rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen auto...  (Luettu 20440 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:17.06.2019 kello on 02:30
Ensimmäinen auto...
« : 25.04.2019 kello on 01:54 »
Heippadi kaikille =) Juu elikkäs olen hommaamassa ensimmäistä autoa ja siis ensiksi ajattelin että aloittaisinko jollain edullisella autolla(jollaista kävin tänään katsomassa) vai siis päteekö tässäkin sama juttu kun esim moottoripyörissä, älä osta liian pientä/ vanhaa ensimmäisenä koska pian joudut vaihtamaan tuoreempaan/ mieluisampaan  ::) Juu eli siis linkkaan tähän alle auton mitä kävin katsomassa ja se näytti ihan sellaiselta mitä kuvissakin, vanha on mutta ihan ok kilometrit siihen nähden ja siis auto on kosteusmitattu 2017 jossa ilmeni kosteutta 3 eri paikassa(kaksi näistä korjattu ja kolmas jätetty tekemättä koska kosteutta eivät löytäneet, kahdessa kattoikkunassa oli vuoto jotka on vaihdettu uusiin ja takana olevan parisängyn toinen kulma joka purettu, tehty metalliputkesta uusi runko ja vaihdettu vanerit). Sillä ajattelin aloittaa "edullisemmalla autolla" koska en ole ennen harrastanut karavaanausta! Olen miettinyt asiaa vuosia ja siis olen lähes varma että se tulisi olemaan minun juttuni ihan senkin takia koska olen yrittäjä ammatiltani ja siis en ole vapaita tai lomia pidellyt ollenkaan ja tämä olisi varma konsti kun hyppää vapailla autoon ja ajaa johonkin kauas pois ettei kertakaikkiaan pysty tekemään/ ajattelemaan työAsioita =D Tässä on nyt yksi juttu, ostaakko ensimmäiseksi autoksi vanhempi auto(max 1-2 kesää) ja sen jälkeen tuoreempi kapistus  ::) Rahaa olisi nyt mahdollista käyttää autoon noin 25t€.. Mutta jos ostan tuon hintaisen auton ja totean että ei tämä olekkaan minun juttuni... Mutta juu, tässä linkki autoon mitä kävin katsomassa, onko ylihintainen mielestänne(olen tinkinyt eli tämä ei olisi osto hinta) saako tästä vuoden päästä vaihdossa enään mitään?Jakopää ja muut perushuollot tehdään ennen kun haen auton..https://www.nettikaravaani.com/dethleffs/ducato/1517019
Sitten, olen menossa huomenna käymään Jyväskylässä, miltä tämä vaikuttaisi ja laitan tähän myös yhden mersun joka osui silmään.. Kaikki kommentit tervetulleita ja siis auton olen päättänyt hommata tälle kesälle.. https://www.nettikaravaani.com/dethleffs/a-6880-hg/1518901
Tämä ISO takatalli olis vaan kyllä todella kätevä. https://www.nettikaravaani.com/rotec/312-sprinter/1518780

NO NIIN, eli nyt kaipaan kokeneempien vinkkejä tähän asiaan.. Siis tuossa ekassa autossakaan ei ole mitään vikaa muuta kun että on aika paljon jo ikää..

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 13:06
Vs: Ensimmäinen auto...
« Vastaus #1 : 25.04.2019 kello on 07:11 »
Minä ostin ensimmäiseksi halvan auton ja sillä sitten kokeilin onko se minun homma ja samalla huomasin millainen minun vehkeeni pitää olla. Sen jälkeen vaihdoin paremmin sopivan.  Vaikka minulla oli vuosien kokemus vaunusta, niin huomasin, että autossa pitää ottaa meidän käytöllä eri asioita.  Yksi asia oli heti lähdössä se, että moottorin pitää olla yli 2 litrainen ja nykyinen onkin 2,9 litarainen. Ensimmäinen oli etuvetoinen, mutta huomasin, että tarvitsen takavetoisen, koska kotipihaan ei huonolla kelilä pääse kunnolla etuvetoisella.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Ensimmäinen auto...
« Vastaus #2 : 25.04.2019 kello on 07:16 »
Etu vetonen menee parhaiten takaperin pahoihin paikkoihin.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:14.04.2024 kello on 20:47
Vs: Ensimmäinen auto...
« Vastaus #3 : 25.04.2019 kello on 07:18 »
Varmaan kaikki soveltuu ensimmäiseksi autoksi. Näissä ei hinta tipu niin nopeasti kuin esim henkiloautoissa. Siten voi vaihdella tarpeitten mukaan.

