rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Dometic 7605 ei pysy päällä kaasulla  (Luettu 6532 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.03.2024 kello on 10:44
Dometic 7605 ei pysy päällä kaasulla
« : 8.04.2019 kello on 19:31 »
Kyllä nyt koitellaan uusia harrastajia. Ensimmäinen reissu ekalla omalla matkailuautolla ja jääkaappihan se alkoi heti kiukuttelemaan.

Eli toimii 230v ja 12v ja kaasullakin jonkin aikaa. Kylmenee kaikilla vaihtoehdoilla hyvin, mutta kaasulla toimii vain
noin 30min - 2h.

Kun sammuttaa virrat ja antaa kaapin olla pois päältä, niin sitten sen saa uudestaan päälle kaasulla, jos kääntää valitsimen automaatti asentoon. (auto ei käynnissa ja ilman verkkovirtaa).
Valitsimen ollessa kaasulla, liekki ei syty

Kun vika ilmenee, ja valintakytkin on automaatilla, niin silloin valo palaa automaatti napissa ja gas kohdan valo vilkkuu.

Tämän mennessä nuohottu pakoputki, rassattu kaasun tuloputki polttimelle ja puhallettu paineilmaa suuttimeen.

Mitä kannattaa seuraavaksi alkaa tutkia?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 13:20
  • hymer starline 655 316 cdi A
Vs: Dometic 7605 ei pysy päällä kaasulla
« Vastaus #1 : 29.07.2019 kello on 01:06 »
Tuliko kaappi kuntoon ?  Missä vika oli ?

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.03.2024 kello on 10:44
Vs: Dometic 7605 ei pysy päällä kaasulla
« Vastaus #2 : 29.07.2019 kello on 08:29 »
Tuliko kaappi kuntoon ?  Missä vika oli ?

Kaappi on nyt kunnossa.
Harmi vaan tavallaan, kun en ole varma, että tuliko kuntoon uusilla osilla vai vahingossa.
Eli vaihdoin sinne magneetti venttiilille uudet liittimet ja koputtelin sitä -> ei auttanut.
Nuohosin pakoputken -> ei vaikutusta.
Irrottelin ohjainkortin ja ihmettelin sitä, siitä sen enempää ymmärtämättä -> ei vaikutusta.
Sitten uusin polttimen, suuttimen ja kaasuputken polttimelle -> sama vika vieläkin.

Annoin asian olla pari päivää, kunnes käänsin kaapin taas huvikseni kaasukäytölle ja kappas, sehän jäi päälle.

Nyt kaappi on toiminut hyvin.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 13:20
  • hymer starline 655 316 cdi A
Vs: Dometic 7605 ei pysy päällä kaasulla
« Vastaus #3 : 29.07.2019 kello on 16:39 »
Nämä on henkimailman vehkeitä. Itsellä kaappi syttyi hyvin ja liekki kohisi mutta sytytys jäi päälle naputtamaan kunnes liekkikin sammui. Päättelin että liekkivahdissa vois olla vikaa. Vaihdoin uuden palopään sytytys ja liekkivahtineen sekä uuden suuttimen, ei pelannut. Seuraavaksi tilasin uuden sytytysboksin ja kas , kaappi syttyi ja jäi päälle mutta lähti tulille   huonosti , toisinaan ei ollenkaan. Kaikki liittimet avasin myös ja putsasin , ei vaikutusta huonoon syttymiseen. Viimeisenä kokeiluna irroitin vanhasta poltinpiipusta liekkivahdin ja sytyttimen, asensin ne uuteen poltinpiippuun  ja nyt kaappi syttyy niinkuin ennenkin , pari sytytysnapsahdusta ja liekki syttyy  ! Pähkäilin että möivät minulle poltinpiipun jossa oli vääränlainen sytytin ...arvailuksi jäi mutta tulipahan uusittua elektroniikkaa ja poltinosaa sekä putsattua liittimien kosketuspinnat , ehkä tuo nyt jonkunaikaa toimii

