rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Rengaspaineita vaunuille (ja autoillekin)  (Luettu 9527 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:41
Vs: Rengaspaineita vaunuille (ja autoillekin)
« Vastaus #15 : 9.08.2019 kello on 23:42 »
Mä oon autossa pitänyt 5bar ja tyytyväinen olen. Kulumisesta ei tietoa. Olen venyttänyt nykygummien käyttöä kun ei minimissä. Alkaa olla lähelle 70tkm nykyrenkailla (3.5v)
Myös 4.5bar kokeiltu mutta en ollut tyytyväinen. Auton vakavuus parempi ja kulutus pienempi kun pitää isompaa painetta. a

Mites ajomukavuus kun laittaa kovemmat paineet? Itse olen pitänyt takapäässä 3,5 paripyörillä ja etupäässä 4,2. Tuntuis että 5 bar olis kyllä liikaa etupäässä, hakkaa kaikki poikittaiset tai sitten minulla on kaikki iskarit vaihtokunnossa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:17
Vs: Rengaspaineita vaunuille (ja autoillekin)
« Vastaus #16 : 9.08.2019 kello on 23:47 »
Semmoinen asia kannattaa muuten huomioida että normaali kumiventtiili ei kestä älyttömiä paineita vaan pitää laittaa metalliventtiili..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:41
Vs: Rengaspaineita vaunuille (ja autoillekin)
« Vastaus #17 : 9.08.2019 kello on 23:49 »
^

Kyllä näin on.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:30
  • Fiat Carado T448 2.3 130 -13
Vs: Rengaspaineita vaunuille (ja autoillekin)
« Vastaus #18 : 9.08.2019 kello on 23:52 »
Mites ajomukavuus kun laittaa kovemmat paineet? Itse olen pitänyt takapäässä 3,5 paripyörillä ja etupäässä 4,2. Tuntuis että 5 bar olis kyllä liikaa etupäässä, hakkaa kaikki poikittaiset tai sitten minulla on kaikki iskarit vaihtokunnossa.

Kyllä se montuissa hakkaa suomen teillä Tänään ajoin satoja kilsoja ihme reittejä ja hirvitti.
Luulen että joka montussa olisi tulllut pienillä paineilla vielä ylimääräinen 'sivuheitto'

Jos on kunnon monttu niin luulen että rengaskin pohjaa matalilla paineilla.

No hme reitit oli Mikkeli-Pieksämäki-Suonenjoki-Kiuruvesi-Pyhäntä. Suomen tiestö parhaimmillaan.

No kovemmilla paineilla herkempi käännellä. Toki tuulella, urissa voi olla että sivuttain voi heitellä enempi.

Kaikki yllä olwva vaan mutua. Yleensä en aja noin huonoilla teillä kuin  tänään.




*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:30
  • Fiat Carado T448 2.3 130 -13
Vs: Rengaspaineita vaunuille (ja autoillekin)
« Vastaus #19 : 9.08.2019 kello on 23:53 »
Semmoinen asia kannattaa muuten huomioida että normaali kumiventtiili ei kestä älyttömiä paineita vaan pitää laittaa metalliventtiili..

Metalliventtiilit on rengasliikkeen toimesta kun pyysin 5bar.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.03.2024 kello on 15:13
Vs: Rengaspaineita vaunuille (ja autoillekin)
« Vastaus #20 : 10.08.2019 kello on 18:26 »


No hme reitit oli Mikkeli-Pieksämäki-Suonenjoki-Kiuruvesi-Pyhäntä. Suomen tiestö parhaimmillaan.



Tuolla tieosuudella Suonenjoelta alkaen ja varsinkin Karttulasta Pielavedelle saa tosissaan väistellä routahyppyreitä ettei vehkeet hajoa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:56
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Rengaspaineita vaunuille (ja autoillekin)
« Vastaus #21 : 10.08.2019 kello on 21:13 »
No hme reitit oli Mikkeli-Pieksämäki-Suonenjoki-Kiuruvesi-Pyhäntä. Suomen tiestö parhaimmillaan.

Pieksämäki- Suonenjoki väli oli ainakin keväällä ihan kelvollista pintaa. Suonenjoki-Karttula väliä olen odottanut jo monta vuotta korjattavan. Ei muuta kuin pahimpia reikiä ja halkeamia vain paikattu. Karttulasta eteen päin minun pitäisi katsoa kartasta, miten se reitti menee, kun harvoin ajelen sillä välillä. Mutta todennäköisesti aika huono niin kuin muutkin reitit Karttulasta länteen ja pohjoiseen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:46
  • viva la France
Vs: Rengaspaineita vaunuille (ja autoillekin)
« Vastaus #22 : 10.08.2019 kello on 22:12 »
Metalliventtiilit on rengasliikkeen toimesta kun pyysin 5bar.
Jos renkaan merkitty max paine ylittää 4,5 bar, niin on oltava metalli vahvistettu, syy hylätä katsastuksessa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:45
Vs: Rengaspaineita vaunuille (ja autoillekin)
« Vastaus #23 : 11.08.2019 kello on 08:40 »
erottaako metallivahvisteisen jostain?

