Tekniikkakeskustelut > Retkeilyautot

Aloitteleva karavaanari kyselee...

(1/6) > >>

Aivis:
Olen ostamassa ensimmäistä autoa äidin ja 2 lapsen matkailuun. Ajatuksissa retkeilyauto, koska budjetti ei ole suuren suuri ja masinalla pitää pystyä ajamaan ja pysäköimään kaupunkiolosuhteiss akin näppärästi.

Olen kaivellut tietoa ja lukenut mielipiteitä ja tuntuu, että olen ihan pyörällä päästäni, enkä tiedä mistä aloittaa. On trumaticciä ja webastoa ja aurinkopaneelia ja vakionopeudensäädin tä...

Ihan ensimmäinen kysymykseni koskee, mitä asioita arvostatte eniten autossa koskien turvallisuutta, ajomukavuutta ja asumismukavuutta? En puhu nyt kalusteista tai sisustuksesta niinkään, vaan tekniikasta. Mitkä ovat ihan ehdottomia juttuja ja mitkä mukavaa extraa?

En osaa vielä edes tämän enempää tarkentaa kysymystäni.

Kiitos etukäteen viisaammille.  Thumb



tsahkali:
Paras auto on sellainen, josta itse tykkäät ja johon sovitte kohtuudella.
Jos pitää sopia parkkiruutuun, niin auto on silloin aika pieni, ei pelkkä peltikuori kutista mittoja.
Parin ajovuoden päästä sitten tiedät, mitä haluat.

Tulet saamaan runsaasti 'pitää ehdottomasti...' neuvoja, jotka tarkoittavat vähintään 8m pituutta ja peräkärryä.

88k5:
Tervetuloa joukkoon Thumb
Kysellä kannattaa.. pakko kysyä lähtötietoja..

* Oliko ajatus perheen ainoaksi autoksi?
* Henkilömäärä 3?
* Käyttö ympäri vuoden? Myös talvella yöpymiseen
* Pitäisikö yöpyminen olla mahd. myös ilman verkkovirtaa? Ja talvellaki..
Minusta vähin lähtökohta turvallisuuteen on, että jokaiselle on turvavyöpaikat (ja jos lapset tarvitsevat lisä-/turvaistuinta vielä, niin se onnistuu myös). Mitä pienempi ajoneuvo sen tärkeämpää on airbagien olemassa olo - takamatkusta on kaikissa matkailukorirakente issa heikommassa turvassa.

Retkeilyautot, eli peltipakukoppaisen matkailuautot (2000 luvun) ovat pääsääntöisesti 6m pitkiä ja liki 2.5m (verottomuuden raja sisäkorkeudessa 1.85/1.9m) korkeita vaikkakin eritekorisia kapeampia, ei se parkkipaikan saantia helpo juuri - ehkä alkuunsa ajaminen "pakumaista". Saattaa sänkyluku jäädä kahteen, ellei kaikki sovi sitten siihen parisänkyyn.

Koska budjetti laittaa ominaisuuksille raamit, ja teidän käyttötarve/mieltymykset, niin niitä olisi hyvä tarkentaa - muutoin ehdotukset, "must have" -asiat karkaa taivaisiin keskustelussa  ;D

Aivis:

--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 14.02.2019     kello on 11:34 ---Paras auto on sellainen, josta itse tykkäät ja johon sovitte kohtuudella.
Jos pitää sopia parkkiruutuun, niin auto on silloin aika pieni, ei pelkkä peltikuori kutista mittoja.
Parin ajovuoden päästä sitten tiedät, mitä haluat.

Tulet saamaan runsaasti 'pitää ehdottomasti...' neuvoja, jotka tarkoittavat vähintään 8m pituutta ja peräkärryä.

--- Lainaus päättyy ---

Onneksi osaa nyt ainakin peräkärryn suodattaa tästä heti pois. Kiitos varoituksesta. :) Pieni se tulee olemaan, ennenkuin suuruudenhulluus iskee.

Parhaiten sovittaisiin varmaan rakentamattomaan pakettiautoon. Mutta jos lähtee ihan ihmisen perustarpeista, niin ensimmäiset mitä kaipaisi, olisi happi ja talvella lämmitys ja kesällä viilennys.

Mitä tarkoittaa, kun myynti-ilmoituksissa puhutaan keskuslämmityksestä? Tai että auto on kaukosäätöinen? Mitä eroa on manuaalisella ja automaattisella ilmastoinnilla, koskeeko se ajotilaa vai koko autoa? Mitä tarkoittaa polttoainekäyttöine n lisälämmitin?

Tulee nyt liuta tyhmiä kysymyksiä, mutta kun pakko se on jostakin alottaa ja uskaltaa kysyä ne tyhmätkin alta pois. Olen ajanut henkilöautoa yli 20 vuotta, mutta en ole koskaan kiinnittänyt huomiota tuommosiin asioihin ja mihin osaan autoa ne vaikuttaa. Säätelen vaan nappuloita ja kurvailen menemään.  :-X

kimi:
Minkä ikäisten lasten kanssa reissaat. Vaativatko omat vuoteensa ja riittääkö lyhyempi esim. sohvasta tehty nukkumapaikka. Säilytystilojen riittävyys kannattaa miettiä ennen hankintaa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View