Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

Akkuhäikkää

(1/6) > >>

jus66si:
Mistä voisi johtua lyijyhyytelömallise n hupiakun suhina? Mulla on näitä ihmetyksiä tuolla autossa kaksi ja toinen tästä kaksikosta on alkanut keljuilemaan. Ajon jälkeen kuuluu suhinaa sekä latauksen yhteydessä. Sitten kun akut ovat täyteen ladattu, muutaman tunnin päästä kun laitat kaaran käymään menee ampeerimittari vihreälle alueelle reilu 10 A:n verran.

Kun sammutat auton suhina kuuluu selvästi.

Onko vika akussa vai jossain säätimessä? Onko kukaan törmännyt tällaiseen?
Itse ajattelisin että kenno olisi pimeänä, mutta kun ei noita ominaispainoja pysty mittaan tuosta umpijöötistä :-\
Erikoista oli myös se, että kun katsoi latausarvoja sillä auton paneelin volttimittarilla latauksen aikana poikkesi se selvästi voltin verran ylöspäin yleismittarin arvosta.
Akut ovat boschin akut mallia 08 ja autossa on hymerin alkuperäiset sähköhilut. Auto on 2000 vuosimallin camp ducaton alustalla. Huom! Auton starttiakku latautuu normisti.

putkimies:

--- Lainaus käyttäjältä: jus66si - 29.08.2011     kello on 21:24 ---Mistä voisi johtua lyijyhyytelömallise n hupiakun suhina? Mulla on näitä ihmetyksiä tuolla autossa kaksi ja toinen tästä kaksikosta on alkanut keljuilemaan. Ajon jälkeen kuuluu suhinaa sekä latauksen yhteydessä. Sitten kun akut ovat täyteen ladattu, muutaman tunnin päästä kun laitat kaaran käymään menee ampeerimittari vihreälle alueelle reilu 10 A:n verran.
--- Lainaus päättyy ---
 Kaksi hupiakkua siis kyseessä, onko ne keskenään rinnankytkennässä, eli +navat kaapeloitu yhteen ja -navat kaapeloitu yhteen. ?
  Itsellä jos tuollainen pulma olisi niin latauksen jälkeen irroittaisin kummastakin akusta yhden napakengän, kummastakin siis saman navan. mittaisin sitten kummankin akun jännitteen heti sekä parin paivän levon jälkeen. Napajännitteiden pitäisi olla samat, jos ei ole on akku viallinen.

mjo33400:

--- Lainaus käyttäjältä: jus66si - 29.08.2011     kello on 21:24 ---Mistä voisi johtua lyijyhyytelömallise n hupiakun suhina? Mulla on näitä ihmetyksiä tuolla autossa kaksi ja toinen tästä kaksikosta on alkanut keljuilemaan. Ajon jälkeen kuuluu suhinaa sekä latauksen yhteydessä. Sitten kun akut ovat täyteen ladattu, muutaman tunnin päästä kun laitat kaaran käymään menee ampeerimittari vihreälle alueelle reilu 10 A:n verran.

Kun sammutat auton suhina kuuluu selvästi.

Onko vika akussa vai jossain säätimessä? Onko kukaan törmännyt tällaiseen?
Itse ajattelisin että kenno olisi pimeänä, mutta kun ei noita ominaispainoja pysty mittaan tuosta umpijöötistä :-\
Erikoista oli myös se, että kun katsoi latausarvoja sillä auton paneelin volttimittarilla latauksen aikana poikkesi se selvästi voltin verran ylöspäin yleismittarin arvosta.
Akut ovat boschin akut mallia 08 ja autossa on hymerin alkuperäiset sähköhilut. Auto on 2000 vuosimallin camp ducaton alustalla. Huom! Auton starttiakku latautuu normisti.

--- Lainaus päättyy ---

Jompi kumpi akuista kiehuu ja korkkien tilalla olevista venttiileistä tulee kaasut ulos. Tarkista latausjännite. Todennäköisesti akku viallinen.

joo o:
Itsellä oli kesällä sama tilanne, mutta kun akut on penkin alla en kuullut suhinaa mutta kitkerä outo haju oli vaunussa kun se oli kytketty verkkoon eli laturi latasi. Kun nostin penkin kannen ylös kuuli selvästi, että akku kiehuu (akku ei ollut AGM- akku, mutta muuten huoltovapaa suljettu akku) Akkuja oli kytketty rinnan 3 kpl ja tämä vanhin oli ihan kuuma ja kiehui. Tilanne korjautui sillä että otin kyseisestä akusta kaapelit irti. Nyt on uusi akku tilalla ollut jo jonkin aikaa.

Voiko akku räjähtää tälaisessa tilanteessa? Sillä tätä kitkerää pahaa hajua olin haistellut jo useana päivänä. Pikemminkin hain vaunusta jotakin mätänevää, joko unohtunutta ruokaa tai hiirenraatoa.
Pitäisi oudon hajun ilmaantuessa katsoa ensin akut. Kaasuhälytin ei tähän reakoinut vaikka oli lähellä akkuja, penkin etuseinän etupuolella.

Turhan Höpöttäjä:
Niimpä, miksi ostaa hupiakkuja, joissa ei ole ulos tuulettavaa letkua.  :'(
Mielellään starttiakkuja, niistä saa evästä hyvin ulos, vaikka invertteriin.  ;)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View