rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Mesestä pimeni peilien säätimet  (Luettu 5692 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 07:17
  • Eye never sleep
Mesestä pimeni peilien säätimet
« : 1.05.2019 kello on 22:25 »

Mun matkailuauton ulkopeilien sähkösäädöt mykistyivat, kun tutkin vasemman peilin vertikaalisäätö vikaa. Irrottelin kaapelit peililtä ja mittailin jännitteitä. Tämän jälkeen mikään säätö ei enää toimi. Auto sprintter wb906 vm. 08 alustalla. Katsottiin lukijalla vikakoodit ja ei pystynyt kuittaamaan. Asentaja Epäili johtokatkosta jota ei ole löytynyt. Sulake ei ole normi sprintterin penkin alla 1 paikassa, vaan jossain muualla. Kaikki löydetyt sulakkeet mitattu ja ehjiä ovat. Auto rakennettu täysintegroiduksi. Onko kellä vastaavanlaisia kokemuksia peilien toimimattomuudesta ja mikä oli vika?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:13.01.2022 kello on 18:41
Vs: Mesestä pimeni peilien säätimet
« Vastaus #1 : 2.05.2019 kello on 10:07 »
Kirjoitus poistettu koska en ymmärtänyt lukemaani tekstiä  että kysymys koskee INTEGROITUA ajoneuvoa. Sori siitä  ;D
« Viimeksi muokattu: 2.05.2019 kello on 11:29 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:45
Vs: Mesestä pimeni peilien säätimet
« Vastaus #2 : 2.05.2019 kello on 11:02 »
Itsellä kans tuo sama alusta intikassa, mutta peilien säätö- ja lämmitysnamiskoista päätellen (kuten itse peileistäkin), että koko systeemi ei ole sukua meselle.  :D

Eikä johtoreittikään ole mitenkää sama kun sprinterin ovia ei ole. Ainoastaan oven kumitiiviste kuskinpuolella muistona sukulaisuudesta, vähän keskellä autoa  :D Kaapelointi oveen toisen vaiheen korintekijän tekosia..

Jos onnistuu pitää ne kiinni jännitemittarin mittapäät paikoillaan (kuten kaikki liittimetkin peilisysteemissä), niin jännitteen romahduksen syy säätöykrityksen aikana voi johtua liki poikki olevasta johtimesta, huonosta kontaktista, epäkurantista peilimoottorista (tod. näk. polttaa sulakkeen kovalla yrityksellä)..

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 07:17
  • Eye never sleep
Vs: Mesestä pimeni peilien säätimet
« Vastaus #3 : 2.05.2019 kello on 14:10 »
Itsellä kans tuo sama alusta intikassa, mutta peilien säätö- ja lämmitysnamiskoista päätellen (kuten itse peileistäkin), että koko systeemi ei ole sukua meselle.  :D

Eikä johtoreittikään ole mitenkää sama kun sprinterin ovia ei ole. Ainoastaan oven kumitiiviste kuskinpuolella muistona sukulaisuudesta, vähän keskellä autoa  :D Kaapelointi oveen toisen vaiheen korintekijän tekosia..

Jos onnistuu pitää ne kiinni jännitemittarin mittapäät paikoillaan (kuten kaikki liittimetkin peilisysteemissä), niin jännitteen romahduksen syy säätöykrityksen aikana voi johtua liki poikki olevasta johtimesta, huonosta kontaktista, epäkurantista peilimoottorista (tod. näk. polttaa sulakkeen kovalla yrityksellä)..

Kiitos. moottorit testattu, ok. Kaapelikimppu oven säätimelle kojelaudan liittimestä kunnossa. Ihmetyttää vain tuo sulakejuttu missä se on vai onko ryöstetty jostain toisesta toiminnasta. Pitänee mitata vielä peililtä liittimistä ovikytkimelle. Sitten se ongelma jää kyllä samille. Koritehtaalta pitäneemyös kysyä josko heiltä sais lisää tietoa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 07:17
  • Eye never sleep
Vs: Mesestä pimeni peilien säätimet
« Vastaus #4 : 15.05.2019 kello on 21:01 »
Nyt on selvinnyt seuraavaa. Peilit sulake 8 (kuskin istuimen alla) takana ja jännite tulee ovikytkimelle. luettiin veholla vikamuist ja faulttia ilmaisi oviohjausmoduulille, joka ei ole oven sisällä, kuten peltimallissa. Kaapelointi peileiltä ja ovesta menee kojelaudan sisään jonnekkin radion taakse. Kojelaudan  purkamisella ei ko boxia ole vielä saanut näkösälle. Boxin sulakekin on ehjä. Jos jollakin olisi tietoa boxin täsmällisestä sijoituspaikasta niin olisin kiitollinen. ^-^

