rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ensimmäistä matkailuautoa hankkimassa  (Luettu 9174 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.11.2023 kello on 11:39
Ensimmäistä matkailuautoa hankkimassa
« : 3.05.2019 kello on 13:03 »
Tervehdys
Olen tässä etsimässä / hankkimassa ensimmäistä matkailuautoa. Hakusessa on ns. pariskunnan kolmen vuodenajan auto. Pääsääntöisesti käyttäjinä olisi minä ja koira. Joskus saattaisimme sitten tuon karvakasan kanssa ottaa myös mamman mukaan  :).  Talvikäyttö ei ole ainakaan tässä vaiheessa suunnitelmissa. Tuolla nettikaravaanissa on muutama vaihtoehto, mikä kiinnostaa. Ja niissä on pari sen merkkistä, LMC ja McLouis, joita ei kovinkaan usein mainita vaihtoehdoiksi tällaisille aloitteleville harrastajille näissä ketjuissa. Enkä muutenkaan ole löytänyt noista merkeistä viestiketjuja tai yleensäkään kirjoituksia. Eli onko nuo merkit sellaisia, että ne on parempi unohtaa samoin tein, vai olisko tutkimisen arvoisia? Tuli nimittäin yksi McLouis myyntiin ihan tähän kotikylälle, muutaman sadan metrin päähän. Olis aika lähellä käydä kokeilemassa / tekemässä tarjous . Ja muuten tuo olisi spekseiltään ns. "haarukassa" paitsi, että ilmastointi puuttuu....
Haikailemani matkailuauto olisi hinnaltaan maks. 24 keur. Ja korimallina puoli-integroitu. Vuosimalli v. 2003 alkaen ylöspäin. Myös ilmastointi olisi kesäkaudella mukava lisä, niin tuon kirppuläjän, kuin itsenikin kannalta. Tuota ilmastointihommelia ehkä eniten ihmettelen, tai enempikin sen puuttumista. Onko tuohon puuttumiseen jokin syy? Kun 2000-luvun henkilöautoissa ilmastointi on kyllä pääsääntöisesti vakiona, ei kovinkaan montaa merkkiä / mallia taida olla mistä tuo puuttuu? Jostain kumman syystä näissä matkakulkimissa se ei ole kovinkaan yleistä? Varsinkin tuo asunto-osan ilmastointi vaikuttas olevan tosi harvinainen niissä, mitkä on muuten kiinnostavia.
Vinkkejä, ohjeita, neuvoja otan kokeneemmilta vastaan enempi, kuin mielellään. Esim. mitä tulee huomioida koeajo- tutustumisvisiitill ä. Kyllä on tullut kahlattua foorumia läpi, paljon olen tietoa ja niksejä ja ohjeita täältä löytänytkin, kiitoksia niistä. Pystyykö esim. kaasulaitteita sen kummemmin testaamaan / tutkimaan, kuin että ne toimivat, siis lämmitys, jääkaappi, liesi jne?
Ja jos tämä viesti on väärässä osastossa, niin joku moderaattori varmastikin siirtää tämän oikeaan paikkaan?
T. kapo

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:22
Vs: Ensimmäistä matkailuautoa hankkimassa
« Vastaus #1 : 3.05.2019 kello on 13:30 »
Kyllä se McLouis toimii ihan hyvin 3-vuodenajan autona.
Kaveri yöpyi meidän pihassa yli 30 pakkasellakin, emäntänsä tuli sisään.   ;D
Ohjaamoilmastointi on hintakysymys, asunto-osassa vielä enemmän.
Ja vaatii sitten sen 230V.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:11
Vs: Ensimmäistä matkailuautoa hankkimassa
« Vastaus #2 : 3.05.2019 kello on 14:10 »
Jos hakee nimenomaan 3 vuoden ajan autoa niin ei kannata karkastaa noita mcluiseja rotecceja, rimoreita yms....
hinta laatu on varsin kohdillaan ja alusta sama kuin ns "laatu" autoissa.

Itsellä on ohjaamo ilmastointi ja matkustamossa vaan kattotuuletin. Se pyörii akkuvirralla pitkään...ilmastoin ti ei pyörisi kauaakaan.

Kaikkien vehkeiden toiminta kantsii testata...liesi, jääkaappi, lämmitin, vesi, vessa jne...

Kannattaa myös koeajaa eri merkkien alustoja...niissä on mukavuus eroja....jos paljon aikoo ajaa.

