rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Omakotitalon aurinkovoimala  (Luettu 63040 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:58
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #135 : 14.06.2020 kello on 19:04 »
Tänään laitteiston kokonaistuotanto 3MWh, josta tänä vuonna 1,6MWh.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:16.04.2024 kello on 20:23
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #136 : 14.06.2020 kello on 19:52 »
Eli montako vuotta laitteiston takaisinmaksuun menee?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:58
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #137 : 14.06.2020 kello on 20:33 »
Eli montako vuotta laitteiston takaisinmaksuun menee?

Syvemmälle menevää analyysiä teen kunhan vuosi tulee täyteen.

Mitä se silloin sisältää, näyttää aika.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:05
  • Epsoo
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #138 : 14.06.2020 kello on 23:07 »
Tänään laitteiston kokonaistuotanto 3MWh, josta tänä vuonna 1,6MWh.

Onhan tuo jo 0,3% olkiluodon tehosta.  ::)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:58
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #139 : 15.06.2020 kello on 08:00 »
Onhan tuo jo 0,3% olkiluodon tehosta.  ::)

Ei ehkä kuitenkaan. 3MWh tuli 2 viikkoa vaille vuodessa, ei päivätuotanto.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:58
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #140 : 2.07.2020 kello on 23:09 »
Kesäkuussa paneelit tuottivat 632.9kWh, josta myyntiin oli mennyt 383.1 joten oma käyttö oli 249.8kWh.

Vuoden kokonaistuotto oli n. 3,35MWh kun en muistanut laittaa tarkkaa arvoa muistiin.

Noin olin arvellut saavani myydystä sähköstä. Tänään tuli hyvityslasku viime vuoden myynnistä. Mielestäni arvioin aika hyvin vaikka hiukan meni yläkanttiin. Sähköyhtiö oli saanut hyvitykseksi 5,5 c/kWh ja siitä pois myyntimarginaali 0,2c, siis 5,3c/kWh. Eli puolen vuoden vähän vajaa 800kWh:a  myydystä sähköstä n. 41,5€. Puolelta vuodelta säästyneistä ostosähköistä tulee karvan päälle 50€ eli yhteensä reilu 90€.

Laitteiston hintahan oli 7740 miinus kotitalousvähennys niin maksettavaa jäi 6100. 90 siitä on n.1,5% ja kun se on puolelta vuodelta, niin vuositasolla se tekee 3%. Aika kaukana siitä, mitä kauppiaat lupaavat, mutta huomattavasti enemmän kuin pankkitililtä, mikä oli ajatuskin. Oletus ja toive on, että kevätpuolella tulisi hiukan enemmän aurinkoa ja siten myös tuottoa.

Tänä vuonna paneelit tuottivat 1965,6kWh, siitä meni myyntiin 998,5, joten oma käyttö oli 691,1kWh. Käytän ostosähkön kesäajan hintaa, 9,1c,  laskelmassa, niin oman käytön tuotto on 62,90€. Viime vuonna sähköyhtö oli saanut ostamalleen sähkölle hinnaksi 5,3c. Nyt käytän laskelmassa 4,5c koska talvella oli pörssisähkön hinta aika alhainen. Tosin siellä oli keväällä joitakin piikkejä, joista olen muutamia maininnut. Nyt keväällä on arkisin keskellä päivää ollut melko usein 5-6c. Kun myyntiin on mennyt 998,5kWh ja hinta 4,5c niin tuotoksi tullee 44,93€ eli kokonaistuotto minulle 107,83 tältä alkuvuodelta. Viime vuodelta oli reilu 90, niin yhteensä pyöristän 200€/vuosi. Siis olemme edelleen 3:n%:n vauhdissa niin kuin laskeskelin jo tammikuussa. Siis enemmän kuin pankista.

Yhteenveto:
Kauppiaat osaavat mitoittaa paneeliston niin, että se tuottaa 25-30% kertomastani vuosikulutuksesta mikäli aurinko pääsee vapaasti paistamaan paneeleihin. Minulla olisi vielä parannettavaa. Aamuisin pari koivua varjostaa, jonka näen selvästi päivittäisessä tuottokäyrässä. Siis tuottopuoli on periaatteessa kunnossa. Mutta ongelma onkin se, mihin sitä voi käyttää? Talvella kun sähkön käyttö sähkölämmitteisessä on suurin, niin laitteiston tuotto on pienin. Ja kesällä sitä ei saa oikein mihinkään työnnettyä kun sähköä tulee. Meidän kahden eläkeläisen taloudessa näin kesällä suurin kulutus lienee veden lämmitys. Sitten ruoan valmistus. Vaikka minä olen jakanut veden lämmityksen osiin, jätin tunnin tauon ruoan valmistuksen ajaksi, niin eipä kaikkea saa kulutettua. Ongelma kulutuksen kannalta on myös se, että sähkö on kolmessa eri vaiheessa enkä tiedä kaikkien kulutuslaitteiden käyttämiä vaiheita. Niinpä saata joutua ostamaan sähköä sen takia, että kaksi laitetta käyttää samaa vaihetta ylittäen sen tuoton ja kaksi muuta vaihetta menee myyntiin saman aikaisesti. Minä tosin olen käyttänyt veden lämmityksessä vain kahta vaihetta vaihedellen sen mukaan, että tiskikone tai pyykkikone ei ole veden lämmityksen kanssa samassa vaiheessa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.02.2022 kello on 09:32
  • Vasta-alkaja
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #141 : 3.07.2020 kello on 07:35 »
Seuraavaksi pitää hommata sähköauto, jolla ajat pimeän aikaan kuula punaisena, niin saa päivän olla latauksessa?

