Karavaanarin keskustelut > Tarinoita Suomesta ja maailmalta

Autoilu-urani historiaa, sattumia ja tapahtumia.

<< < (39/40) > >>

seppoko:
Tuosta ketjusta  https://karavaanari.org/index.php/topic,6779.msg116363.html#msg116363  tällä ajalla 28.03.2013 kello on 21:15 » löytyy alkuperäinen kertomus.

Ja 26.3.2013 lisää, mitä muita toimenpiteitä se aiheutti.

seppoko:
Luulin jo, että tapahtumani tältä saralta olivat jo loppuneet. Mutta aina välillä tulee jotain mieleen. Viime yönä sitten välähti liikennekilpailut, joita pidettiin -60 ja -70-luvuilla.

Ensin alkuun "Jonneille" tietoisku, mistä on kysymys. Liikennekilpailussa kilpaillaan oikein ajamisessa ja liikennesääntöjen tuntemuksesta. Kilpailu ajetaan reitillä, jonka varrella on tarkkailupisteitä ja tehtävä rasteja. Tarkkaillaan kaikenlaista lain mukaista ajoa, kaista-ajoa, kääntymistä, pysähtymistä ym. Rasteilla kysytään lakiin liittyvää tietoa. Näistä saa pisteitä ja eniten pisteitä saanut voittaa. Erikoisimpia tarkkailukohteita on ollut halko kadulla. Sai pisteen jos älysi käydä poistamassa sen. Toinen oli entiseltä Eltsun Unionilta Ruskeasuolle vievän  tien nopeusrajoitus 30km/h. Sitä ei mitattu vain yhdestä kohdasta. Vaan koko matkalta otettiin aika, jos jos se oli liian pieni, niin sai virhepisteitä. Tähän sortui tässä kilpailussa voittaja. Hän jälkeen päin kertoi minulle, että huomasi hetken ajaneensa liian kovaa. Mutta ei huomannutkaan ajaa jonkun matkaa alle nopeusrajoituksen, että se olisi tasannut kokonaisajan.

En muista, moneenko kilpailuun osallistuin, mutta kaksi niistä on jäänyt mieleeni. Helsingissä kahden suurehkon firman autokerhot järjestivät vuosittain vuoron perään kilpailut. Näissä kilpailuissa yksi kilpailijapari oli aina palkintosijoilla. Minä kysyin erästä työkaveriani mukaani. Hän sanoi, että voi tulla istumaan autoon ja katselemaan.

Aikanaan kun tuli selvitys kilpailusta ja palkintojen jako, niin saimme kuulla yllättävää. Kilpailun johto ilmoitti tulleen sellainen yllätys, että pääpalkinto on päätetty jakaa uudella tavalla. Pääpalkinto oli neljä h-auton rengasta omaan autoon. Mutta palkinto jaetaankin kahdelle ensimmäiselle, kummallekin kaksi rengasta. Olin nimittäin päässyt sekoittamaan yleensä ollutta voittajajärjestystä olemalla kipailun kakkonen ollessani ensikertalainen heidän järjestämässään kisassa.

Toinen kisa, joka on jäänyt mieleeni, tapahtui nykyisellä kotipaikallani. Siinä mieleen jäänyt erikoisuus oli, että reitti oli laitettu pätkälle kevyenliikenteen väylää. Se olisi pitänyt ymmärtää kiertää ajoväyliä pitkin. Siitä minä vähän protestoinkin, kun olin vasta hiljan muuttanut paikkakunnalle. Toinen, mikä jäi mieleeni oli kysymys, jossa annettiin vastaukseksi neljä vaihtoehtoa. Niistä saattoi olla neljä oikein, neljä väärin tai mikä tahansa yhdistelmä siltä väliltä. Minä vastasin, että kaikki väärin.

Aikanaan sitten tuli selitys- ja palkintojenjakoilta . Silloin selvisi, että vaihtoehdoista kaksi oli oikein ja kaksi väärin. Omasta paperistani näin, että rastihenkilöt eivät olleet tulkinneet oikein vastaustani, sillä en saanut siitä yhtään pistettä. Tuosta kevyenliikenteen väylästä saamani virhepiste oli minun mokani. Mutta rastihenkilöiden oikea tulkinta minun vastauksestani olisi nostanut minut kakkossijalta voittajaksi. Ai että minua harmitti. Ykköspalkintoa en muista, mutta minä sain mustan collegepaidan, jonka rinNassa luki "ELÄ HÖTKYILE".

Ps. Teen tästä oman otsikkoaiheen, missä voidaan käydä muidenkin kokemuksia liikennekilpailuist a.

https://karavaanari.org/index.php/topic,27013.0/topicseen.html

E: Lisäsin linkin

seppoko:
Alkaa tämä "pajazzo" olla tyhjennetty. Mutta silloin tällöin tulee mieleen jotakin. Esim. tänään kotiin ajellessani huomasin, että näinä aikoina tulee 60 vuotta siitä kun sain ajokortin taskuuni. Ei, älkää onnitelko, syntymäpäivä oli jo keväällä. Mutta miksi ajokortti vasta nyt? Piti ensin tienata autokoulurahat. Isä ei suostunut opettamaan eikä myöskään rahoittamaan koulua. Siksi ensin kesätöissä piti tienata rahat sitä varten. Olinkin sinä kesänä oikein sopivassa hommassa tulevaa autoilu-uraa ajatellen. Olin VR:n ovelta ovelle auton apumiehenä. Ei tosin kirjaimellisesti ihan tässä mielessä:



Käymästäni ajokokeesta olen kertonut jo aiemmin.

seppoko:
Tämmöistäkin on käytetty -90 luvulla.

mjh48:

--- Lainaus käyttäjältä: seppoko - 16.08.2023     kello on 12:28 ---Tämmöistäkin on käytetty -90 luvulla.
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

--- Lainaus päättyy ---

Tuttu kortti, löytyisiköhän vielä kaapin kätköistä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View