Mieti myös tarviitko takatallia...se on kiva ja jälkiasennnus ei onnistu.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:54
Vs: Ensimmäistä matkailuautoa hankkimassa
« Vastaus #3 : 3.05.2019 kello on 15:09 »
McLouis -merkillä ei ole enää (virallista) edustusta Suomessa - lähin Viro tai Ruotsi https://mclouis.com/2018/centro-vendita-ed-assistenza/

Vihdin Nummelassa Lomapalvelu (kaikilla nimillään edusti), ja jatkaja ProCaravan taisi alkuunsa edustaa, mutta kuulemma luopui mopeasti kun kosteusviat vaivasivat suomettuneita autoja miltein kaikkia 10 vuotiaita. Liekö vain pahaa puhetta - lähtöisin PC.stä tietääkseni.. :-[ Kosteusmittaus hyvällä mittarilla osaavan käsissä, oikeastapaikasta eikä kaapeli tai met.vahvikkeen kohdalta, paljaastaa arvojen kohoumat. Rimorissakin tarkistaa kannattaa ikkunoiden alaosat ja ajoissa kuivattaa ja tiivistää.

Ja se talvikäyttö kannattaa unohtaa 3-vuodenajanauton hyvänä pitämisen kannalta, vaikka kuinka lämpö riittäisi.. kovalla pakkasella patjat jäätyy seinään kiinni kun ei ilmaväliä, ikkunat hikoilee, jos yhtään kasetit kiinni - ja jos ei ole heti kuivaamassa, niin sisäseinälle vedet päätyy. Rimorin kohdalla päätin jättää talvikäytön kun lumisateella katto valoi vettä pitikin ulkoseiniä ja helmat täynnä jääpuikkoja. Ominaisuudelle ei ole mitään tehtävissä..
--
Jos myyjän toimesta ei kaasulaitteita testata (kun ei ole pulloa tmv.) - tuollaisella ei ole puhtaat jauhot pussissa. Hänen tehtävänsä näyttää miten toimivat - se mitä ei voi testata, oletetaan olevan rikki eikä ehjä..
Melkein joutuu tulemaan 2010 lukuun, että ohjamoilmastoinnit vakiona. Asunto-osan kattoilmastointi on hieman ristiriitainen asia (mutu) - sitoo sähköliekaan, ja olisi kova rasite auton laturille tuollainen 800W (~70A@12V) teho 2kW invertterin kautta kierrätettynä. Lisäksi kattoilmastoin 40x40cm kattoluukkuun istutettuna helposti lähtee autosta mukaan.. kuitenki maksaa sen 1½k€ ostettuna..

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.11.2023 kello on 11:39
Vs: Ensimmäistä matkailuautoa hankkimassa
« Vastaus #4 : 3.05.2019 kello on 16:30 »
Kiitoksia jo näistä, etenkin tuo tieto McLouis:sta. Se selventää sen asian, mitä tuolla nettikaravaanissa olen ihmetellyt, eli miksei noita ole vuoden 2011 mallia uudempia Suomessa myynnissä. Vaikuttaa siltä, että McLouis jää pois vaihtoehdoista. Takatalli vaikuttaisi ihan hyvältä lisältä muuten, mutta kuinka hankala on könytä tuonne takapedille, kun ne ainakin kuvien perusteella on aika korkealla silloin, jos kunnon takatalli on autossa. Minä olen jo vanha ukko ja vähän kompura jaloistani, näinköhän kävisi mulle vaikeaksi. Ilmankin takatallia varmasti pärjäisin. Mutta testaamallahan ne asiat selviää... Eli mun rojekti on niin aluillaan, että tulevana vkl menen eka ehdokasta kattomaan. Se on LMC Liberty. Onko tuo LMC sitten minkälainen tapaus merkkinä? Ainakin kuvien perusteella vaikuttaa ihan o.k:lta. Ja siinä on ohjaamoilmastointi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:44
  • viva la France
Vs: Ensimmäistä matkailuautoa hankkimassa
« Vastaus #5 : 3.05.2019 kello on 16:51 »
Kiitoksia jo näistä, etenkin tuo tieto McLouis:sta. Se selventää sen asian, mitä tuolla nettikaravaanissa olen ihmetellyt, eli miksei noita ole vuoden 2011 mallia uudempia Suomessa myynnissä. Vaikuttaa siltä, että McLouis jää pois vaihtoehdoista. Takatalli vaikuttaisi ihan hyvältä lisältä muuten, mutta kuinka hankala on könytä tuonne takapedille, kun ne ainakin kuvien perusteella on aika korkealla silloin, jos kunnon takatalli on autossa. Minä olen jo vanha ukko ja vähän kompura jaloistani, näinköhän kävisi mulle vaikeaksi. Ilmankin takatallia varmasti pärjäisin. Mutta testaamallahan ne asiat selviää... Eli mun rojekti on niin aluillaan, että tulevana vkl menen eka ehdokasta kattomaan. Se on LMC Liberty. Onko tuo LMC sitten minkälainen tapaus merkkinä? Ainakin kuvien perusteella vaikuttaa ihan o.k:lta. Ja siinä on ohjaamoilmastointi.

