rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Solifer -08 kosteutta  (Luettu 20787 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:45
Vs: Solifer -08 kosteutta
« Vastaus #45 : 28.01.2024 kello on 19:22 »
Täällä jossain Forumin syövereissä oman vastaavan ison korjauksen juttua.
Minä otin vaneria niin paljon pois että ei enää irronnut. Tapetit menee huonoksi mutta jos onnistuu jättämään näkyvät osat koskemattomaksi, voi piiloon jääviin kohteisiin laittaa jotain 4mm havuvaneria jonka käsittelee suoja aineella ettei homehdu. Näkyvälle alueelle pitää löytää tiivis tapetti, liekö olemassa, tai vaneria joka on vaunuun tarkoitettu. Mm Kokkolan vaunupalvelusta löytää tuota. Yhden arkin kun hankkii tekee jo paljon. Minä laitoin ihan rautakaupasta vaahtoliimalla kaikki, styroksia pois jos on irti, muuten foamilevysta lisää ja liimafoamia. Tarkista kaikki yläreunalistan ruuvit ja vaihda haponkestävään. Ei ole ainut vika luultavasti. Minulla mennyt 2/3 osaa alareunasta uusiksi ja keskeltä muutama metri. Nyt ensimmäinen korjaus menossa uudelleen avaukseen, luultavasti vain foamilla korjaan, vaunu jo 25 vuotias mutta edelleen miellyttävä. Pärjää -30 asteessa 5 kW:n diesel binärillä ongelmitta. Tämähän on kerran palanutkin hieman. Muutettu kaasuttomaksi. Toivotetaan voimia projektiin, hyvä siitä tulee.

Muualta ei kosteutta ole vielä löytynyt, paitsi nyt tuolta takanurkasta. Viime kesänä tosiaan käytin listan irti ja laitoin uudet massat ja rst ruuvit. Ilmeisesti sen verran märkää tuo styroxi, että jäätyy ja tekee kuuraa ja on kostean tuntuinen.

Eli onko tapetoitu vaneri liimattu eristeeseen kiinni vai lähteekö levy irti kun ruuvit avaa? Vai irtoaako eristeestä vain niiltä kohdin, missä märkää on? Vaneri pitänee hakea tuolta Kokkolasta, ei taida muualta sitä saada.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 09:52
Vs: Solifer -08 kosteutta
« Vastaus #46 : 28.01.2024 kello on 19:41 »
Eli onko tapetoitu vaneri liimattu eristeeseen kiinni vai lähteekö levy irti kun ruuvit avaa? Vai irtoaako eristeestä vain niiltä kohdin, missä märkää on? Vaneri pitänee hakea tuolta Kokkolasta, ei taida muualta sitä saada.
Vaneri on liimattu styroxiin. Tapetti on lujasti liimattu vaneriin. Minulla vaneri hajosi liuskoina ja tietenkin tapetti irtosi mukana.
Revin kaikki mikä käsin ja puukolla irtosi, osa vanerista oli sen verran ehjää että jäi styroksiin kiinni. Sitten maalasin niitä kohtia jotka on kaappien takana eikä mikään pääse kiinni. Jos jää lahonnutta vaneria tai rimaa niin haisee kyllä läpi, ei muuta haittaa kun ennen lämmitystä haisi mutta asuessa hävisi haju, nyt ei enää ole ollut sitäkään. Hometta ei ollut, olisi kyllä aiheuttanut reaktion minulle.
Huolella kannattaa tehdä, tai kaksi kertaa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:22
  • Kotkan poikii ilman siipii
Vs: Solifer -08 kosteutta
« Vastaus #47 : 30.01.2024 kello on 09:40 »
Kyllä saat varautua siihen että kosteutta on laajalti. Mulla oli reilun peukalonpään kokoinen pehmyt kohta yläkulmassa, meni koko päätyseinä, pätkä lattiaa ja pari metriä kattoa uusiksi. Kaikki lahot ja kastuneet puut ja styroksi pois ja uutta tilalle. Itse käytin asunto-osassa valmiiksi pinnoitettua hengittävää 3mm poppelivaneria jota hain vapaa-aika comista. Tätä siksi kun alkuperäinenkin Vaneri oli 3 millistä. Katon saumoihin laitoin muovi listat. Vessaan ja takatalliin laitoin 4mm koivuvaneria. Vaneri lähtee pieninä paloina, leikkasin monitoimikoneella railot ja revin irti. Terä oli sellainen puolipyöreä joka ei vahingossakaan yllä ulkoseinään. Tiukassa Vaneri oli jos on kuivaa kohtaa. Adrissahan en vielä törmännyt pysty tolppiin kuin nurkissa, seinissä kulki styroksin upotetut 3x 40mm vinorimoja.


Tuosta näkyy vanerin jäämistä märän ja kuivan rajan. Tapetti lähti helposti irti ja näkyy styroksi ssa eka sahauslinja. Kaikkihan tuosta loppujenlopuksi meni uusiksi.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 09:52
Vs: Solifer -08 kosteutta
« Vastaus #48 : 30.01.2024 kello on 10:02 »
Juuri samanlaista kuin Arskallaki. Onkohan vielä ollut koppia joka ei vuosien saatossa jonkinmoista kosteusvauriota ota. Mulla kolme vaunua ollut, kaksi kotimaista ja nyt ruottalainen, kaikissa samoja ongelmia. Olisi huolellisella suunnittelulla ja rakentamisella vältetty.