Karavaanarin keskustelut > Tarinoita Suomesta ja maailmalta

Autoilu-urani historiaa, sattumia ja tapahtumia.

<< < (14/40) > >>

seppoko:

--- Lainaus käyttäjältä: Stara - 11.11.2019     kello on 10:34 ---

Melko ajattelematonta kaahaamista, jos kapeaa Porthaninkatua ajaa 50...55 km/h ?

--- Lainaus päättyy ---

Tapahtui 70-luvun alussa yöllä n.12-1 välisenä aikana.

Onneksi "rikos"  lienee vanhentunut?

seppoko:
Kun tuolla muussa keskustelussa mainittiin kaasuauto, niin juolahti mieleeni  tapauksia ajalta ennen kuin minulla oli korttia.

Kuten siellä mainitsin, niin VR:lla oli Ovelta ovelle kuljetuksessa (muistaakseni) Sisun tekemiä Nallesisuja, jotka kulkivat nestekaasulla. Niissä ei ollut kiinteää kaasusäiliötä, vaan molemmilla puolilla lavan alla oli 33kg:n pullo. Eikä silloin ollut pullon vaihtajia.

Koimme kuskien kanssa mielenkiintoisia hetkiä, kun Mannerheimintien ja Arkadian kadun risteyksessä ratikkakiskojen kohdalla loppui kaasu. Vaikka ohjaamossa oli kummallekin pullolle oma hanansa, niin ilmeisesti kuskeille oli opetettu, että varalla ollut pullokin pidetään kiinni. Sen takia pullon vaihto tapahtui:
1. Kuski sulki tyhjän pullon ohjaamossa.
2. Minä suljin tyhjän pullon.
3. Menin toiselle puolell ja avasin täyden pullon.
4. Menin hyttiin ja kuski avasi täyden pullon hanan.
Ruuhka-aikana tämä oli sangen "mielenkiintoinen" toimenpide. Näitä tietenkin sattui silloin tällöin keskellä ruuhkaa, monesti myös jossain sivummalla, jossa ei ollut juurikaan häiriötä muille.

Päivän päätteeksi kuskin tehtäviin kuului vaihtaa trukilla uusi pullo tyhjenneen tilalle.

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: seppoko - 18.11.2019     kello on 22:59 ---Kun tuolla muussa keskustelussa mainittiin kaasuauto, niin juolahti mieleeni  tapauksia ajalta ennen kuin minulla oli korttia.

Kuten siellä mainitsin, niin VR:lla oli Ovelta ovelle kuljetuksessa (muistaakseni) Sisun tekemiä Nallesisuja, jotka kulkivat nestekaasulla. Niissä ei ollut kiinteää kaasusäiliötä, vaan molemmilla puolilla lavan alla oli 33kg:n pullo. Eikä silloin ollut pullon vaihtajia.

Koimme kuskien kanssa mielenkiintoisia hetkiä, kun Mannerheimintien ja Arkadian kadun risteyksessä ratikkakiskojen kohdalla loppui kaasu. Vaikka ohjaamossa oli kummallekin pullolle oma hanansa, niin ilmeisesti kuskeille oli opetettu, että varalla ollut pullokin pidetään kiinni. Sen takia pullon vaihto tapahtui:
1. Kuski sulki tyhjän pullon ohjaamossa.
2. Minä suljin tyhjän pullon.
3. Menin toiselle puolell ja avasin täyden pullon.
4. Menin hyttiin ja kuski avasi täyden pullon hanan.
Ruuhka-aikana tämä oli sangen "mielenkiintoinen" toimenpide. Näitä tietenkin sattui silloin tällöin keskellä ruuhkaa, monesti myös jossain sivummalla, jossa ei ollut juurikaan häiriötä muille.

Päivän päätteeksi kuskin tehtäviin kuului vaihtaa trukilla uusi pullo tyhjenneen tilalle.

--- Lainaus päättyy ---
Mulla ne pullot oli lavalla pystyssä...

Bensa Petterin etuosassa oli 3+3 33 kg:n moottorikaasupulloj a. Siinäkin piti lavalle kiivetä pullopatterin vaihtoon, kun veto loppui. Bensaa ei käytetty.

seppoko:
Vaikka aiemmin oli läheltä pitänyt tilanne, niin sattui minulle pari oikeatakin kolaria. Olin syyllinen seuraavassa tapahtumassa. Piti päästä rampista kehä ykköselle. Edessäni oli vanhemman miehen ohjaama henkilöauto odottamassa pääsyä. Pysähdyin sen taakse. Katsoin vasemmalle sieltä tulijoita. Ja tulihan sieltä kuorma-auto. Mutta sen perässä ei ollut ketään. Aloin hiljalleen kiihdyttää päästäkseni  kuormurin perään. Vaan eipä tämä edellä ajanut ollutkaan samalla aaltopituudella kanssani, vaan odotti paikallaan kuorma-auton ohitusta. No kolahtihan se sitten. Vauriot eivät olleet onneksi suuria.  Perään ajettuun ei muistaakseni tullut mitään. Minun ajamasta autosta särkyi vain ajovalon lasi.

Enpä ollut siitä muuten paljon moksiskaan, mutta henkiset vauriot minulle olivat suuremmat kuin aineelliset autolle. Olin nimittäin ymmärtänyt, että matkustajat olivat vakuutusalan ihmisiä. Osa suomalaisia ja heidän ruåtsalaisia vieraitaan. Ja olivat matkalla autovahinkokeskukse en.

Tämä onkin ollut koko autoilu-urani  ainoa aiheuttamani kolari. Toivottavasti jääkin ainoaksi.

vesako:
^ Minulla melkein samanlainen tapahtuma, mutta toisinpäin.
Hämeentiellä juuri kortin saaneena pysähdyin suojatien
Eteen pysähtyneen auton viereen, mutta takana tullut ei ollu ajatuksessa mukana.
Auto lyheni takapäästä vähän, mutta ei muita vahinkoja.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View