LMC on oikeasti laadukas tuote moneen saman hintaiseen verrattuna.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:32
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Ensimmäistä matkailuautoa hankkimassa
« Vastaus #6 : 14.06.2019 kello on 22:03 »
Kapolle sen verran että, valitse tarkasti, ettei autosi siirry heti netticaravaaniin myytäväksi väärän valinnan vuoksi. Niitä on siellä jo 4200 kpl.  ::)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.11.2023 kello on 11:39
Vs: Ensimmäistä matkailuautoa hankkimassa
« Vastaus #7 : 14.06.2019 kello on 22:21 »
Kiitoksia vinkistäsi.... Valinta on tehty, jokunen pikku reissu heitettykin pirssillä. Auto valikoitui hankintahintansa puolesta ja muutenkin sellaiseksi, että ei tuossa kovinkaan korkealta tipu, jos homma ei jostain syystä nappaakaan... Harjotellaan tämän kanssa retkuilua ja mietitään sitten lisää, kunhan kokemusta kertyy... Jopa mammakin on ollut pari yötä matkakopissa miun ja kirppuläjän kanssa, ja se on paljon se....  ;)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:32
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Ensimmäistä matkailuautoa hankkimassa
« Vastaus #8 : 14.06.2019 kello on 22:24 »
     
     ^
 Hyvä että löysit mieleisen. Ee muuta kun mukavia reissuja.  Thumb

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.11.2023 kello on 11:39
Vs: Ensimmäistä matkailuautoa hankkimassa
« Vastaus #9 : 14.06.2019 kello on 22:29 »
Paljon kiitoksia. Ja mukavia reissuja, sekä hyvää kesää myös sinulle ja perheellesi  :)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:08
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Ensimmäistä matkailuautoa hankkimassa
« Vastaus #10 : 14.06.2019 kello on 22:33 »
Mikähän lienee valintasi?

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.11.2023 kello on 11:39
Vs: Ensimmäistä matkailuautoa hankkimassa
« Vastaus #11 : 15.06.2019 kello on 08:19 »
Mikähän lienee valintasi?


Huomenta. Auto on alkovimallinen Elnagh -03

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 09:55
Vs: Ensimmäistä matkailuautoa hankkimassa
« Vastaus #12 : 15.06.2019 kello on 10:43 »
Tervetuloa harrastuksen pariin.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.11.2023 kello on 11:39
Vs: Ensimmäistä matkailuautoa hankkimassa
« Vastaus #13 : 26.06.2019 kello on 11:26 »
Tervehdys
Eka auto on siis hommattu. Ja eka 3vrk reissu jussina heitetty mamman ja karvakasan kanssa. Hyvin meni turnee, kumpikaan ei ottanut kertaakaan avioeroa ja mahduttiin vielä samassa autossa takas kotiinkin... Touhu auton sisällä iltaisin parkissa oli kyllä jossain säälittävän ja surkean välimaastossa...  :-[ Mutta se siitä...
Tällaista asiaa tässä kyselisin, kun en halua sotkea noita toisia viestivitjoja ja minusta ei sähköhommissa ole, kuin vastukseksi: Kun autoon hankkii aurinkopaneelin ja antaa sen ladata akkuja, niin kuinka käy auton kanssa jos yhdistää sen seinäsähköön / aggrekaattiin ja antaa auton käydä esim. tyhjäkäyntiä yhtäaikaa? Onko vaaraa, että alkaa joku paikka voimaan pahoin, eli tapahtuu jotain ylikuumenemista, -latausta jne akustossa tai johdotuksissa? Vai onko kaikki o.k.? Autossa on kaksi vapaa-ajan akkua, 90 ja 100 Ah, invertteri 2500W. Auton laturi on vaihdettu isommaksi, 140A. Eli tällaisten hankinta on harkinnassa: paneelit n. 180W ja aggrekaatti 2kW. Vielä en ole vailla asennusohjeita, vaan ainoastaan tietoa miten toimii, ei toimi tuollainen tilanne? Minun tavoitteeni on olla täysin omavarainen sähkön suhteen. Tämä siksi, koska haluan yöpyä / leiriytyä paikoissa, joissa ei ole toisia immeisiä. Leirintäalueille en mene muuten, kuin pakotettuna.
Ja jos tämä kysely on väärässä paikassa, niin moderaattori voi sitten poistaa nuo. Olen untuvikko vielä näissä hommissa, niin en ole kaikista säännöistä vielä perillä...  :-[

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:20
Vs: Ensimmäistä matkailuautoa hankkimassa
« Vastaus #14 : 26.06.2019 kello on 12:27 »
Mihin tarkoitukseen tarvitset noin paljon sähköä tuottavia laitteita. Agregaatti hyvä talvella, mutta kesäaikaan jo tuolla akkumäärällä pärjää pitkään olematta sähköverkossa. Paneelit on ok ratkaisu