Ei muuta kuin kokeilemaan.  Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:40
Vs: Ensimmäinen auto...
« Vastaus #4 : 25.04.2019 kello on 07:43 »
Isoon takatalliin kun tottuu niin ei voi olla ilman....
matkailuauto kun käy tilapäispakuksikin jos on kunnon takatalli.
Jopa 2 ok talon muuttoa on tullut tehtyä takatallillisella.. ..menee sisään sohvat ja sängytkin.
Erillinen suihku on aina plussaa...

eli esimerkiksi edullisista...

https://www.nettikaravaani.com/rimor/transit/1509477


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:10.04.2024 kello on 22:56
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Ensimmäinen auto...
« Vastaus #5 : 25.04.2019 kello on 07:58 »
Et listannut omia tarpeitasi ensimmäiselle autolle. Ne kannattaa ajatella omalta kohdaltaan. Miten monta nukkumapaikkaa tarvitset (Vaikutti että noissa oli neljä valmista nukkumapaikkaa kaikissa.) Omat tottumukset ja tarpeet liittyen ajotyyllin ja käyttöön vaikuttaa siihen minkälainen alusta on riittävä tai tarpeellinen. Jos on tarkoitus matkustella paljonkin pohjoisessa talvella, tai jos haluaa olla pitkiä yhtämittaisia aikoja esim sähköjen ulottumattomissa, niin silloin tarvitaan hieman erilaista varustelua. Eli eri autot sopivat hieman eri henkilöille.

Itse aloitin harrastuksen huokealla autolla, joka on kyllä ollut hyvä auto monella tapaa meille vaikka monta pientä/isompaa miten sen nyt haluaa nähdä onkin matkan aikana sattunut. Nyt on haaveissa seuraava vähän isompi, uudempi ja arvokkaampi. Ja sillä aiemmin mainostetulla takatallilla varustettu.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:40
Vs: Ensimmäinen auto...
« Vastaus #6 : 25.04.2019 kello on 08:42 »
Itselle tuli ensimmäiseen omaan autoon takatalli vaikka sitä ei sinällään etsitty siinä vaiheessa...
mutta jälkeenpäin ajatellen se on ollut varmaankin paras varuste koko autossa. Lisää hurjasti auton käyttökelpoisuutta muuhunkin kuin pelkkään matkailuun.


Miinuksena on sanottava takatallista että se lisää auton pituutta, mikä voi olla haitta esim lauttamaksuissa tms.

Mutta toisaalta jos polkupyörät yms roikkuu siellä auton perässä kurassa koukuissa on auto niiden kerä lähes yhtä pitkä...
Ja jossei ole takatallia niin mihin laitat esimerkiksi moottoripyörän tai mopon...




*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:05
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Ensimmäinen auto...
« Vastaus #7 : 25.04.2019 kello on 08:57 »
Aloitus vuokra-autolla, kevyt kokeilu miltäs tuo tuntuisikaan => oma, edullinen eka-auto tuli seuraavaksi kaudeksi taloon. Tuon kanssa kun pari kautta taiteili, niin tiesi jo mitä haluaa ja se toka-auto olikin sitten about täydellinen. Tai siis olisi ollut ennen kuin tajuttiin että ehkä vaunu sopisi sitten kuitenkin paremmin meille ja niinpä vaihto oli jälleen ajankohtainen. No nyt muutama kausi vaunulla ja ... kyllä vain, taas pitäisi saada jotain pikkasen erilaista, toisenlainen vuodejärjestes nyt ainakin. Eli kun se maku ja mieltymykset muuttuu ajan kanssa, niin tuo vaihtokierrehän on valmis. Jotkuthan modaa niitä wanhojaan aika rankastikin sopimaan nopihin muuttuneisiin tarpeisiin, mutta helpompi (ja toki myös kalliimpi) vaihtoehto on laittaa wanha kiertoon ja uutta, sopivampaa tilalle ^-^

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:23.06.2023 kello on 10:24
Vs: Ensimmäinen auto...
« Vastaus #8 : 25.04.2019 kello on 09:37 »
Ensimmäinen as.auto hakusessa niin käytä ko. käyttöraha siihen älä ala tinkimään koska vastinetta rahalla saa ainakin kokemuksesta tiedän kun toistakymmentä autoa katsastin.
Hinta kun putos niin autot "suttusia" ja käytön jälkiä paljon.
Hinta kun nousi niin jo alkoi siistejä löytyy eli malttia ostokseen.
Älä osta mitään "tilkittyä" vuotoautoa   ei se pidä kuitenkaan kun vettä tulee ja auton liike lisää painetta.
Ota kaveri mukaan jolla olisi ollut tai on ko. kulkupeleistä tietoa .
Kierrä paljon ja vertaa saat rahoillesi vastinetta ja ole valmis vaikka vähän nostamaan käyttörahaa jos oikea osuu kohdalle.
Kysy tarkista että kaasut , jääk., lämmitys toimii  heti ja on käyttöohjeet mukana , myyjä järjestää jos halluu myydä ko. tuotteen ne on loppujen lopuks tärkeitä ohjeita ja huollot tietenkin tehtynä.
Muista myös mikä on tarpeesi.... majoitus , auton pituus vaikuttaa parkkeeraukseen ym. kuluihin
Onnea etsimiseen ja mukavia kilometrejä. Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:40
Vs: Ensimmäinen auto...
« Vastaus #9 : 25.04.2019 kello on 12:52 »
Noista käyttöohjeista yms prosyyreistä ei niin kannata huolestua jos puuttuu...netin syöveristä saa printattua useimmat ja ihan suomeksikin.
Googleen vaan laitteen nimi ja tyyppi.

Ja pienistä puutteista ei kannata huolestua...esim puuttuva peruutuskamera... sen saa 50 eurolla jos itse asentaa...
lattialämmitys...ab out 200 euroa. Ledinauhat yms on melkeen ilmaisia. yms
Markiisi esim sitten taas on aika hinnakas vanhaan autoon jollei ole valmiina.

Jos autoa oikeasti käyttää matkailuun niin kannattaa katsoa että siinä on riittävä määrä sänkyjä joiden tieltä ei tarvi purkaa keittiön pöytää tms... se on todellista mukavuutta.
Ja jos mukana muksuja niin pitäis mieluusti olla heille sellanen tila makuupaikoiksi että vanhemmat voi edelleen istuskellä pöytäryhmässä.

Autoissa tuntuu olevan noin 20k eur sellanen maaginen raja että sen päälle saa suht nykyaikaisen näkösiä ehjiä pelejä...halvemmat pakkaa olemaan sitten joko vanhahtavia tai teknisesti ehtoopuolella.

Ja sellanen huomio on tullut tehtyä että hinnat tosiaan pysyy paremmin kuin h-autossa. Jos nyt ostat 15k eur h-auton auton saat siitä 5v päästä 5keur. Jos taas 25k eur M-auton saat siitä 5v päästä 20keur.

Uutta ei kannata ostaa pienellä budjetilla, matkailupeleissäkin ekat vuodet on jäätävän kalliita.
Omakin oli uutena yli 70k ja 3v iässä Suomessa sellaset 35k, naapurimaassa vähä pääle 20k, ja sen jälkeen ei ole hinta juuri tippunut 10v aikana.

Joku voi tietty pyytää 3v uutena 70k eur maksaneesta vielä 55k eur mutta kuten kiinteistövälittäjä sanoi kun talojen hinnoista viimeksi puhuttiin että onhan tietty myynnissä kymmeniä 400k eur taloja mutta myyty ei ole yhtään 3 vuoteen...


