rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Sähköpotkulaudat  (Luettu 17013 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:13
    • circleset
Sähköpotkulaudat
« : 6.06.2019 kello on 22:06 »
Sähköpotkulaudoista oli joku maininta fillarikeskusteluis sa mutta avaanpa uuden aiheen.

Tuli hommattua Ninebot by Segway Kickscooter ES2 -sähköpotkulauta ja siihen lisäakku.

Kokemuspohja on vielä ohut, vain muutama lyhyt testilenkki. Ja lisäakku tuli vasta tänään missä oli toki se hyvä puoli, että laite tuli testattua ensin ilman sitä ja nyt sen kanssa.

Vähän oli heräteostos ja ensisijainen käyttö ottaa tuo mukaan kesän Euroopan rundille. Aiemmin on ollut mukana 3 potkittavaa Micronia millä ei kovin kauas viitsi lähteä ja toisaalta tuon hankinnan jälkeen vaimollekin on kuljin.

Tällä kokemuksella havainnot.

- selvästi fillaria näppärämpi mutta toki myös rajoitetumpi väline
- ihan tukevan tuntuinen aikuisenkin alla (ohjeen mukaan max 100 kg)
- periaatteessa vaikka mukana kannettava taitettuna mutta käytännössä ei. Ilman lisäakkua painaa 12,5 kg ja akun kanssa vähän enemmän
- puhelimen appsi kätevä (laitteen saa tällä myös "lukittua" )
- pysähtyy ihan mallikkaasti
- laite kulkee ja taittuu mutkiinkin ihan näppärästi tällaisen nuorekkaan keski-ikäisenkin alla  ;D

Kesän reissu ja lisäkilsat tulevat kertomaan sitten enemmän. Tuliko hyötykäyttöön vai hintava hutiostos. ES2 ilman lisäakkua on nyt 669€ ja lisäakku 199€.

Lisäakku tekee laitteesta ihan eri pelin. Sen kanssa menee jyrkemmätkin mäet vauhdilla ylös ja kiihtyvyys parini huomattavasti. Huiput +30 kmh ja täydellä akulla pääsee 45 km matkan.

Alla Micron potkulauta verrokkina



Valoissa löytyy tehoa ja väriä tarvittatessa…



Screenshot appsin näkymästä



Ilmeisesti katukuvaan ilmestyneet vuokralaitteet on vastaavia.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006038969.html

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:41
  • Escucha el Oi!
Vs: Sähköpotkulaudat
« Vastaus #1 : 6.06.2019 kello on 22:14 »
hieman lakijuttua tähän; mulle ei ole koskaan auennut, miksi noi saa kulkea omatoimisesti mutta sähköfillarit ei saa kulkea ilman polkemista? mihin se mahtaa perustua.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:43
Vs: Sähköpotkulaudat
« Vastaus #2 : 6.06.2019 kello on 22:29 »
hieman lakijuttua tähän; mulle ei ole koskaan auennut, miksi noi saa kulkea omatoimisesti mutta sähköfillarit ei saa kulkea ilman polkemista? mihin se mahtaa perustua.

Jos lainsäätäjät olis ollu älykkäämpiä, noita ei olis edes tullu liikenteeseen...

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:44
  • viva la France
Vs: Sähköpotkulaudat
« Vastaus #3 : 6.06.2019 kello on 22:49 »
Taitaa olla läpi eu;n että jos laite kulkee moottorilla yli 25 km/h se on rekisteröitävä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:56
Vs: Sähköpotkulaudat
« Vastaus #4 : 6.06.2019 kello on 22:52 »
hieman lakijuttua tähän; mulle ei ole koskaan auennut, miksi noi saa kulkea omatoimisesti mutta sähköfillarit ei saa kulkea ilman polkemista? mihin se mahtaa perustua.
Siinä on joku vakuutusjuttukin...

Mulla on fillarissa "laiton" kaasu. Se on sinänsä sallittu, mutta vaatii kalliin liikennevakuutuksen ottamista. Miten lienee sähköpotkulautojen vakuutusvaatimukset?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:13
    • circleset
Vs: Sähköpotkulaudat
« Vastaus #5 : 7.06.2019 kello on 06:43 »
Taitaa olla läpi eu;n että jos laite kulkee moottorilla yli 25 km/h se on rekisteröitävä.
No tuon takia tuossa potkulaudassa on virallisesti maksiminopeus 25 kmh ja ilman tuota lisäakkua se ei sen enempää kuljekaan. Appsin kautta laitteeseen saa laitettua itse alemman nopeusrajoituksen jos vain haluaa. Ja samahan se on minkä tahansa laitteen kanssa, että käyttäjästähän se on loppukädessä kiinni kuinka turvallisesti tai turvattomasti ajaa.

Tuon 25 kmh nopeudenhan ylittää jo keskituntinopeutena tällainen harrastepolkija fillarillakin (siis ihan perinteisellä poljettavalla ilman akkuja ja moottoreita). Ja huiput sitten jo tietenkin huomattavasti enemmän.

Noiden kaupungilla olevien vuokralaitteiden osalta on toki hämmentävää kun ne voi jättää minne vaan toisin kuin kaupunkifillarit jotka on jätettävä niille tarkoitettuihin telineisiin. Kaikissa asioissa on puolensa: hyvät ja huonot.

Kauppa noilla tuntuu käyvän kun mistään ei saa hyllystä ja odotusajatkin on venymään päin.

