rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Prypjat  (Luettu 5497 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:14.11.2023 kello on 07:51
Prypjat
« : 5.06.2019 kello on 06:00 »
Onko kenelläkään kokemusta Prypjatin vierailusta?

Aluehan on edelleen suljettu ja omalla kalustolla sinne tuskin on asiaa, mutta sinne voi tehdä opastettuja päiväretkiä noin sadan dollarin hintaan. Onko lähellä leirintäaluetta josta päiväretken voisi tehdä?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:29.07.2022 kello on 11:42
    • www.nieppi.net
Vs: Prypjat
« Vastaus #1 : 5.06.2019 kello on 09:16 »
En osaa vastata tuohon leirintäalue kysymykseen kun itse olin prätkällä liikkeellä ja asuin hotellissa Kiovassa.
Käsittääkseni retkiä tehdään vain ohjatusti Kiovasta ja niitä on monen hintaisia ja tasoisia.
Meitä oli pieni porukka ja otettiin oma opas ja pikkubussi jolla mentiin ja saatiinkin todella mukava kierros opastuksineen.
Kannattaa käväistä on tutustumisen arvoinen paikka.
Tässä kuvia tekemältäni reissulta
http://www.nieppi.com/n/tsernobyl/


Jos haluat todella erikoisen retken ja opastuksen niin käytä tätä toimistoa
https://www.urbextour.com/en/

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:14.11.2023 kello on 07:51
Vs: Prypjat
« Vastaus #2 : 5.06.2019 kello on 10:09 »

Tässä kuvia tekemältäni reissulta
http://www.nieppi.com/n/tsernobyl/


Upeita kuvia. Antoiko säteilymittari missään vaiheessa huolestuttavia lukemia?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:29.07.2022 kello on 11:42
    • www.nieppi.net
Vs: Prypjat
« Vastaus #3 : 5.06.2019 kello on 12:57 »
Upeita kuvia. Antoiko säteilymittari missään vaiheessa huolestuttavia lukemia?
Kiitos.
Juu kyllä sieltä löytyy niitä hotspotteja eli paikkoja joihin ovat maahan haudanneet niitä enempi säteileviä rojuja.

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 21:27
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Prypjat
« Vastaus #4 : 5.06.2019 kello on 21:13 »

Tässä kuvia tekemältäni reissulta
http://www.nieppi.com/n/tsernobyl/


Kyllä niepillä on valokuvaus hallussa.  Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:36
  • Kulkija
Vs: Prypjat
« Vastaus #5 : 5.06.2019 kello on 23:36 »
Kiovasta käsin tein reissun. Lähtö ei ollut ihan ytimestä, mutta Über on halpa.

Reissukaan ei mahdottomia maksanut. Googlaten löytyy äkkiä suosituin operaattori.



*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:30
  • Escucha el Oi!
Vs: Prypjat
« Vastaus #6 : 6.06.2019 kello on 08:55 »
Äsken oli juttua radiossa, että siellä ei enää saa mennä minnekään rakennukseen sisälle. Oppailla on gps-paikantimet jolla valvotaan ja vartijat/miliiisit valvooon ettei kukaan omatoimiseikkailija kaan pääse rakennuksiin.

Jonkun verran varmasti latistaa reissua jos tarvii vaan pihamaalta tuijotella :-\

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:36
  • Kulkija
Vs: Prypjat
« Vastaus #7 : 6.06.2019 kello on 09:01 »
Vapaasti ei saanut kulkea viime syksynä, mutta kyllä rakennuksiin pääsi. Esim. uimahalliin, poliisiasemalle  ja ravintolaan tuolla kaupungissa. Maalla oli sitten vaarallisempia paikkoja, kuten yksi laholattiainen koulu.





*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:29.07.2022 kello on 11:42
    • www.nieppi.net
Vs: Prypjat
« Vastaus #8 : 6.06.2019 kello on 09:16 »
Kyllä niepillä on valokuvaus hallussa.  Thumb
Kiitoksia!
On ollut aikaisemminkin kiellettyä rakennuksiin sisällemeno, jotkut oppaat ovat noudatteneet tuota kirjaimellisesti. Kaveri kävi kaksvuottasitten eikä päässyt mihinkään sisälle, minä kävin viimekesänä ja päästiin sisään mihin vaan keksittiin pyytää paitsi reaktoreihin ;)
Erityisen komeat oli näkymät kaupungille sieltä talojen katoilta ja opas neuvoi kuinka sinne pääsee.

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:21
Vs: Prypjat
« Vastaus #9 : 6.06.2019 kello on 10:15 »
Se on tuo säteily sellainen asia että siihen kannattaa suhtautua varovaisesti...
Vierailua prypjatissa on vähän sama kuin vierailu raivaamattomalla miinakentällä.

https://docplayer.fi/17338940-Tshernobylin-turman-terveysvaikutukset-opetuksia-tulevaisuudelle.html

katsokaapa kuva sivulta 16
Kun otat säteilevän esineen vaikkapa käteesi et tunne yhtään mitään, sitten jälkikäteen alkaa tulla muutoksia.

Vaikka et koskisi mihinkään niin myös kengän pohjaan tarttuva radioaktiivinen pöly voi kengän läpi tehdä kepposiaan...säteil yhän ei edellytä kosketusta....
säteilevä esine ei muuta toista esinettä säteileväksi, sitä ei näe, ei tunne, ei haista...