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 13:20
  • hymer starline 655 316 cdi A
Vs: Dometic 7605 ei pysy päällä kaasulla
« Vastaus #4 : 29.07.2019 kello on 21:06 »
Jäi vielä vaivaamaan se että kun auto on sammutettu eikä  ole verkkovirrassa kiinni ja kääntää valintakatkaisijan 12 voltille niin mittaritaulussa näkyy kulutus joka nousee 14 amppeeriin asti ja jää siihen . Onkohan tässä nyt ohjainkortissa vikaa , olen uusinut sytytysboksin vaihdon yhteydessä myös sen 12v releen joka kuulemma erottaa kaapin akkuvirrasta moottorin sammuttua , onko siellä vielä joku muukin rele olemassa ? Kaikki valinnat kaapissa toimivat muuten normaalisti . En tiedä onko tämä  "ominaisuus" ollut kaapissa ennestään sillä auto on vasta vuoden minulla ollut , nyt vasta muun korjauksen yhteydessä sen huomasin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:40
  • Autossa on pyörät
Vs: Dometic 7605 ei pysy päällä kaasulla
« Vastaus #5 : 29.07.2019 kello on 21:12 »
Jäi vielä vaivaamaan se että kun auto on sammutettu eikä  ole verkkovirrassa kiinni ja kääntää valintakatkaisijan 12 voltille niin mittaritaulussa näkyy kulutus joka nousee 14 amppeeriin asti ja jää siihen . Onkohan tässä nyt ohjainkortissa vikaa , olen uusinut sytytysboksin vaihdon yhteydessä myös sen 12v releen joka kuulemma erottaa kaapin akkuvirrasta moottorin sammuttua , onko siellä vielä joku muukin rele olemassa ? Kaikki valinnat kaapissa toimivat muuten normaalisti . En tiedä onko tämä  "ominaisuus" ollut kaapissa ennestään sillä auto on vasta vuoden minulla ollut , nyt vasta muun korjauksen yhteydessä sen huomasin.
Ettei joku ole vetässyt jääkaapille suoraa virtaa , ei sen A mittarin pitäisi nousta mihinkään

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 13:20
  • hymer starline 655 316 cdi A
Vs: Dometic 7605 ei pysy päällä kaasulla
« Vastaus #6 : 29.07.2019 kello on 21:35 »
Niinpä , näistä kytkennöistä kun en mitään ymmärrä niin vaikea sanoa , voi olla että on noin ollut kokoajan  mutta nyt vasta huomasin , käytän kaappia aina  automaattiasennossa ja tuntuu toimivan. Kun auto on verkkovirrassa niin silloin tuo 12v ei lähde päälle ollenkaan , ainoastaan kaasu ja verkkovirta toimivat , kun nykäisee verkkovirran irti niin kaapin voi laittaa 12voltille ...tiedä tästä....pääasia että muuten toimii

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.03.2024 kello on 10:44
Vs: Dometic 7605 ei pysy päällä kaasulla
« Vastaus #7 : 29.07.2019 kello on 21:57 »
Mulla toimii niin, että kun auto on käynnissä ja valitsin automaatilla, niin 12v on kytketty. Kun auton sammuttaa, niin varoajan jälkeen syttyy kaasulla, mutta valitsemalla kytkimestä 12v, niin se kytkeytyy todella 12v käytölle ja alkaa kuluttaa noin 14A hupiakulta.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 13:20
  • hymer starline 655 316 cdi A
Vs: Dometic 7605 ei pysy päällä kaasulla
« Vastaus #8 : 29.07.2019 kello on 22:32 »
Eli ihan samoin toimii minulla , selitit sen paljon ymmärrettävämmin. onkohan tämä  sitten vika vai kuuluuko sen toimia noin , kuka tietää ? Laitoin kai turhaan uuden 12v releen mutta ei ollu hinnalla kirottu , 6e , ja onpahan uusi osa