Edit. Hätäisesti googlettamalla löytynyt linkki, kysymyksiä ja vastauksia niihin poliisilta

https://www.escoot.fi/single-post/2016/04/28/Kysymyksiä-sähköpotkulaudasta-vastaajana-poliisi-1

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:20.01.2024 kello on 08:43
  • Seisonta-aika
Vs: Sähköpotkulaudat
« Vastaus #6 : 7.06.2019 kello on 21:50 »
Näyttävät lisääntyvän myös ulkomailla ja kyllä mieluummin sähkölauta kaupungissa kuin +50kmh pyörällä liikkuva spandex heebo.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:56
Vs: Sähköpotkulaudat
« Vastaus #7 : 7.06.2019 kello on 22:27 »
Noita kuvia kun katsoo, niin ihmettelen missä noilla potkulaudoilla pystyy liikkumaan...

Täällä maalla tuollaisella olisi välittömästi turvallaan.
Itselläni on pieni taittopyörä 4" renkain. Menee pehmeästi kynnysten yli ja hiekalla. Miksei poluillakin, jos laskee painetta renkaissa. Akku vie eteenpäin jotain 40km. En ole mitannut, koska useimmiten olen kuntoilumielessä liikkeellä ja silloin käytössä on vain lihasvoima. Silläkään voimalla en ole jaksanut mitata, menisikö sen 40km.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:13
    • circleset
Vs: Sähköpotkulaudat
« Vastaus #8 : 8.06.2019 kello on 07:17 »
Noita kuvia kun katsoo, niin ihmettelen missä noilla potkulaudoilla pystyy liikkumaan...

Täällä maalla tuollaisella olisi välittömästi turvallaan.
Itselläni on pieni taittopyörä 4" renkain. Menee pehmeästi kynnysten yli ja hiekalla. Miksei poluillakin, jos laskee painetta renkaissa. Akku vie eteenpäin jotain 40km. En ole mitannut, koska useimmiten olen kuntoilumielessä liikkeellä ja silloin käytössä on vain lihasvoima. Silläkään voimalla en ole jaksanut mitata, menisikö sen 40km.
Potkittavalla Microlla ei mene kuin asfaltilla. Segwaylla ajoin hiekkapintaisen mäen ylös ja alas ongelmitta mutta ei silläkään mielellään asfaltilta pois mene. Samoin sadekelillä ajaminen tuskin innostaa.

Segwayssa on 8" umpikumirenkaat. Alla olevan linkin tapaisella vehkeellä missä 12" ilmakumirenkaat pääsisi sitten jo paremmin hiekkapinnallakin. Mutta koko kasvaa ja hinta yli tuplautuu.

https://www.caravaning.de/test/elektro-tretroller-metz-moover-praxistest/

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:26.03.2024 kello on 16:38
  • Fiat ducato 2.3 JTD 130 Alkov vm.2010
Vs: Sähköpotkulaudat
« Vastaus #9 : 8.06.2019 kello on 07:29 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:56
Vs: Sähköpotkulaudat
« Vastaus #10 : 8.06.2019 kello on 07:35 »
Mites te tuollaisen akkua latailette...?

Itse lataan normaalisti pihalla. Sisätiloissa vain, jos olen itse maisemissa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:26.03.2024 kello on 16:38
  • Fiat ducato 2.3 JTD 130 Alkov vm.2010
Vs: Sähköpotkulaudat
« Vastaus #11 : 8.06.2019 kello on 08:04 »
Sisällä oon lataillut. En kyllä uskalla jättää valvomatta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:05
  • Knaus Eifelland
Vs: Sähköpotkulaudat
« Vastaus #12 : 8.06.2019 kello on 08:18 »
hieman lakijuttua tähän; mulle ei ole koskaan auennut, miksi noi saa kulkea omatoimisesti mutta sähköfillarit ei saa kulkea ilman polkemista? mihin se mahtaa perustua.

Totta, kumma että virkamies ei vaadi säännöllistä potkuttelua sähkövoiman ulossaamiseksi...  ;D
Varmaan asiaan tulee muutos, kun huomaavat epäkohdan.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:41
  • Escucha el Oi!
Vs: Sähköpotkulaudat
« Vastaus #13 : 8.06.2019 kello on 09:34 »
Totta, kumma että virkamies ei vaadi säännöllistä potkuttelua sähkövoiman ulossaamiseksi...  ;D
Varmaan asiaan tulee muutos, kun huomaavat epäkohdan.

niinpä, tai ainakin tasapuolistaisivat lain että kaikki saa kulkea sitten sen 25kmh ilman fyysisiä ponnisteluja. Kai se jossain luki, että penkki on se ratkaiseva tekijä. noissa kun ei ole penkkiä niin saa kulkea sähkövoimalla... no en mä tiedä miten se sitten eroaa onko penkki tai ei, jos jonkun nilkoille ajaa.

suurin ristiriitaisuus on noi  "fat-sähköpotkulaudat"(vai miksi niitä kuuluu kutsua?) niissä on penkit kuin fillarissa, mutta silti kulkevat sähkön voimalla 25kmh.


mutta fillari vaatii samassa tilanteessa liikennevakuutuksen  :o

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:21.03.2024 kello on 18:14
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Sähköpotkulaudat
« Vastaus #14 : 8.06.2019 kello on 23:46 »
Kummallista on myös se, että tuon iäyttö käsittääkseni ei vaadi kuljettajalta yhtään mitään. Ei liikennesääntöjen osamista, ei ikärajoitusts eikä käsittääkseni kypärää. Eli nelivuotias poika saa ajaa periaatteessa tuollaista härveliä joka käytännössä on sähkötoiminen mopo.