Eikös aika mmonessa kumissa pitäisi olla sellainen, koska kyljissä näkyy isompia luokituspaineita mutta venttiili näyttää kumiselta...
sisällä tietty alle 4.5 bar...mutta laittaa voisi enempi...

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:20.06.2023 kello on 16:57
  • Vaunussa On Pyörät ja vetoaisakin
Vs: Rengaspaineita vaunuille (ja autoillekin)
« Vastaus #24 : 11.08.2019 kello on 09:56 »
erottaako metallivahvisteisen jostain?

Eikös aika mmonessa kumissa pitäisi olla sellainen, koska kyljissä näkyy isompia luokituspaineita mutta venttiili näyttää kumiselta...
sisällä tietty alle 4.5 bar...mutta laittaa voisi enempi...

Omissa kulkineissa noi vahvistetut on erottanut kapeasta kiristysmutterista venttiilin tyvessä. Eli työnnetään paikalleen sisäpuolelta ja kiristetään paikalleen. Kaipa noita on muunkin näköisiä, harvempihan noin nippelijuttuja tulee ilman syytä kattelleeksi.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.02.2022 kello on 09:32
  • Vasta-alkaja
Vs: Rengaspaineita vaunuille (ja autoillekin)
« Vastaus #25 : 11.08.2019 kello on 09:59 »
Mulla kyseessä on kokonaan metallirunkoinen vena. Vain korkki päässä on tavallinen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:48
Vs: Rengaspaineita vaunuille (ja autoillekin)
« Vastaus #26 : 11.08.2019 kello on 10:36 »
erottaako metallivahvisteisen jostain?

Eikös aika mmonessa kumissa pitäisi olla sellainen, koska kyljissä näkyy isompia luokituspaineita mutta venttiili näyttää kumiselta...
sisällä tietty alle 4.5 bar...mutta laittaa voisi enempi...
Se tavan hlöautomalli on tällainen (sallittu paine 3.5 - 4.5 bar, riippuen mistä lähteestä onkii)

Venttiilineula kierretään messinkiputken sisään joka on lyhyt tuon kumin sisällä - jos vääntää tätä kumivartta vanteessa, se helposti myötää 45 ast.

Näissä 5.5  bar kestävissä kumivarsissa on koko varrenpituudelta metalliputki sisällä, joka menee vanteen reiälle asti, mutta silti "kumilla kiinni", ei välttämättä juuressa mitään mutteria. Varsi ei tule vetämällä läpi. Vääntelemällä sivuille "heiluu" ehkä vai 10ast, jos sitäkään


Holkkimutteri vihjaa taas rengaspaineanturist a varrenpäässä vanteen sisällä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:53
    • Matkailuvinkkejä
Vs: Rengaspaineita vaunuille (ja autoillekin)
« Vastaus #27 : 11.08.2019 kello on 11:02 »
Se tavan hlöautomalli on tällainen (sallittu paine 3.5 - 4.5 bar, riippuen mistä lähteestä onkii)
Saman näköisiä on myös vahvistettuna. Minulla on autossa yksi, kun näkyvästi metallinen alkoi vuotamaan, niin kumiliike uusi sen.
Huomautin asiasta ja asentaja tiesi vaatimuksen ja sanoi kumin sisällä olevan metallirungon.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:48
Vs: Rengaspaineita vaunuille (ja autoillekin)
« Vastaus #28 : 11.08.2019 kello on 11:15 »
Tuo vääntötesti paljastaa senkin - tai puukko; jos vanteen sisältä eli ilmatilan puolelta puukolla (rengasliikkeiden tapa uusia nuo) saa kerrasta "kannan" pois, tavan vena. Jos pysähtyy skegu kovaan, vahvistettu on.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:31
Vs: Rengaspaineita vaunuille (ja autoillekin)
« Vastaus #29 : 11.08.2019 kello on 17:25 »
^
Vaan m-autoissa yleensä lukema alkaa 4:lla ellei 5:lla - ei vaunuissa vaan..

Dethleffsissä on 1800kg massalle, 1-akselisena 4,5bar.