rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Sähköpyöräkokemuksia  (Luettu 82689 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.03.2024 kello on 18:47
  • Ukki
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #30 : 17.09.2019 kello on 22:59 »
Meillä on ollut sähköpyöria vuosikausia ja nytkin keskiövetoiset Kalkhofit ja autossa sähkö Jopot. Etuvetoinen napamootori on alkeellinen ja energiaa tuhlaava keskiömoottoriin verraten. Niin rattaat kextää jos pitää ketjut kunnossa ja voitelun ajan tasalla. Kalkhoffilla on tarjolla kyllä hihnavetoinen  malli, Gatesin hihna jonka pitäisi olla laadukas.
Sähkiksen ostajan kannattaa satsata kunnon lukkoon.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:17
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #31 : 18.09.2019 kello on 09:49 »
Etuvetoinen napamootori on alkeellinen ja energiaa tuhlaava keskiömoottoriin verraten.

Millä tavoin??

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.03.2024 kello on 18:47
  • Ukki
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #32 : 18.09.2019 kello on 10:20 »
Etuvetoinen ei ota kantaa polkemisen voimaan vaan liikkuu ennalta säädeltyjä nopeuksia. Kulku on epätasaista ja varsinkin ruukassa tehoa pitää jatkuvasti säädellä.Keskiöveto inen vastaa polkemisen voimaan ja ainakin meidän avustus on koletasoinen, puolet poljinvoimssta, sama kuin poljinvoima, kaksinkertainen voima. Kulku on tasaista ja sujuvaa. Vastaava wa akku kestää keskiövetoisessa vähintään tuplasti. Tiedän kun sattuu olemaan molemmat tyypit ja aiempaakin kokemusta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:17
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #33 : 18.09.2019 kello on 10:43 »
Etuvetoinen ei ota kantaa polkemisen voimaan vaan liikkuu ennalta säädeltyjä nopeuksia. Kulku on epätasaista ja varsinkin ruukassa tehoa pitää jatkuvasti säädellä

Kummallista.
Jos moottori pyrkii tiettyyn nopeuteen, niin poljinvoiman lisääntyessähän virran pitäisi pienentyä....
Jos näin ei käy, softa on alkeellinen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:27
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #34 : 18.09.2019 kello on 10:46 »
Mulla on takakapassa moottori....

Softa säätelee voimaa poljinvoiman mukaan. Ainakin se toimii täysin loogisesti.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:30
  • Knaus Eifelland
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #35 : 18.09.2019 kello on 11:21 »
Itse kuvittelin, että jos sähkömoottori vetää edestä ja ruismoottori työntää takaa, silloin olisi AWD ja paras systeemi vaikka talvella.

Olisiko akkukoneesta moottoriksi?

https://youtu.be/uxBlT1HcyZY

 

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:45
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #36 : 18.09.2019 kello on 12:10 »
Tee se itse miehelle sarja....
https://www.aliexpress.com/item/4000150938467.html

Mummikseen tollanen etupyörä ja sitten 38kmh kevyesti..... ;D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.03.2024 kello on 10:29
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #37 : 18.09.2019 kello on 13:47 »
Etuvetoinen ei ota kantaa polkemisen voimaan vaan liikkuu ennalta säädeltyjä nopeuksia. Kulku on epätasaista ja varsinkin ruukassa tehoa pitää jatkuvasti säädellä.

Hieman minunkin pakko ottaa kantaa tähän ettei väärä informaatio leviä syyttä. Hemppat:in kommentti keskiömoottorisen ylivoimaisuudesta etupyörävetoiseen on varmasti hänen oma kokemuksensa omista laitteistaan, enkä väitä etteikö keskiövedolla saataisi parempi säädettävyys vetotehoon. Mutta ihan noin huono ei hyvä (hyvällä softalla) oleva etuvetoinen ole kuin tekstistä helposti tulee ymmärretyksi.

