Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Lataussäädin PWM / MPPT
Sinnipirtti:
Kyllähän napajännite lähtee tuosta nousemaan latauksen edistymisen myötä kunnes tavoittaa esimerkiksi tilanteen jossa latausvirta on 0,25*C20 ja siirrytään absorbtio lataukseen ja toki napajännitettä ei päästetä bulk-latauksessa nousemaan maksimiarvoa ylemässä. Absorbtio lataukseen siirryttäessä akku on kutakuin 80% täynnä akun ottaessa virtaa vastaan enintään 0,25*C20 ja latausta ohjataan tällöin vain jännitettä valvomalla kunnes latausvirran määrä tippuu 0,001*C20 jolloin akku on täynnä ja siirrytään float tilaan.
PWM-säädin on perjaatteessa suora kytkentä panelin ja akun välillä. PWM toimii vain nopeana katkaisimena välissä pitäen näin jännitteet tavoitetussa.
MPPT-säätimessä hakkurista työnnetään akun latauksen edistymisen mukaan sopivalla jännitteellä jolla saadaan suurin latausteho aikaiseksi. MPPT-säädin ei siis vain mittaa panelilta tulevaa virtaa ja jännitettä vaan myös akun napajännitettä sekä sen vastaanottamaa virtaa. Silti PWM ja MPPT-säädinten lataus algoritmi on sama mikä on kuvattu edellä.
Aiemmin oli MPPT-säätimiä missä oli MPPT-piiri joka syötti 15,1V jännitteellä erillistä PWM-säädintä joka hoiti sitten latauksen algoritmien mukaan mutta nykyään kaikki keskinkertaista paremmat säätimissä ei enää tällaista ole.
Majuri:
Olisko ehdottaa minkä MPPT säätimen ostaisin? Paneeli on 90W.
www.karkkainen.com/verkkokauppa/vatti-mppt-20a-lataussaadin-aurinkopaneeli kattelin.
Ebay vois tilata myös jos vaan tietäis et on hyvä.
K.E.V:
Epever Tracer esimerkiksi
smy:
Mulla nyt Tracer... Vielä pitäisi remote controller tuolle hommata (nörtti kun oon)
K.E.V:
--- Lainaus käyttäjältä: smy - 2.06.2019 kello on 21:00 ---Mulla nyt Tracer... Vielö pitäisi remote controllee tuolle hommata (nörtti kun oon)
--- Lainaus päättyy ---
MT-50
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta