rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Jääkaapin liekki palaa, mutta ei jäähdy  (Luettu 50263 kertaa)

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:13
  • Epsoo
Vs: Jääkaapin liekki palaa, mutta ei jäähdy
« Vastaus #30 : 24.07.2019 kello on 22:24 »
Kakkosvaihtoehtona, kaappi päälle ja vaunu koukkuun ja ajelemaan kuoppaiselle tielle. Voipi onnistua noinkin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
  • Autossa on pyörät
Vs: Jääkaapin liekki palaa, mutta ei jäähdy
« Vastaus #31 : 24.07.2019 kello on 22:26 »
Katsoitkos ruuveja kun oven avaat. Suojatulpat pois ja siinä?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.04.2022 kello on 22:54
Vs: Jääkaapin liekki palaa, mutta ei jäähdy
« Vastaus #32 : 24.07.2019 kello on 22:31 »
Hymerin museokosla. Ei vaunu.

En löytänyt kun kaksi suojatulpan alla olevaa pitkää ruuvia vasemmalla jotka menevät somistelevyn läpi ja joiden kuvittelin uppoavan kaappiin. Tutkitaas tämäkin tarkemmin huomenna.

Kiitos..

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:13
  • Epsoo
Vs: Jääkaapin liekki palaa, mutta ei jäähdy
« Vastaus #33 : 24.07.2019 kello on 22:44 »
Noiden nuolella merkittyjen tulppien alta löytyy kaapin kiinnitysruuvit (toisella sivulla on myös samanlaset)




*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.04.2022 kello on 22:54
Vs: Jääkaapin liekki palaa, mutta ei jäähdy
« Vastaus #34 : 25.07.2019 kello on 19:41 »
Juu ei toimi sähköllä kaappi minkään vertaa. Ei verkkovirralla eikä akulla auton käydessä. Mielestäni sain aikaisemmin edes sen punakytkimen valon palamaan mutta nyt ei palanut enää sekään. Sulakkeet ja vikavirtakytkin sähkökeskuksessa, siis siellä takasohvan alla ok.
Ruuveja ei tuossa versiossa ollut sisäpuolella kaappia ainuttakaan. Liekö liimattu.
Täytynee luovuttaa tämän kanssa. Kunhan huomenna hellan liekinlevittimien tiivisteet tulevat niin lyön läjään ja siirryn seuraavaan kohteeseen. Olisikohan lasinpyyhkijöiden moottori vaihtovuorossa.
Kiitos kaikille vinkeistä. Toki jos tulee ajatuksia tuon sähköpuolen toimimattomuudesta niin luen mielelläni.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:22
  • Fiat Carado T448 2.3 130 -13
Vs: Jääkaapin liekki palaa, mutta ei jäähdy
« Vastaus #35 : 25.07.2019 kello on 19:52 »
Juu ei toimi sähköllä kaappi minkään vertaa. Ei verkkovirralla eikä akulla auton käydessä. Mielestäni sain aikaisemmin edes sen punakytkimen valon palamaan mutta nyt ei palanut enää sekään. Sulakkeet ja vikavirtakytkin sähkökeskuksessa, siis siellä takasohvan alla ok.
Ruuveja ei tuossa versiossa ollut sisäpuolella kaappia ainuttakaan. Liekö liimattu.
Täytynee luovuttaa tämän kanssa. Kunhan huomenna hellan liekinlevittimien tiivisteet tulevat niin lyön läjään ja siirryn seuraavaan kohteeseen. Olisikohan lasinpyyhkijöiden moottori vaihtovuorossa.
Kiitos kaikille vinkeistä. Toki jos tulee ajatuksia tuon sähköpuolen toimimattomuudesta niin luen mielelläni.

Punainen kytkin on 12v käyttö
Vihreä kytkin 30 230v käyttö.

