Tekniikkakeskustelut > Truma

Trumatic C6000 poltti transistorin/sulakkeen

(1/3) > >>

Geologi63:
Tämmöistä murhetta...

Pannuremontin jälkeen pelasi pari päivää ok, sitten alkoi poltella kiihtyvällä tahdilla kuvassa punaisella katkoviivalla ympyröityä pientä sulaketta. Välillä sulake paloi aina kun laite yritti sytyttää pannua, välillä pannu syttyi ihan normaalisti ja lämmitti jonkin aikaa, jonka jälkeen taas sulake paloi (puhaltimet pyörivät kyllä hiljalleen). Kun otin kortin sisälle vähän parempaan valoon, näin että toisella punaisella katkoviivalla ympyröity transistori oli kärvähtänyt.

Sen piirikortin ja kytkentäkaavion perusteella (toinen kuva) tulin siihen käsitykseen, että se transistori on noihin ylilämpösuojiin yhteydessä (korjatkaa jos olen väärässä).

Ainakin se transistori pitäisi vaihtaa, mutta minulla ei kyllä ole hajuakaan mikä transistori siihen tulee kun numerot ovat myös kärvähtäneet. Mutta onko hyviä ehdotuksia, mikä sen transistorin on polttanut? Maatto jossain siinä ylilämpösuojauksen linjassa vaiko ne ylilämpöanturit? Vai ovatko nuo kaasun magneettiventtiilit myös samassa linjassa? Mikä olisi hyvä tapa edetä?

viitalar:
BC327/40

mjo33400:
Hyvä tapa edetä on vaihtaa se transistori ensin. Tarkista mikrotemp, ettei ole lauennut ja tehnyt oikosulkua.

Geologi63:
Kiitoksia!

Täytyypi käydä hakemassa tuo transistori ja vaihtaa.

Vielä yksi tyhmä kysymhys:
Mulle ei ihan aukea mikä tuo mikrotemp oikein fyysisesti on?
Onko se jompikumpi niistä pannun kyljessä olevista antureista (vierekkäin) vai jossain muualla? Kun siinä on kolme anturia, eli liekkivahti pannun päällä sekä sitten kaksi siinä alumiinisäiliön ulkopinnassa. Mutta onko tuo mikrotemp jompikumpi näistä jälkimmäisistä?

Terv. Lassi

mjo33400:
Liekkivahti ei ole pannun päällä vaan se on lämpötilatermostaat ti ( 140 astetta ). Liekkivahti on palopesässä kärkien vieressä. Mikrotemp ( 216 astetta ) on piirilevyn oikealla puolella pannun jalan takana oleva musta kuori joka on kiinni kahdella ruuvilla. Voit mitata sen koko lenkin suoraan sinisestä liittimesta nastat 10 ja L.  Pitää näyttää oikosulkua ja ei saa näyttää maihin mitään. Jos on maavuoto niin lämpötilatemostaatt i voi olla viallinen ja sen voi testata siten, että ottaa johdot irti ja kytkeen ne keskenään yhteen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View