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:34
Vs: Mesestä pimeni peilien säätimet
« Vastaus #5 : 15.05.2019 kello on 21:19 »
Eipä ole tietoa mutta tarkempi info autosta alustan lisäksi voisi auttaa jotain tietäjää.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 07:17
  • Eye never sleep
Vs: Mesestä pimeni peilien säätimet
« Vastaus #6 : 15.05.2019 kello on 21:41 »
Malli Carthago E44 alusta sprintter 08 malli WDB 9061361N393541

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:45
Vs: Mesestä pimeni peilien säätimet
« Vastaus #7 : 15.05.2019 kello on 23:22 »
Onkohan niitä peilin säätöjä kuitenkaan sotkettu mersuun? Onko Sprinsun orkkis oven nappulahärdelli, jossa peili- ja ikkunanamiskat sulla, jonnekin kolottu?

Mulla Frankiassa ihan niiden tekemää, peilitkin riippukorvat/bussimallia.. Sprinsussa ei originellisti taida olla edes peililämmitystä, eikat carthagokaan käytä mersun omia peilejä?

Mitäs sulla tekee MB virta-avaimen avaus/sulkemistoiminto? Mulla vilkut välkkyy ja joku rele naksaa.. autaisko tuon äänen paikallistaminen löytämään etsimääsi boxia..

Kuskinpukin sulakkeita, kuukkelilla;
Lainaus
Fuse block F55/3
1   Mirror setting/rear window defroster   5A
..
8   Loading tailgate/tipper vehicle PARKTRONIC   10A

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:44
  • viva la France
Vs: Mesestä pimeni peilien säätimet
« Vastaus #8 : 16.05.2019 kello on 07:20 »
Ettei olisi siinä vasemmassa laidassa olevan puisen hyllyn takana.
Omassa entisessä, tosin ei carthago, oli peilin sulakkeet, releet sun muut sillä kohti.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 07:17
  • Eye never sleep
Vs: Mesestä pimeni peilien säätimet
« Vastaus #9 : 16.05.2019 kello on 11:04 »
Onkohan niitä peilin säätöjä kuitenkaan sotkettu mersuun? Onko Sprinsun orkkis oven nappulahärdelli, jossa peili- ja ikkunanamiskat sulla, jonnekin kolottu?

Mulla Frankiassa ihan niiden tekemää, peilitkin riippukorvat/bussimallia.. Sprinsussa ei originellisti taida olla edes peililämmitystä, eikat carthagokaan käytä mersun omia peilejä?

Mitäs sulla tekee MB virta-avaimen avaus/sulkemistoiminto? Mulla vilkut välkkyy ja joku rele naksaa.. autaisko tuon äänen paikallistaminen löytämään etsimääsi boxia..

Kuskinpukin sulakkeita, kuukkelilla;
Nappulahärdeli ei ole sprinsun orggis, vaan joku muu. Peilit riippuvat. Lämmitykset on. Tuo avainjuttu pitääkin kokeilla. Ne nimittäin vilkuttavat vilkkuja. Huoltovälin ilmoitus kuittaamisessakin asentaja teki jonkun avainlukituskuittau ksen ennenkuin ilmoitus näytössä kuittaantui. puulaatikon takana boxi ei ole.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:45
Vs: Mesestä pimeni peilien säätimet
« Vastaus #10 : 16.05.2019 kello on 11:20 »
Fränkin peilin säätimen väittäisin olevan immuni johtotähdelle. Niin on jälkikäteen tehdyn oloista, enkä ymmärrä mitä älyä (ohjainboxia) tuohon väliin tarvitaan


A-pilarin sulakkeissa pari ylimääräistä..


Kuskinpukin rasialta ryävätty liki kaikki sulakkeet, mm. #1, kun taas #8 taidettu ottaa muuhun käyttöön kuin parkkitutka (tms)..