Molemmissa lamppu takana. Ja mulla kun auto niin 12v valinta toimii ainoastaan kun auto käynnissä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2023 kello on 21:49
Vs: Jääkaapin liekki palaa, mutta ei jäähdy
« Vastaus #36 : 25.07.2019 kello on 20:08 »
Varmaan jo tarkistit mutta kuitenkin, itsellä 12v toimi myös vain auton ollessa käynnissä mutta se kun lakkasi toimimasta syypää löytyi jääkapin sulakkeelta lähtevästä liittimestä, oli hapettunut. Putsauksen jälkeen toimi taas.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.04.2022 kello on 22:54
Vs: Jääkaapin liekki palaa, mutta ei jäähdy
« Vastaus #37 : 26.07.2019 kello on 21:22 »
Sain jääkaapin toimimaan auttavasti. Nyt jäähtyy jo hiukan se jääkaapinpuolen ritilikkökin. Surkeasti edelleen mutta riittänee siihen ettei sihit ole 40 asteisia. Purin vielä kerran polttimen ja tällä kertaa avasin myös pakoputken siten, että pääsin rassaamaan pulloharjalla. Mitään sieltä ei juurikaan irronnut mutta teho kuitenkin parani hiukan. Tai sitten polttoyksikkö meni parempaan asentoon. Nyt en tuota enää pura näillä lämpösillä.
Mittasin jännitteet 12 v johdot kaapin päältä eikä sinne tule mitään edes auton käydessä. Mimmosta lenkkiä nuo johdot tekevät? Mistä pirusta se tieto tulee, että auto käy? Tämä puoli kuitenkin toimi  viime viikolla ainakin siten, että katkaisijaan tuli punavalo. Nyt ei pala sekään. Sulakkeet katsottu, pyöritelty ja kirottu.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Jääkaapin liekki palaa, mutta ei jäähdy
« Vastaus #38 : 27.07.2019 kello on 08:24 »



Mulla tämmönen.
Jäähtyy hitaasti mutta jäähtyy jopa lähelle nollaa.
Eli ootko ootellu puol vuorokautta?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.04.2022 kello on 22:54
Vs: Jääkaapin liekki palaa, mutta ei jäähdy
« Vastaus #39 : 27.07.2019 kello on 09:00 »
Varmaan tekniikaltaan tuo kaappi samanlainen. Tuo uudempaa mallia. Mulla vihreä nappi on musta, potikat pienemmät ja kaasupuolella vain säätö min/max ja piezonappi.
En tietenkään ole malttanut odotella. Jos ei vartissa kylmene niin on rikki  :) Kiitos vinkistä. Täytyy tänään pitää päällä koko päivä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
  • viihtyy puskissa
Vs: Jääkaapin liekki palaa, mutta ei jäähdy
« Vastaus #40 : 27.07.2019 kello on 09:10 »
12 voltin puoli ottaa virtaa noin 10 ampeeria, että sitä ei akulla kovin kauaa pysty parkissa käyttämään. Jos se kaasulla jo alko viiletä, niin sitten vaan vartoilee sitkeästi :)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
Vs: Jääkaapin liekki palaa, mutta ei jäähdy
« Vastaus #41 : 27.07.2019 kello on 11:34 »
Sain jääkaapin toimimaan auttavasti. Nyt jäähtyy jo hiukan se jääkaapinpuolen ritilikkökin. Surkeasti edelleen mutta riittänee siihen ettei sihit ole 40 asteisia. Purin vielä kerran polttimen ja tällä kertaa avasin myös pakoputken siten, että pääsin rassaamaan pulloharjalla. Mitään sieltä ei juurikaan irronnut mutta teho kuitenkin parani hiukan. Tai sitten polttoyksikkö meni parempaan asentoon. Nyt en tuota enää pura näillä lämpösillä.
Mittasin jännitteet 12 v johdot kaapin päältä eikä sinne tule mitään edes auton käydessä. Mimmosta lenkkiä nuo johdot tekevät? Mistä pirusta se tieto tulee, että auto käy? Tämä puoli kuitenkin toimi  viime viikolla ainakin siten, että katkaisijaan tuli punavalo. Nyt ei pala sekään. Sulakkeet katsottu, pyöritelty ja kirottu.

Tarkista onko sulla auton starttiakun vieressä (jos on asennettu näin) olevat sulakkeet kunnossa. Eli 12V ajon aikana tulee auton omasta generaattorista ja on suojattu sulakkeilla jotka useimmin on siinä starttiakun vieressä. Noi kolmitoimijääkaapit ei ole kompurakaappeja vaan toimintatekniikka on eri. Siksi niiden kylmeneminen on hitaampaa. Eli ensimmäisenä aina katsoa että johdotukset on ok, eikä hapettuneet tai poikki, kun tulee sähköpuolen kanssa ongelmaa.
Sitten laittaa verkkovirtaan ja mulla se on se iso vihree katkasija VAS PUOL josta "ON" asentoon sitten sen viereisestä tehovalintakiekosta 7. Mulla on omassa kaapissa tuuletusritilässä takana jälkiasennettuna, tietokonetyyppinen puhallin joka poistaa lämmintä ilmaa sieltä lauhdutintilasta. Vakiona sitä ei tuossa ollut. Mulla autossa pääsee niinstä kahdesta tuuletusritiläaukos ta tekemään huoltoa.  Olen ottanut pois ne kehyksetkin kun olen huoltoa tehnyt saa työskentelytilaa ja sitten asentaessa uudetiivisteet kehyksiin ja ruuvin reikiin.

 Ihmiset on tehneet monenlaisia poppakonsteja kaapin saamiseksi kylmäksi, on pyöritelleet , laittaneet 60W lamppuakin sitä säiliötä lämmittään jos oma vastus ei ole ollut riittävän tehokas. Itse olen yhden kerran joutunut pienellä kumivasaralla koputteleen kylmäputkia kevyesti ja se toimi silloin.Noi hormien ja palopäiden puhdistukset on sellasta perushuttua. Liekin pitää olla sellanen sininen sillon kun se poltin pelaa ja tasanen tohina. On täällä saitilla jossain kuvakin siitä. "Jääkaappi"-osio kannattaa lukea.

 Jääkaapin kaasutoiminto toimii siten että:
 1 Kytketty täys kaasupullo venttiili auki.
2. Jakotukista (tiskikaappi tms.) lumihiutale kuva nupista venttiili auki,
3 jääkaapin oik puol. tehonsäädin 7 asentoon,
4 Liekkikuva säädin painetaan kohtisuoraan pohjaan pidetään siinä  ja käännetään ison liekinkuvan suuntaan ja painetaan toisella kädellä piezokatkaisijasta (oranssi kytkin tai musta nappi riipuen mallista) kipinä päälle, mulla on keltanen kytkin joka alkaa tikittään. Pidetään nuppia painettuna siellä ison liekin kuvan kohdalla kunnes tikitys lakkaa/syttyminen tapahtuu. Annetaan nupin nousta ylös.
 Tehonsäätö pidetään 7 asennolla niin kauan kunnes kaappi on kylmennyt ja ruuat lisätty kaappiin sitten säädetään tarpeen mukaan pienemmälle. 4-5 on ollut mulla ihan toimiva.


Kaapin kylmeneminen voi kestää joskus tunteja ja mulla kylmenee ensin aina pakastelokero.Hiema n hitaammin takaseinän rivat. Täältä saitilta löytyy ohjeet myös sen tuulettimeen DIY asentamiseen.
Hakusanaksi vaan "jääkaappituuletin" tms.



*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:22
Vs: Jääkaapin liekki palaa, mutta ei jäähdy
« Vastaus #42 : 27.07.2019 kello on 11:44 »
Tarkista onko sulla auton starttiakun vieressä (jos on asennettu näin) olevat sulakkeet kunnossa. Eli 12V ajon aikana tulee auton omasta generaattorista

Noissa wanhemmissa kytkentä voi olla myös niin, että 12V on vain tuon kytkimen takana.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
  • viihtyy puskissa
Vs: Jääkaapin liekki palaa, mutta ei jäähdy
« Vastaus #43 : 27.07.2019 kello on 13:18 »
Juu, ja mulla tuli ekalla käyttökerralla sekaannus ihan siitä, kumminpäin jakotukissa olevat kaasuventtiilit on auki ja kiinni  :-[  ;D On niissä asennot yleensä merkattu, huomasin sitten...

Mutta tässähän liekki palaa jo :)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.04.2022 kello on 22:54
Vs: Jääkaapin liekki palaa, mutta ei jäähdy
« Vastaus #44 : 27.07.2019 kello on 19:54 »
No nyt saatiin jääkaapin poltin pitämään kohinaa kun vaihdettiin kuuntelijaa. Miten tajusinkin laittaa rouvan kuuntelemaan, että tohiseeko toi kun kuuntelet. Vastaus oli, että tohisee. Ihan kuin joku kaasuliekki palais.  :o Näköjään ystäväni hra Meniér ja rva Tinnitus ovat tehneet selvää taajuuksista joihin sisältyy electrolux kaapin tohina.
No enivei. Ei se jäähtynyt päivän aikana kuin kymmenen astetta alle auton sisälämpötilan joka oli vaatimattomat 35. Ehkä tolla pärjää kun ympäristö antaisi armoa lämpötiloissa.
Seuraavaksi ihmetellään Trumavent lisäpuhaltimen toimimattomuutta. Sekin toimi vielä pari viikkoa sitten mutta nyt ei inahakkaan.
Kiitos taas kaikille jeesistä. Ja jussille tyhjentävästä selonteosta.
Autopuolen aikanaan käyneenä tiedän, että viat ovat yleensä yksinkertaisia mutta ei ainakaan vuoden 84 koulussa opetettu miten vältytään uskon loppumiselta. Se se taitaa olla suurin ongelma.
Toisaalta mukavaa pikku näpräämistä eikä tarvitse miettiä, että mistä tilata piuhat ja korjaamo-ohjelmisto joka kertoisi mikä autoa ottaa päähän.
Nauttikaa helteestä. Ens viikolla testataan lämmitintä  ;)  Ei vaa. Se toimii.
Palaan kuitenkin vielä.