Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

Lataussäädin PWM / MPPT

<< < (5/6) > >>

Sinnipirtti:
Kyllähän napajännite lähtee tuosta nousemaan latauksen edistymisen myötä kunnes tavoittaa esimerkiksi tilanteen jossa latausvirta on 0,25*C20 ja siirrytään absorbtio lataukseen ja toki napajännitettä ei päästetä bulk-latauksessa nousemaan maksimiarvoa ylemässä. Absorbtio lataukseen siirryttäessä akku on kutakuin 80% täynnä akun ottaessa virtaa vastaan enintään 0,25*C20 ja latausta ohjataan tällöin vain jännitettä valvomalla kunnes latausvirran määrä tippuu 0,001*C20 jolloin akku on täynnä ja siirrytään float tilaan.

PWM-säädin on perjaatteessa suora kytkentä panelin ja akun välillä. PWM toimii vain nopeana katkaisimena välissä pitäen näin jännitteet tavoitetussa.

MPPT-säätimessä hakkurista työnnetään akun latauksen edistymisen mukaan sopivalla jännitteellä jolla saadaan suurin latausteho aikaiseksi. MPPT-säädin ei siis vain mittaa panelilta tulevaa virtaa ja jännitettä vaan myös akun napajännitettä sekä sen vastaanottamaa virtaa. Silti PWM ja MPPT-säädinten lataus algoritmi on sama mikä on kuvattu edellä.

Aiemmin oli MPPT-säätimiä missä oli MPPT-piiri joka syötti 15,1V jännitteellä erillistä PWM-säädintä joka hoiti sitten latauksen algoritmien mukaan mutta nykyään kaikki keskinkertaista paremmat säätimissä ei enää tällaista ole.

Majuri:
Olisko ehdottaa minkä MPPT säätimen ostaisin? Paneeli on 90W.
www.karkkainen.com/verkkokauppa/vatti-mppt-20a-lataussaadin-aurinkopaneeli kattelin.
Ebay vois tilata myös jos vaan tietäis et on hyvä.

K.E.V:
Epever Tracer esimerkiksi

smy:
Mulla nyt Tracer... Vielä pitäisi remote controller tuolle hommata (nörtti kun oon)

K.E.V:

--- Lainaus käyttäjältä: smy -  2.06.2019     kello on 21:00 ---Mulla nyt Tracer... Vielö pitäisi remote controllee tuolle hommata (nörtti kun oon)

--- Lainaus päättyy ---
MT-50

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View