Karavaanarin keskustelut > Tarinoita Suomesta ja maailmalta

Autoilu-urani historiaa, sattumia ja tapahtumia.

<< < (2/40) > >>

Tarvasjoki:
Muistan kun joskus 50 luvun lopulla mentiin enon kanssa pikkumossella Korppoosta Ahvenanmaalle jäätietä pitkin, oli jännät paikat pikkupojalla, ja takaskin päästiin. Ite oon autoilun aloittanut 52 mallisella goube letukalla oli ylpee ajella .

seppoko:
Jossakin vaiheessa huomasin, että lähdin purkamaan historiaa väärästä kohdasta. Mökkimatkoja tehty vaikka autoa ei vielä ole hankittu. No, nyt auton hankinnan kiemurat.

Mökkimatka ennen omaa autoa, meni seuraavasti. Ensin puoli tuntia rautatieasemalle. Sitten n. kaksi tuntia junassa. Parikymmentä minuuttia linja-autoasemalle ja linjurilla reilu kolme varttia. Vielä vajaa puoli tuntia kävellen. Tämä lauantaisin klo 12 jälkeen. Tehtiinhän 50-luvulla lauantaisinkin puoli päivää töitä. Ja mukana kantopelissä viikonlopun eineet. Sunnuntaina sitten sama päinvastoin. Jossakin vaiheessa ilmeisesti isää alkoi kyllästyttämään tämä ja tuli mieleen auton hankinta. Silloin oli voimassa tuontisäännöstely, joka loppui -62. ( http://www.kysy.fi/kysymys/milloin-lansiautojen-tuonti-vapautui-sodan-jalkeen ) Länsiautoja sai vain pitkän jonotuksen jälkeen kovaan hintaan, itäautoja sai helpommin. Isä näki, että voisi olla rahaa hankkia Fiat 600 ja asettui jonoon. Se ei selvinnyt koskaan minulle, miksi hän luopui ja kuinka pitkän ajan jälkeen Fiiatista ja ostikin Mossen. Sillä sitten reissattiin noita mökkimatkoja kuten jo  aiemmin mainitsin. Enää ne eivät kestäneet kuin reilun 2 tuntia ovelta ovelle, eikä ruokia tarvinnut kantaa. Viikonlopun mökilläoloaika piteni huomattavasti, kun ei oltu sidottuna juna-aikatauluihin.

tsahkali:

--- Lainaus käyttäjältä: seppoko -  6.09.2019     kello on 22:07 --- Silloin oli voimassa tuontisäännöstely, joka loppui -62. ( http://www.kysy.fi/kysymys/milloin-lansiautojen-tuonti-vapautui-sodan-jalkeen ) Länsiautoja sai vain pitkän jonotuksen jälkeen kovaan hintaan, itäautoja sai helpommin

--- Lainaus päättyy ---

Jaa, silloinko se oli...
Muistan, kun koulussa oli tylsä tunti, niin laskettiin Mosseja.
Niitä tuli junalla venäjältä, jatkuvana virtana.

Yrjö:
  Asia oli jäänyt jo unholaan. Mutta kun kokoonnuimme toissa vuonna muistelemaan Aune opettajaa koululle, josta muutimme pois -59. Silloinen naapurini otti asian esille.
  Olin 3. tai 4. luokalla tuolloin. Tulimme Hämeenlinnasta luokkaretkeltä linja-autolla, busseja ei tuolloin siellä päin ollut. Isälläni oli siihen aikaan taksi, hän oli luvannut hakea meidät mettäkulmalaiset ja opettajan kotiin loppumatka.
  Isä oli naapurin kanssa keittänyt ”korpikuusen kyyneliä” jotka ”hiukan” ehkä tuoksahtivat. Hän ei voinut ajaa, kun opettajakin hyveellinen ikä neiti oli kyydissä. Hän pisti minut ajamaan, olinhan 6. vanhasta opetellut syrjäkylillä. Sitä entisen naapurini mukaan Aune opettaja muisteli pitkään, ettei ennen, eikä jälkeen ole ollut oppilaansa kyydissä.
   Sikäl ku joku moralisoi, rikos on vanhentunut. Lisäksi se oli lähellä sitä aikaa kun saatettiin kolaripöytäkirjaan merkitä: molemmat kuljettajat tuoksuivat alkoholille, mutta kumpikaan kuljettaja ei ollut humalassa.
   ”Rikoskierre” jatkui minun ja lasteni osalta, onneksi ei vahinkoja. Eikä minun korviini myöhemminkään, vaikka ”lapset” ovat monessa maassa ajaneetkin kolmella mantereella.
    ”Lapseni”itse päättävät jatkuuko vai loppuuko tälläinen rikosten kierre.

Humppeli 1:

--- Lainaus käyttäjältä: seppoko -  6.09.2019     kello on 22:07 ---Jossakin vaiheessa huomasin, että lähdin purkamaan historiaa väärästä kohdasta. Mökkimatkoja tehty vaikka autoa ei vielä ole hankittu. No, nyt auton hankinnan kiemurat.

Mökkimatka ennen omaa autoa, meni seuraavasti. Ensin puoli tuntia rautatieasemalle. Sitten n. kaksi tuntia junassa. Parikymmentä minuuttia linja-autoasemalle ja linjurilla reilu kolme varttia. Vielä vajaa puoli tuntia kävellen. Tämä lauantaisin klo 12 jälkeen. Tehtiinhän 50-luvulla lauantaisinkin puoli päivää töitä. Ja mukana kantopelissä viikonlopun eineet. Sunnuntaina sitten sama päinvastoin. Jossakin vaiheessa ilmeisesti isää alkoi kyllästyttämään tämä ja tuli mieleen auton hankinta. Silloin oli voimassa tuontisäännöstely, joka loppui -62. ( http://www.kysy.fi/kysymys/milloin-lansiautojen-tuonti-vapautui-sodan-jalkeen ) Länsiautoja sai vain pitkän jonotuksen jälkeen kovaan hintaan, itäautoja sai helpommin. Isä näki, että voisi olla rahaa hankkia Fiat 600 ja asettui jonoon. Se ei selvinnyt koskaan minulle, miksi hän luopui ja kuinka pitkän ajan jälkeen Fiiatista ja ostikin Mossen. Sillä sitten reissattiin noita mökkimatkoja kuten jo  aiemmin mainitsin. Enää ne eivät kestäneet kuin reilun 2 tuntia ovelta ovelle, eikä ruokia tarvinnut kantaa. Viikonlopun mökilläoloaika piteni huomattavasti, kun ei oltu sidottuna juna-aikatauluihin.


Oli muutama ammattikunta joka sai länsiauton helpommin,lääkärit ,puunostomiehet ja merimiehet.

--- Lainaus päättyy ---

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View