Ei vaan, erittäin hyvä kun kerrot kokemukset, koska juurikin myyjät lupailee mitä sattuu ja yhtään ei voi luottaa. Itseäni tuo kiinnostaa, mutta aika näyttää, milloin hankinta on ajankohtainen jos ylipäätään paukut riittää.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:26.03.2024 kello on 20:40
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #142 : 3.07.2020 kello on 08:33 »
Investoinnin takaisinmaksuaika n.39v  :o Ei mene kyllä minulla oikein järkeen tämä homma. Laitteet tuskin kestää tuollaista aikajaksoa uusimatta/vaihtamatta/huoltamatta ja tekniikka on 20v päästä jo varmasti ihan toisenlaista muutenkin.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:15
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #143 : 3.07.2020 kello on 09:07 »
Investoinnin takaisinmaksuaika n.39v  :o Ei mene kyllä minulla oikein järkeen tämä homma. Laitteet tuskin kestää tuollaista aikajaksoa uusimatta/vaihtamatta/huoltamatta ja tekniikka on 20v päästä jo varmasti ihan toisenlaista muutenkin.

Minä oon samaa mielipuolta asiasta ollut alusta asti, mutta olen ajatellut että jos "ylimääräistä" niin parempi sijoittaa katolle kuin jonnekki lentomatkalle. Onhan se kuitenkin ympäristöystävällis empi. Parhaimman kwh-hinnan saa kun pystyy kaikki käyttämään itse eikä mee verkkoon ollenkaa. Kuinkahan paljon asiakkailta "pimitetään" ettei sähköä saa jos verkko katoaa takaa pois, eli ei pienennä sähkökatkoja ollenkaa.

Miten seppoko tuliko verkko yhtiöltä viellä muutakin kuin perusmaksu lasku kesäkuulta, ts tuottiko joka vaiheella niin ettei verkosta ottanut ollenkaa niillä tunneilla jolloin pukkasi verkkoon. "Tänä vuonna paneelit tuottivat 1965,6kWh, siitä meni myyntiin 998,5, joten oma käyttö oli 691,1kWh" tuossa onko omakäyttö lähes 1000kwh vai joku muu luku eri.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:58
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #144 : 3.07.2020 kello on 10:12 »
"Tänä vuonna paneelit tuottivat 1965,6kWh, siitä meni myyntiin 998,5, joten oma käyttö oli 691,1kWh" tuossa onko omakäyttö lähes 1000kwh vai joku muu luku eri.

Kappas kun on tullut laskuvirhe. Palaan asiaan paremmalla ajalla.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:58
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #145 : 3.07.2020 kello on 21:50 »
Näissä kuvissa kesäkuun 14. päivän kuvaajia. Kuvien yläosassa paneelien tuotantokäyrät.
Ylemmän kuvan alaosassa verkosta ostettu sähkö.



Tämän kuvan alaosassa myyntiin mennyt sähkö.





Sitten korjaus tuohon OyxxyOn huomaamaan virheeseen. Siinä oli jäänyt toukokuusta oma käyttö pois. Oikeat luvut ovat

Tuotto 1965,62, myyntiin 998,5 ja omaan käyttöön 967,12. Tällöi tuottolaskelmasta on jäänyt myös toukokuun rahat pois. Noin 25€ lisättävä saatuun hyötyyn. Tällöin tuottoprosentti nousee n. 3,7:mään.

Sorry, tämä meni vähän sekavaksi, mutta ehkä ajatus selviää kuitenkin.
« Viimeksi muokattu: 3.07.2020 kello on 22:09 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:26.03.2024 kello on 20:40
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #146 : 3.07.2020 kello on 22:18 »
Investoinnin takaisinmaksuaika n.39v  :o Ei mene kyllä minulla oikein järkeen tämä homma. Laitteet tuskin kestää tuollaista aikajaksoa uusimatta/vaihtamatta/huoltamatta ja tekniikka on 20v päästä jo varmasti ihan toisenlaista muutenkin.

Jaa en ollut huomannut tuota kotitalousvähennyks en osuutta. Tuolla korjatulla tuotolla siis 27v takaisinmaksuaika. Onko tuo sähkön myynti verotettavaa tuloa?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:58
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #147 : 3.07.2020 kello on 22:24 »
Jaa en ollut huomannut tuota kotitalousvähennyks en osuutta. Tuolla korjatulla tuotolla siis 27v takaisinmaksuaika. Onko tuo sähkön myynti verotettavaa tuloa?

Alvia siitä ei ainakaan tarvitse maksaa. Ja nyt kun kysyit, niin enpä huomannut katsoa veroilmoituksesta onko siellä mainintaa. Mutta käsitykseni on, että ei. Toisaalta, näen sen vasta ensi vuonna kun sehän olisi tämän vuoden tuloa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:16.04.2024 kello on 20:23
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #148 : 3.07.2020 kello on 23:02 »
Summa summarum.
Aurinkovoimalan hankinta näillä leveysasteilla ei ole kannattavaa taloudellisessa mielessä jos ei omista sähköautoa?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:39
Vs: Omakotitalon aurinkovoimala
« Vastaus #149 : 3.07.2020 kello on 23:51 »
Summa summarum.
Aurinkovoimalan hankinta näillä leveysasteilla ei ole kannattavaa taloudellisessa mielessä jos ei omista sähköautoa?
katselin kun yhteen palvelutaloon laitettiin paneleita, varmasti on järkevää kun on kulutusta koko ajan.  yksityiselle se olisi järkevää jos panelin mitoitus kattaisi lämmitettävän veden ja jääkaapin valoisan ajan.