rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Omakotitalon aurinkovoimala  (Luettu 62006 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2024 kello on 06:55
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #30 : 28.06.2019 kello on 19:59 »
Sähkön myynnin varaan ei kannata laskea yhtään mitään, voi siitä muutama euro vuodessa tulla.

Olen tullut vähän siihen tulokseen, että parasta olisi saada kaikki "itse tuotettu" sähkö myös kulutettua.

Olemme rakentaneet isoon lämminvesivaraajaan releen niin, kun 2 kw tulee paneeleista virtaa, menee vastus automaattisesti päälle ja kun paneeleista virta menee alle 1 kw, niin vastus sammuu. Tämä on toiminut hyvin.

Toinen, meillä on 2 ilmalämpöpumppua ajastimella päivällä toiminnassa. Toinen lähtee käyntiin kello 9 ja toinen kello 10, ja samalla tavalla sammuu illalla kello 16 toinen ja kello 17 toinen pumppu.

Tästä huolimatta joskus kesällä meinaa tulla ylijäämä sähköön, mutta suurin osa jo saadaan itse kulutettua.

Nyt kun tätä hommaa on 3 vuotta seurannut, niin paneelit pitäisi olla itä, etelä ja länsi suuntaan, niin, että tuotto olisi tasaista. Siitä ei ole oikein mitään hyötyä, että kaikki paneelit on samaan suuntaan ja tuotto on yhtenä piikkinä reilut 5 kw. Parempi olisi 2 kw pitemmällä ajalla.

Eli seuraava askel on hommata toiset 20 paneelia lisää ja laittaa 10 paneelia itään ja 10 paneelia läntee  ;D

Lainaan itseäni. Aurinkopaneelit soveltuvat erinomaisesti veden lämmittämiseen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:28
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #31 : 28.06.2019 kello on 21:26 »
Mulla taas mietityttää se, miten vaikuttaa kokonaishintaan, jos joutuisi vaihtamaan tuon myötä vuodenaikatarifin yleissähköön, kun ainakaan meidän alueella ei onnistu myynti jos on vuodenaikatarifissa .

Tänään alkuillasta sain chattikeskustelussa selvitettyä, että minulla on ostosopimus Väreelle eilisestä alkaen. Tähän mennessä kun ei ollut muuta tietoa kuin Savon Voiman kertoma, että ilmoittavat Väreelle. Tuon yllä olevan takia soitin laitteiston toimittajalle kysyen asiaa.  Hän kertoi, että SV:lla ei olisi tuollaista systeemiä, vaan vuodenaikatariffi jatkuu. Eikä asiakaspalvelijakaa n maininnut siitä mitään.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:28
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #32 : 28.06.2019 kello on 21:42 »
Kaikesta päätellen, olisi pitänyt ensin kertoa tehneeni "valehankinnan", niin olisin saanut tietoa, jota minulla ei ollut hankintapäätöstä tehdessäni. Näyttää, että rahaa on heitetty hukkaan.

Mutta katsotaan nyt ensin vuosi. Sitten olen viisaampi?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2024 kello on 06:55
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #33 : 29.06.2019 kello on 08:29 »
Kaikesta päätellen, olisi pitänyt ensin kertoa tehneeni "valehankinnan", niin olisin saanut tietoa, jota minulla ei ollut hankintapäätöstä tehdessäni. Näyttää, että rahaa on heitetty hukkaan.

Mutta katsotaan nyt ensin vuosi. Sitten olen viisaampi?

Ei kannata masentua, veikkaan, että olet vuodenpäästä yhä tyytyväinen hankintaan.

Meillä ainakin nälkä on kasvanut syödessä, reilut kolme vuotta paneelit olleet katolla ja lisää suunnitellaan  :D

Erittäin toimiva systeemi, kun saan vaan oman sähkökulutuksen ohjattua tuotetulle sähkölle.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 09:41
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #34 : 29.06.2019 kello on 08:32 »
Luulen, että suurin hyöty omasta aurinkovoimalasta saataisiin työntämällä virta sähköauton akustoon ja ajamalla sillä pitkähköt työmatkat, jotka voi veroissa vähentää.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 01:47
  • Knaus Eifelland
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #35 : 29.06.2019 kello on 09:27 »
Luulen, että suurin hyöty omasta aurinkovoimalasta saataisiin työntämällä virta sähköauton akustoon ja ajamalla sillä pitkähköt työmatkat, jotka voi veroissa vähentää.

Sen verran voisi kehitystä tapahtua, että autojen katot ja konepellit saisi tyylikkäästi ja huomaamattomasti päällystettyä aurinkokennoin. Isojen firmojen avoimet suuret parkkikset, jossa autot seisoo työpäivän ajan ja kerää energian talteen.

Energiaa se on sekin, kun tavallisen auton sisätilat nousee seistessä +60 asteisiksi. Hukkaenergiaa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.02.2022 kello on 09:32
  • Vasta-alkaja
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #36 : 29.06.2019 kello on 11:35 »
Luulen, että suurin hyöty omasta aurinkovoimalasta saataisiin työntämällä virta sähköauton akustoon ja ajamalla sillä pitkähköt työmatkat, jotka voi veroissa vähentää.
Noinhan se menisi, mutta useimmilla pitkät työmatkat ei osu yöaikaan, että auto voisi seisoa latauksessa kotona päivät.. Energian säilöminen on niin perin kallista.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:13.01.2022 kello on 18:41
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #37 : 29.06.2019 kello on 16:57 »
Mielelläni näkisin järkevänhintaisen ja -kokoisen aurinkoenergialla toimivan laitteen joka lämmittää  4:n hengen päivittäiset talous- ja suihkuvedet pohjoisessa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:16.03.2024 kello on 10:32
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #38 : 29.06.2019 kello on 22:44 »
Jos nyt keskustelun voi sekoittaa tyhjiöputkikennoill a, niin niilähän se vesi kannattaa lämmittää. Hyötysuhde sähköntuotannossa noin 17% ja tyhjiöputkilla 70%. Itsekin laskeskelin pitkään kun ajattelin ladata ylijäämäsähköllä lataushybridin akut. Ladattava auto tuli pihaan, mutta kennot ei vielä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2024 kello on 06:55
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #39 : 30.06.2019 kello on 01:39 »
Jos nyt keskustelun voi sekoittaa tyhjiöputkikennoill a, niin niilähän se vesi kannattaa lämmittää. Hyötysuhde sähköntuotannossa noin 17% ja tyhjiöputkilla 70%. Itsekin laskeskelin pitkään kun ajattelin ladata ylijäämäsähköllä lataushybridin akut. Ladattava auto tuli pihaan, mutta kennot ei vielä.

Ja tämä tieto perustuu mihin? Ja miten mitataan? Huonosti pidetään ilmalämpöpumppuja tällä hyötysuhteella päällä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:28
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #40 : 30.06.2019 kello on 05:29 »
Klo 5.30  teho 40 W.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.02.2022 kello on 09:32
  • Vasta-alkaja
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #41 : 30.06.2019 kello on 08:27 »
Ja tämä tieto perustuu mihin? Ja miten mitataan? Huonosti pidetään ilmalämpöpumppuja tällä hyötysuhteella päällä.
Googlella löytää tietoa Paneelien ja keräimien hyötysuhteesta. Mitataan mittaamalla auringon säteilyteho ja vertaamalla sitä saatuun tehoon. Veden lämmitykseen tyhjiöputket ja myös tasokeräimet on tehokkaampia kuin sähköä tuottavat paneelit. Ilmalämpöpumpun liittymistä asiaan en ymmärrä, vesi-ilmalämpöpumpun ymmärtäisin.

Aurinkopaneelien hyötysuhde on vielä aika heikko. Pikkuhiljaa paranee.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:17.10.2019 kello on 08:32
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #42 : 1.07.2019 kello on 06:09 »
Kaikesta päätellen, olisi pitänyt ensin kertoa tehneeni "valehankinnan", niin olisin saanut tietoa, jota minulla ei ollut hankintapäätöstä tehdessäni. Näyttää, että rahaa on heitetty hukkaan.

Mutta katsotaan nyt ensin vuosi. Sitten olen viisaampi?

Olet varmaan joskus kuullut sanonnan: Jos jokin kuullostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei ole silloin totta.

Ota harrastuksena. Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:28
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #43 : 1.07.2019 kello on 23:09 »
Tänään tuli papereita sekä verkkopalvelijalta että sähkön myyjältä/ostajalta.
Verkkopalvelijan papereista löytyi linkki mittarin käyttöohjeisiin. Muuten osasin tulkita numeroita, mutta sähkön kulkemisen suunta selvisi vasta ohjeista. No oli siellä jotain loisenergiastakin, vaan siitä en ymmärrä mitään.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:17.10.2019 kello on 08:32
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #44 : 3.07.2019 kello on 07:25 »
Loisteho ei tee työtä kuten pätöteho mutta sillä pidetään sähköverkon jännitettä haluttuna. Näin tiivistettynä.

Helsingin energia tiivisti joskus hyvin loisteho:

"Tietyt vaihtosähköverkkoon kytketyt laitteet tarvitsevat toimiakseen pätötehon lisäksi loistehoa. Tällaisia laitteita ovat mm. moottorit, muuntajat ja kuristimilla varustetut valaisimet. Esim. moottoreissa loistehoa tarvitaan pyörimisliikkeen aikaansaavan magneettikentän ylläpitämiseen. Varsinaisen työn moottori tekee verkosta otetun pätötehon avulla.

Myöskin loistehon moottori ottaa verkosta. Loisteho aiheuttaa kuitenkin sähköverkossa ylimääräistä energiahukkaa siirtohäviöiden muodossa. Tästä syystä on järkevää, että loisteho tuotetaan lähellä sitä kulutuspistettä, missä sitä tarvitaan. Tämä tapahtuu kondensaattorien avulla, joilla kompensoidaan (tuotetaan) mm. moottorin (induktiivisen kuorman) tarvitsema loisteho. Kansanomaisesti loistehoa on verrattu joskus oluen vaahtoon. Vaahto kuuluu oluttuoppiin, mutta se tuotetaan vasta kulutuskohteessa.

Loistehon kompensointi voidaan suorittaa joko keskitetysti (kiinteistökohtaises ti) tai laitekohtaisesti. Kiinteistökohtaises sa kompensoinnissa loisteho tuotetaan pääkeskukseen sijoitetulla automaattisella kondensaattoriparis tolla, mikä tuottaa kulloiseenkin tilanteeseen tarvittavan loistehon. Laitekohtaisessa loistehon kompensoinnissa kondensaattorit lisätään itse laitteen syöttöpisteeseen.

Verkkoyhtiöt määrittelevät "tehotariffiasiakkai lle" rajat verkosta otetulle loisteholle ja verkkoon tuotetulle loisteholle. Rajojen ylittävältä osalta peritään loistehomaksua (sanktiomaksua), jolla pyritään ohjaamaan sähköverkkoa toiminnallisesti terveeseen tilaan. "Yleistariffiasiakka ilta" (pien- ja kerrostaloasujilta) ei mitata loistehoa eikä siten myöskään peritä loistehomaksua. Heidän laitteensa kuluttavat pääasiassa vain pätötehoa ja siten he maksavat vain kulutetusta pätöenergiasta (kilowattitunneista)."