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 07:17
  • Eye never sleep
Vs: Mesestä pimeni peilien säätimet
« Vastaus #11 : 16.05.2019 kello on 13:42 »
Fränkin peilin säätimen väittäisin olevan immuni johtotähdelle. Niin on jälkikäteen tehdyn oloista, enkä ymmärrä mitä älyä (ohjainboxia) tuohon väliin tarvitaan
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

A-pilarin sulakkeissa pari ylimääräistä..
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Kuskinpukin rasialta ryävätty liki kaikki sulakkeet, mm. #1, kun taas #8 taidettu ottaa muuhun käyttöön kuin parkkitutka (tms)..
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Samaa olen tässä alkanut itsekin epäillä.  ??? Mun autossa tuo #8 on peilien virtasulake.
Jotain siellä valintakytkimen ja peilin välissä kuitenkin on, koska jänniteohjaus katkeaa kytkimen ja peilien välistä, eikä vastusmittauskaan kerro linjan olevan galvaanisesti yhteydessä.
Tuli mieleen jotta ohjataanko noita sittenkin katkomalla maasignaalia?
« Viimeksi muokattu: 16.05.2019 kello on 14:07 »

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:53
Vs: Mesestä pimeni peilien säätimet
« Vastaus #12 : 16.05.2019 kello on 20:33 »
Samaa olen tässä alkanut itsekin epäillä.  ??? Mun autossa tuo #8 on peilien virtasulake.
Jotain siellä valintakytkimen ja peilin välissä kuitenkin on, koska jänniteohjaus katkeaa kytkimen ja peilien välistä, eikä vastusmittauskaan kerro linjan olevan galvaanisesti yhteydessä.
Tuli mieleen jotta ohjataanko noita sittenkin katkomalla maasignaalia?
käytännössä mahdollista kun on kyse lasikuitu pulkasta. itse tapellut corveten kanssa ennen kuin tajusin alkaa etsiä vikaa käänteisesti.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:45
Vs: Mesestä pimeni peilien säätimet
« Vastaus #13 : 16.05.2019 kello on 21:47 »
Samaa olen tässä alkanut itsekin epäillä.  ??? Mun autossa tuo #8 on peilien virtasulake.
Jotain siellä valintakytkimen ja peilin välissä kuitenkin on, koska jänniteohjaus katkeaa kytkimen ja peilien välistä, eikä vastusmittauskaan kerro linjan olevan galvaanisesti yhteydessä.
Tuli mieleen jotta ohjataanko noita sittenkin katkomalla maasignaalia?
Äkkiseltään pääteltynä tuosta kuvan kytkyttimestä (jos sulla sama on); 3 johdinta per peili ja kytkimelle + sekä - (oli muuten taustavalon lamppu palanut, sinisen kannen alla). Eli kaikkiaan 8 johdinta kytkimelle.
- 3 johdinta per peili = 1. vertikaalimoottoril le + 2. horisontaalille ja moottorien toiset navat yhdessä, joihin se 3. johto
- napaisuutta vaihtamalla moottorin ajosuunta vaihtuu. Hoituu kytkimessä eli ei ole peilille + ja - johtimia,

Eli ohmimittaus kaikki nyörit irti (ota kuva ennen); moottorin läpi vastus(/johtavuus)mittaus muutama ohmi ok, kilokaupalla ei hyvä, eli noista pitäsi löytää se yhteinen ja moottorien toisten napojen ihan testaamallakin. Sitten jännitemittaus piuhat orkkispaikoillaan liittimistä (eli moottorin yli) ja namistkasta vääntämään. Pitäis tulla 12-13v


Edit: kävin kattomassa tarkemmin. Kytkentä tod. näk, tällainen;
« Viimeksi muokattu: 16.05.2019 kello on 22:19 »

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 07:17
  • Eye never sleep
Vs: Mesestä pimeni peilien säätimet
« Vastaus #14 : 17.05.2019 kello on 07:00 »
Juu eilen selvis, että mitään boksia ei ole, vaan kytkentä on kuvan tyyppinen. Tänään sitten perus leipähommaan kuten kuvasit vianetsintäproseduu ria. Jossain pitää olla katkos koska moottorit pelaa, kun syötin niille virtaa suoraan peililiittimistä. Tulipahan tuossa opeteltua purkamaan mesen kojelaudan. ;) kiitos näistä hyvistä vinkeistä ^-^