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:30
  • Escucha el Oi!
Vs: Prypjat
« Vastaus #10 : 6.06.2019 kello on 12:17 »
Vapaasti ei saanut kulkea viime syksynä, mutta kyllä rakennuksiin pääsi. Esim. uimahalliin, poliisiasemalle  ja ravintolaan tuolla kaupungissa. Maalla oli sitten vaarallisempia paikkoja, kuten yksi laholattiainen koulu.

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Oli just toimittaja siellä käynyt opastetulla kierroksella, eikä päässyt minnekään sisään. Kuulemma huhtikuussa tullut kielto.

Eikä ollut säteilyn vuoksi, vaan juurikin huonokuntoisten rakennuste takia.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:36
  • Kulkija
Vs: Prypjat
« Vastaus #11 : 8.06.2019 kello on 00:14 »
Se on tuo säteily sellainen asia että siihen kannattaa suhtautua varovaisesti...
Vierailua prypjatissa on vähän sama kuin vierailu raivaamattomalla miinakentällä.

https://docplayer.fi/17338940-Tshernobylin-turman-terveysvaikutukset-opetuksia-tulevaisuudelle.html

katsokaapa kuva sivulta 16
Kun otat säteilevän esineen vaikkapa käteesi et tunne yhtään mitään, sitten jälkikäteen alkaa tulla muutoksia.

Vaikka et koskisi mihinkään niin myös kengän pohjaan tarttuva radioaktiivinen pöly voi kengän läpi tehdä kepposiaan...säteil yhän ei edellytä kosketusta....
säteilevä esine ei muuta toista esinettä säteileväksi, sitä ei näe, ei tunne, ei haista...

Taas kerran mennään...

Oletko käynyt Tsernobylissä? Jos et, niin en taida viitsiä ruutia tuhlata selostamalla kaikkea sitä, mitä ennen matkaa kerrottiin, minkälaiset varotoimet oli ja millaiset mittaukset jälkeen.

Rohkeasti reissuun vaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:24
Vs: Prypjat
« Vastaus #12 : 8.06.2019 kello on 00:50 »
Tuo on kohde jossa pitäisi käydä niin kauan kun siihen pääsee. Toki riskejä on kaikessa ja hyvin matalaksi ne tuon kohdalla laittaisin.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:12.04.2024 kello on 09:16
Vs: Prypjat
« Vastaus #13 : 8.06.2019 kello on 11:01 »
Minä olen ollut tuolla kaksi kertaa. Riippuen paljon siitä kenen järjestäjän toimesta sinne mennään kuinka paljon saa alueella touhuta. Parin järjestäjän toimesta olen siis käynyt ja jotkut paikat kuten päiväkoti, huvipuisto ja uimahalli kuului kummankin ohjelmiin. Jälkimmäisen toimijan matkalla saikin sitten olla huomattavasti vapaammin. Tuli jopa kiipeiltyä rakennusten katoilla mikä tuntui aika huimalta. Alueelle mentäessä on oltava passi ja valtion sairausvakuutus. Autot tutkitaan ja säteilymittaukset tehdään.
Minulle paikka on ollut ns. once in lifetime ja juurikin sellaisia matkakohteita mistä minä tytkkään. Voi olla, että olen siellä taas heinäkuussa. Hieman hirvittää uuden hbo:n sarjan tuoma yleisöryntäys paikalle. Jos näin tapahtuu niin minä en enää sinne mene.
Alueelta löytyy "woodbecker-antennit", vanha neuvostoliiton tutka-asema. Kuuluu yleensä matkanjärjestäjien ohjelmaan mutta yleensä kielletty kiipeäminen antenneihin mutta sopivan matkanjärjestäjän löytämällä opas voi katsella eri suuntaan  :) On meinaan huikea kokemus kiivetä näsinneulan korkeudelle.


Säiteilyä ei ilmassa juurikaan enää ole. Suurimmat pitoisuudet ovat maaperässä joista löytyy "hot spotteja" mutta oppaat eivät niihin ketään vie. Lisäksi reaktorin pohjoispuolella on alue jossa säteilyä on enemmän.
Suljettu alue jatkuu pitkälle valko-venäjän puolelle. Sieltä puolelta alueelle voi mennä hyvinkin vapaasti. Alueelle on laitettu vain varoistusmerkit ja tiet suljettu puomein.  Lienee kiellettyä touhua mutta kukaan ei ole vahtimassa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
Vs: Prypjat
« Vastaus #14 : 8.06.2019 kello on 12:37 »
On kyllä pysäyttäviä kuvia.

Muistan tuon päivän, kun uutisissa ilmoitettiin onnettomuudesta. Se että tieto tuli niin myöhään pysäytti miettimään miksi salattiin... Koko Suomi olisi periaatteessa pitänyt evakuoida. Uutisen saapuessa se oli jo myöhäistä. Jopa sadevesitynnyreissä säteily oli korkeaa.

Tietynlainen jälkikatastrofinpel ko on vielä olemassa, jos tuolla syttyisi esim. raju maasto- tai metsäpalo. Se nostaisi ilmaan suuret määrät säteilevää partikkelia. Katsoin aikanaan dokumentin, missä tutkijat havaitsivat maatumattomia lehtiä ja biomassaa ja kun he tekivät koepolton, oli tulos aika hurja.

Venäjän Kamchatkalla on havaittu vanhan uinuneen tulivuoren aktivoitumista. Sitä odotellessa....