Olen sähköistänyt rakennussarjasta 4 pyörää perheeni käyttöön, tähän entisen pyörän hyödyntämiseen etuveto on lähes ainut järkevä malli. Käyttäytyminen ajettaessa on kaikkien pyöriemme kokeilijoiden mielestä erittäin loogista mukavaa. Eniten ajetulla pyörällä on kilometrejä takana lähes 20 000 km joista sähköavusteisena yli 10 000 km. Yhdet ketjut vaihdettu koko elinkaaren aikana, pyörä on ympärivuotisessa käytössä erittäin mäkisessä maastossa. 12 Ah 36 V akku on täysin vertailukelpoisessa kunnossa vähiten ajetun pyörän vastaavaan akkuun. Ajettaviin kilometreihin vaikuttaa eniten avustustason käyttö. Jos "laiskottaa" niin akulla pääsee noin 70 km, reippaanpana päivänä menee yli 130 km (en ole koskaan päästänyt tyhjäksi). Ja nuo kilometrit siten että ajonopeus on sallitun 25 km/h tuntumassa tai yli kaiken aikaa.

Jos siis on ennestään hyväkuntoinen pyörä, niin en pidä lainkaan huonona ajatuksena jatkojalostaa siitä toimiva sähköavusteinen pyörä - ja pyöräily muuttuu entistäkin hauskemmaksi!

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:17
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #38 : 18.09.2019 kello on 14:08 »
Olen sähköistänyt rakennussarjasta 4 pyörää perheeni käyttöön, tähän entisen pyörän hyödyntämiseen etuveto on lähes ainut järkevä malli.

Mistä olet tarpeet hankkinut?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:41
  • Escucha el Oi!
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #39 : 21.09.2019 kello on 08:40 »
mietiskelin eilen e-mtb-lenkillä että sähköpyöriä hankitaan varmasti hyvinkin eri lähtökohdista.

itse hankin koska olen joskus maastopyöräillyt enempikin, mutta se oli enempi alamäkipainotteista, ylös mentiin työntämällä tai hissillä... metsässäkin on ajettu, mutta silloin oli kivaa vain kun oli nopea hieman alamäkeen viettävä polku. pitkät tasaiset nousut veren maku suussa ei ole koskaan kiehtonut mua, vaikka silloin nuorempana parempi kunto olikin. Nyt hieman vanhempana ei jaksa ja kynnys lähteäkin on kova.
Sähköavusteisella ei harmita edes ne nousut  8) Itseasiassa todella antoisia jotkut vaikeat, kivikkoiset ja juurakkoiset nousut. Sama homma jossain pehmeässä alustassa, tolla jaksaa mennä.
Normi fillari alkaa sutimaan niin paljon helpommin, kun ei ole tasaista vetoa. Tasainen veto myös vähentää joustojen syömää poljinvoimaa.
Hiki on silti joka lenkillä tullut ja syke noussut. Mutta kivaa on  8)

Jotkut tietty hankkii ihan normaalin retki-/työmatkafillarin missä sähköavustus  Thumb Jaksaa vähän huonommallakin kunnolla, ja kyllä se kunto siinä kasvaa kun mennään avustuksella.

Sitten on se yks porukka joka kai hankkii/rakentaa laittoman "sähköfillarin" pelkäksi leluksi, motocross-pyörän korvikkeeksi. On tehoa, vauhtia, vaaraa ja vastuuttomuutta. Tällä ei ole mitään tekemistä enää pyöräilyn kanssa.
Toki varmaan itsekin tekisin jos omistaisin vähintään 10hehtaaria metsää..  ;D

Sähköavusteisia maantiepyöriä en kyllä ihan ymmärrä, mutta ehkei mun tarttekaan.
Tuo lisää painoa, ja kun avustus lakkaa jo 25kmh:ssa niin eikös noilla maantiefillareilla yleensä kovempaa ajetakin? suomessa ei vuoristoa ole, jossa tarttis apumoottoria. Kuvittelisin että suomessa se painon tuoma haitta ei korvaa moottorin tuomaa hyötyä.
Kertokaa toki jos jollain on kokemusta.

