rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Omakotitalon aurinkovoimala  (Luettu 63124 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:49
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #60 : 4.10.2019 kello on 21:59 »
Syyskuun tilasto

Woimalan tuotto       250kWh

Oma käyttö              137kWh     säästö       12,23€

Myynti                      113kWh         6c          6.78€ 

Sähkön osto              520kWh         8.93c     46.44€


Viiden edellisen vuoden syyskuun keskimääräinen kulutus 689kWh. Myynnin arviohintaa laskin hieman kun pörssihinnat ovat olleet pienempiä.

Tänään oli ensimmäinen päivä, kun voimalasta ei tullut yhtään kilowattia. Lienee ensilumi peittänyt paneelit?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 21:27
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #61 : 4.10.2019 kello on 22:05 »
           ^
Minulla panelit 4 kpl mökillä pystyssä, lumi solahtaa pois.  :D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.01.2024 kello on 17:56
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #62 : 5.10.2019 kello on 11:08 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.02.2022 kello on 09:32
  • Vasta-alkaja
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #63 : 5.10.2019 kello on 19:39 »
Jos syrjempään vielä rakentaisin. Niin harkitsisin vakavasti moisia ratkaisuja. Akut mokomat on kalliita, toki määrää voi pienentää hommaamalla hyvän ja ison agren.

Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:41
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #64 : 5.10.2019 kello on 20:47 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.02.2022 kello on 09:32
  • Vasta-alkaja
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #65 : 5.10.2019 kello on 21:06 »
Kyllähän se onnistuu...
https://www.hs.fi/koti/art-2000006199239.html
Juu. Tosin, rahallisesti kannattavaa se ei ole kuin todella syrjässä. Mutta kiinnostavaa seurailla kuinka homma kehittyy.

Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:49
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #66 : 1.11.2019 kello on 21:55 »
On siirrytty marraskuun puolelle ja lokakuun tilasto julkistettavissa. Siinä ei paljoa ole aurinkovoimalan osalta kerrottavaa. Mutta laitan kuitenkin lokakuun historian kulutuksen osalta.

Viiden vuoden keskiarvo on 990kWh. On ollut huimia eroja vuosien kesken. Suurin lukema oli 1320kWh ja pienin reilu puolet siitä, 684kWh. Eroa selittänee matkamme syksyisin, joiden vuosia en muista enkä viitsi kaivaa matkakertomuksista.

Tämän vuoden kulutus oli 865,5 verkosta ja omasta voimalasta 54,5, yht. 920kWh. Myyntiin meni n. 15kWh, joll ei juurikaan merkitystä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:40
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #67 : 1.11.2019 kello on 22:10 »
mites se on kun myyt sähköä voimalastasi niin ymmärtääkö ne jo veloittaa myytävän sähkön siirrosta?

 ;)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:49
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #68 : 1.11.2019 kello on 23:04 »
mites se on kun myyt sähköä voimalastasi niin ymmärtääkö ne jo veloittaa myytävän sähkön siirrosta?

 ;)

Siis että minä maksaisin siirrosta ja se joka sen kuluttaa, lähinnä joku lähinaapuri, maksaa myös siirrosta??

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:38
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #69 : 2.11.2019 kello on 09:08 »
Myyntiin meni n. 15kWh, joll ei juurikaan merkitystä.

"Juurikaan merkitystä" Tarkoitatko kWh- vako rahallisessa mielessä? Paljonko ne muuten tuosta verkkoon myytävästä maksaa? Käsittääkseni se on vain jotain hiluja ???

Tuossa parin korttelin päässä eräs okt repäisi tämän aurinkovoimalan suhteen ja heillä kun sattuu pitkulaisen talon harja vieläpä olemaan itä-länsi -suunnassa, niin tuolle etelän puoleiselle tiilikatolle ilmaantui eräänä päivänä 20 kpl näitä aurinko-lätkiä :o Siististi asennettuna, harjan läheisyyteen, lähes koko katon matkalta, iso yhtenäinen musta panelisto tiilenpunaisella katolla, peittäen suurimman osan tuon lappeen kattopinta-alasta. Jos noista nyt saa parhaimmillaan sen 300W per paneli, niin ehkä tuolla 6kW jo jotain tekeekin ^-^

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:49
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #70 : 2.11.2019 kello on 09:54 »
"Juurikaan merkitystä" Tarkoitatko kWh- vako rahallisessa mielessä? Paljonko ne muuten tuosta verkkoon myytävästä maksaa? Käsittääkseni se on vain jotain hiluja ???

Ei oikein kummassakaan mielessä ja rahana vielä vähemmän.  Myynnistä maksetaan sähköpörssin tuntihinta vähennettynä 0,2 senttiä.  Seurattuani pörssihintoja olen arvioinut myydyiltä tunneilta saavani n. 6 senttiä/kWh. Korkein hinta, minkä olen nähnyt, oli 12c. Mutta enimmäkseen se on pyörinyt 7-9 sentin tuntumassa niiltä tunneilta, joista on tullut myytävää.

Lisää arvioitani saat kun katsot kuukausilaskelmiani edellisiltä kuukausilta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:40
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #71 : 2.11.2019 kello on 10:15 »
sähköyhtiöhän sen sähkön siirtää ja sehän se kallista on....sähkö on halpaa, siirto ei.

Joutuvat kaapeleita kaivelemaan maahan (lue: nostamaan hirmu osingot)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:13.01.2022 kello on 18:41
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #72 : 2.11.2019 kello on 13:02 »
Siis että minä maksaisin siirrosta ja se joka sen kuluttaa, lähinnä joku lähinaapuri, maksaa myös siirrosta??
Elleivät vielä peri maksua ostamansa sähkön siirrosta / käsittelystä niin ei siihen kauaa mene. Ehkä vielä odottelevat lisää uhreja...

Motivan sivuilta:
"" Lisäksi jakeluverkkoyhtiö voi periä pientuottajan verkkoon syöttämästä sähköstä verkkopalvelumaksua korkeintaan 0,07 c/kWh.""

https://www.motiva.fi/ratkaisut/uusiutuva_energia/aurinkosahko/aurinkosahkojarjestelman_kaytto/ylijaamasahkon_myynti


*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 21:29
  • Ukki
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #73 : 3.11.2019 kello on 10:30 »
Olen kaiketi lukenut jutun tuosta parikkalan aurinko- ja agrevoimalasta. Arveli ettei kuoleta sitä elinaikanaan. Akkujenkin ikä on rajallinen, arge ei pyöri pyhallä hengellä...

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.02.2022 kello on 09:32
  • Vasta-alkaja
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #74 : 3.11.2019 kello on 10:47 »
Olen kaiketi lukenut jutun tuosta parikkalan aurinko- ja agrevoimalasta. Arveli ettei kuoleta sitä elinaikanaan. Akkujenkin ikä on rajallinen, arge ei pyöri pyhallä hengellä...

Luin saman jutun kaiketi. Mutta hyvä, että joku viitsii touhuta. Tekniikan hinta laskee ja jossain vaiheessa, sopivassa paikassa tuo alkaa jo kannattaa. Etenkin uudiskohteessa, jos säästetään alkuun liittymän hinta.