« Viimeksi muokattu: 25.04.2019 kello on 13:24 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 21:27
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Ensimmäinen auto...
« Vastaus #10 : 25.04.2019 kello on 13:14 »
Vuokraa auto muutamaksi päiväksi. Jos ei ole hyvä, sitten hieman erilainen seuraavaksi. Siitä sitten selviää mimmonen sen pitäisi olla. Osta harkiten, kun netti on jo täynnä myynnissä olevia vääriä harkintoja. Lykkyä tykö.  Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:21
  • Kulkija
Vs: Ensimmäinen auto...
« Vastaus #11 : 25.04.2019 kello on 13:37 »
Auton pitää olla kuiva, ehjä ja huollettu. Märät ja haisevat hylätään ensin.

Alustan pitää olla tarpeeseen sopiva. Etuvetoinen riittää kolmen vuodenajan käyttöön normaalilla tieverkolla ja ilman peräkärryä.

Tyyppi myös käytön mukaan. Harva puoli-integroitu sopii lapsiperheelle, eikä pariskunta tarvitse isoa alkoviautoa, noin esimerkkeinä.

Sitten laatua tekevä valmistaja. Mieluummin vanhempi ja laadukas kuin uusi ja halvin mahdollinen.

Pohjaratkaisu, jossa ei tarvitse petijumppaa ja jossa kaikille tavaroille on paikkansa. Takatallia suosittelen myös. Tärkeimmät varustevalinnat tarpeen mukaan tässä kohtaa, kuten lämmitysjärjestelmä, wc-suihkutilan koko ja mahdollinen erillisyys sekä jääkaapin koko.

Hyvät varusteet saa halvemmalla käytetyn auton mukana kuin erikseen ostettuna, mutta tämä tulee vasta tässä vaiheessa listaa. Niitä saa kuitenkin jälkikäteenkin hankittuna.

Älä anna emännän valita autoa verhojen värin perusteella. Verhot voi vaihtaa ja penkitkin verhoilla.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:06
    • circleset
Vs: Ensimmäinen auto...
« Vastaus #12 : 25.04.2019 kello on 16:34 »
^Alanilta tiivis ja oikeanoloinen priorisointi Thumb

lattialämmitys...about 200 euroa.
Millä toteutuksella? Aidosti mielenkiinnosta kysyn kun viime kesän oman ostoksen valintaperuste oli että pitää olla lattialämmitys. Ja itse olin kuvitellut että tuota ei järkevästi jälkiasenneta.

Mutta kuten kiinteistövälittäjä sanoi kun talojen hinnoista viimeksi puhuttiin että onhan tietty myynnissä kymmeniä 400k eur taloja mutta myyty ei ole yhtään 3 vuoteen...

Riippuu vähän kinkeripiiristä. Täällä päin tietyissä osoitteissa tuo 400ke ei riitä keskimääräistä isompaan yksiöön  :laugh:

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:46
  • Autossa on pyörät
Vs: Ensimmäinen auto...
« Vastaus #13 : 25.04.2019 kello on 16:48 »
^Alanilta tiivis ja oikeanoloinen priorisointi Thumb
Millä toteutuksella? Aidosti mielenkiinnosta kysyn kun viime kesän oman ostoksen valintaperuste oli että pitää olla lattialämmitys. Ja itse olin kuvitellut että tuota ei järkevästi jälkiasenneta.

Riippuu vähän kinkeripiiristä. Täällä päin tietyissä osoitteissa tuo 400ke ei riitä keskimääräistä isompaan yksiöön  :laugh:
Ota huomioon että joillekin oma luulo on ehdoton totuus.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:40
Vs: Ensimmäinen auto...
« Vastaus #14 : 25.04.2019 kello on 18:56 »
sähköinen lattialämmitys siis...
se on erittäin helppo asentaa ja toimii kuin junan vessa...jos on sähköä.

Kalvo alle ja matto päälle...muuntajan piuhan kiinni ja se on siinä.