin  poikkeuksetta asioinut autolla 8)