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.03.2024 kello on 10:44
Vs: Dometic 7605 ei pysy päällä kaasulla
« Vastaus #9 : 29.07.2019 kello on 23:05 »
Eli ihan samoin toimii minulla , selitit sen paljon ymmärrettävämmin. onkohan tämä  sitten vika vai kuuluuko sen toimia noin , kuka tietää ? Laitoin kai turhaan uuden 12v releen mutta ei ollu hinnalla kirottu , 6e , ja onpahan uusi osa

Mun mielestä sen kuuluu toimia juurikin niin kuin meillä toimii. Ainakaan mitään huonoa tuollaisesta kytkennästä en keksi tai syytä miksi se ei saisi noin olla.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 13:20
  • hymer starline 655 316 cdi A
Vs: Dometic 7605 ei pysy päällä kaasulla
« Vastaus #10 : 29.07.2019 kello on 23:31 »
Alan pikkuhiljaa tuudittautua siihen että mun kaappi taitaakin olla kunnossa  Thumb Minusta näissä automaattikaapeissa on menty luotettavuudessa askel taaksepäin, edellisessä autossa ei ollut jääkaapissa mitään elektroniikka ja kerran vuodessa kun teki nuohouksen se toimi kuin junan vessa...Tämän kesän norjanreissulta olis jouduttu tulemaan 3 päivää aikaisemmin pois kun tuon kaapin sytkäboksi hajosi mutta onneksi oli agre mukana , se sai jauhaa 3 vrk sähköä kaappiin

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:39
Vs: Dometic 7605 ei pysy päällä kaasulla
« Vastaus #11 : 30.07.2019 kello on 08:32 »
nuohous kerran vuodessa? 

Mä tein ekan nuohouksen 12v kohdalla ja siihen asti toimi kuin junan vessa. ...eikä kyllä juuri nuohottavaa ollut sillonkaan...suutti messa vaan roskaa

"Toimivaa laitetta ei huolleta ja ohjekirjaa luetaan vasta jos kokeilemalla ei onnistu...."

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
  • viihtyy puskissa
Vs: Dometic 7605 ei pysy päällä kaasulla
« Vastaus #12 : 30.07.2019 kello on 08:40 »
Mun Dometic taisi päästä 5..6- vuotiaaksi ongelmitta, sitten vaihdettiin ruostunut poltin, ja siitä pari vuotta, nyt on joka kesä pitänyt käyttää poltin irti. Seuraavaksi vaihdetaan termostaatilta tuleva kaasuputki ja uusi poltin, epäilys on, että putkesta irtoaa ryönää ja tukkii suuttimen. Paineilmalla puhaltaa reippaasti palokaasuputkeen, niin toimii siihen asti, kun taas päivän vetää vaunua.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:03
Vs: Dometic 7605 ei pysy päällä kaasulla
« Vastaus #13 : 30.07.2019 kello on 08:47 »
Oon pitänyt aina autoa/ vaunua liikuttaessa kaapin kaasulla niin ei noet/ ruosteet putoa polttimen päälle liekki puhaltaa roskat pois , kun olen ajanut 12v niin on polttimoon pudonnut roskia varsinkin jos ajat huonpi kuntoisia teitä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
  • viihtyy puskissa
Vs: Dometic 7605 ei pysy päällä kaasulla
« Vastaus #14 : 30.07.2019 kello on 09:06 »
Tuokin ehkä tukisi sitä teoriaa tuossa mun kaapissa, että se ryönä on siellä kaasuputken puolella, kun ei tarvi kun 40 kilometriä, niin menee tukkeeseen vaikka on kaasulla päällä, mutta paineilmapuhdistuks en jälkeen parkissa ollessa kyllä taas toimii. No, se putki on tilattu ja huoltoaika varattu..