Itsekin kyllä kaipaan että siirtymillä, asfalttitiellä se avustus olisi vähän kovemmalle nopeudelle, esim 35kmh. Silloin nämä olisi oikeasti hyvin houkuttelevia työmatkoille. 45kmh kuulostaa jo vähän kovalle, tai sitten tosiaan menetetään se polkupyörä-status sekä jokamiehenoikeudet ja siirrytään sähkömopoiluun.


laittakaapa ihmeessä kuvia omistanne  Thumb
Tommonen Haibike nduro 7.0 itsellä. yamahan pw-x:

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.02.2022 kello on 09:32
  • Vasta-alkaja
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #40 : 21.09.2019 kello on 08:57 »
Mulla pitkälti samat ajatukset. Sähkö tuo melkoisen etenemiskyvyn verraten luomuun, kun paino ei mahdottomasti nouse. Ja pyöränä Specialized turbo levo expert, kuva ei näemmä suostu ilmaantumaan, kun on liian iso.

Rehellisyyden nimissä, toi menee 32km/h avustuksella. Eli jenkkien 20mph raja. Tiesiirtymillä on sama mitä se kulkee, mutta metsässä 25 loppuu kesken juuri kun alkaisi olemaan lystiä.

Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 6.02.2023 kello on 20:50
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #41 : 21.09.2019 kello on 09:33 »

Nyt muutaman vuoden ajettuani sähköavusteisella pyörällä, niin en voi kuin suositella jos vähänkin sellaisesta haaveilee.
Minulla käytössä ihan normi katupyöräksiköhän tuota voisi kutsua. Ja lähes aina perässä kärry, jossa koira tai tavaraa, yleensä molemmat. Painoa kärryssä siis 20-30kg....
Mäkisissä maastoissa kyllä huomaa sähköavustuksen hyödyn.... 8)
Huonoahan tuossa on paino, n.26kg. Noita kun pari lastaa kyytiin ja kärry lisäksi, niin 70kg on jo aikamoinen paino auton tallissa.
Sen olen huomannut, että pyöräiltyä tulee nykyään todella paljon. Varsinkin reissatessa kauppareissut ja seutuun tutustuminen hoituu nyt helposti pyörällä ja koira voi olla mukana pitkilläkin pyöräreissuilla.


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:41
  • Escucha el Oi!
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #42 : 21.09.2019 kello on 10:34 »


Rehellisyyden nimissä, toi menee 32km/h avustuksella. Eli jenkkien 20mph raja. Tiesiirtymillä on sama mitä se kulkee, mutta metsässä 25 loppuu kesken juuri kun alkaisi olemaan lystiä.



toi ois aika hyvä avustusnopeus.



Se on muuten aika käsittämätön fiilis kun kokeilee sähköfillarin jälkeen normaalia (tai kytkee moottorin kokonaan pois), tuntuu kuin suossa ajais... rullaa kylläkin, mutta ei kiihdy vaikka miten polkaisee  :o

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:00
  • viva la France
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #43 : 21.09.2019 kello on 12:58 »
Katseltu on, mutta kumpi on parempi, keskiö- vai takanapamoottori ?

Tämmöstä tänään katselin kun käytiin pojalle valot fillariin hakemassa.

www.decathlon.be/nl/p/elektrische-hybridefiets-riverside-500e-grijs-rood/_/R-p-169143?mc=8405314&c=GRIJS

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.02.2022 kello on 09:32
  • Vasta-alkaja
Vs: Sähköpyöräkokemuksia
« Vastaus #44 : 21.09.2019 kello on 16:38 »
Karkeasti ottaen, tielle napamoottori, jos ei kuormaa hinaa perässään ja mäet ole jyrkkiä. Maastoon Keskimoottori. Tai ylipäätään kun tarvitaan voimaa hitaissa nopeuksissa. Keskimoottori on kyllä muutenkin hyvä, mutta ovat kalliimpia ja voimansiirto kuluu selkeästi nopeammin, kuin luomupyörässä. Napamoottorilla taas ketjut ja rattaat pääsee yleensä luomua kevyemmällä.

Nyt se kuva sitten.



Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla