Tekniikkakeskustelut > Aurinkosähkö
Omakotitalon aurinkovoimala
seppoko:
Vielä innostuin laskemaan neljän vuoden heinäkuun laskelman:
Tuotto Myyty Oma käyttö Alviton pörssihinta
-19 530 311 219 4,59
-20 512 324 188 2,02
-21 644 413 231 7,23
-22 551 386 165 12,38
Sähköyksikkö on kWh ja pörssihinta centtiä. Kannattaa huomioida pörssihinnassa, että se on KOKO kuukauden keskihinta. Näin tuottajan kannalta olisi kiva tietää, mikä olisi tuotantoajan keskihinta, en vaan viitsi laskea. No, kävin kuitenkin läpi tämän vuoden heinäkuun ja arvioksi sain hiukka päälle 20 c.
Karabiilisti:
tänään kannattais myydä...pörssihinta 80 cent paikkeilla
seppoko:
--- Lainaus käyttäjältä: Karabiilisti - 18.08.2022 kello on 08:10 ---tänään kannattais myydä...pörssihinta 80 cent paikkeilla
--- Lainaus päättyy ---
Jälleen asiantuntija(?) puhuu. Pörssihinta, jonka asiakas maksaa on n. 80 senttiä/ kWh. Mutta pientuottaja saa n. 60 senttiä, koska tuotannon ostaja ei maksa tuottajalle ALVia.
Karabiilisti:
Joo en mä myyntihinnasta puhunutkaan vaan siitä mitä se maksaa kuluttajalle... myyjä saa sitten mitä saa riippuen henkilökohtaisesta sopimuksestaan.
Palstalaisia ja kuluttajia ei kannata sekoittaa termistöllä liikaa...
Spot-hinta
Pörssihinta
Systeemihinta
Aluehinta pohjoismainen
Aluehinta Suomi
Futuuri
Forward
Elspot
Elbas
Nord pool
EPEX spot
Pohjoismainen sähköpörssi
Sähkön johdannaismarkkinat
EPAD sopimus
Noita kun käyttelee sopivasti saa myytyä ihmisille huippukalliita diilejä 24kk ajaksi.
Ja pystyy perustelemaan senkin miksi toistaiseksi voimassa olevien sähkösopimusten hinta pompsahtaa 2022 kvartaali neloselle 35 cent tuntumaan kun on nyt 14.5cent..... Thumbd
seppoko:
--- Lainaus käyttäjältä: Karabiilisti - 18.08.2022 kello on 09:40 ---Joo en mä myyntihinnasta puhunutkaan vaan siitä mitä se maksaa kuluttajalle... myyjä saa sitten mitä saa riippuen henkilökohtaisesta sopimuksestaan.
Palstalaisia ja kuluttajia ei kannata sekoittaa termistöllä liikaa...
--- Lainaus päättyy ---
Kuka toi ylimääräisiä termejä tämän otsikon alle? Tähän ei sovi kuin ALViton pörssihinta, jonka tuottaja saa vähennettynä provisiolla.
Tästä eteenpäin voisit olla kommentoimatta ainakin tämän otsikon alla. Ja miksei yleensäkin minun kommentteja.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta