Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

Akku räjähti

(1/7) > >>

mattikoo:
Mikä saa akun räjähtämään itsekseen kappaleiksi? Istuimen rakenteetkin on antaneet osin periksi. :(
Voiko syynä olla muu kuin heikkolaatuinen tai viallinen akku?

Akku on 1,5v ikäinen Puuilon vapaa-ajan akku. Vaunu on ollut syksystä saakka johdon päässä ja laturina vaunun matti-laturi.
Nestepinnat tarkistettu kesällä, eikä mitään poikkeavaa ollut tuolloin.

Vaunu on välillä ollut lämpöisenä ja käytössäkin. Niin oli nytkin pari päivää lämpö päällä, onneksi ei kukaan vielä yöpynyt.

Millä nuo akun sotkut kannattaisi yrittää puhdistaa tuolta rakenteista pois?   :-\
Huomenna siivous päivä, nyt yöllä ei enää jaksa kun vahinko on jo housuissa.

kimmok:
Latauksen aikana akun ympärille kerääntyy vetyä ja sitten ei tarvita kuin huono sähkö liitäntä.
Voinhan se olla paine räjähdys mikä voi tulla liiallisesta latauksesta.

Raksaus:
Minulla räjähti pari talvea sitten akku myös. En tiedä tarkkaan milloin. Latailin pariin kertaan akkuja talven aikana ja keväällä oli jäljellä puolikas muovikuori, sisukset mutkalla ulkopuolella. Oletin että minulla vika olisi ollut laturissa ja/tai akussa.

Siitä lähtien olen tuonut tuon akun sisälle säilöön talveksi.

megaman:
Kannattaa varmaan ilmottaa puuiloon? Meillä matti ladannut yli 10 vuotta putkeen exideä, no broblems.

Yrjö:
  Tuo akkuhappo kun on syövyttävää/ruostuttavaa, pitäisi huuhdella paljolla vedellä, siten vielä kuivata vesi pois. Pitää varmaan hankkiutua lämpimään paikkaan? Akun loput akkukierrätykseen, ainakin levyt.
  Todellisen syyn selvittäminen vaikeaa, ehkä Matti latasi liikaa?
  N. 70 vuotta sitten kun radion akkuja sähköttömällä maaseudulla latailtiin tuulimyllyillä ym. muilla, muutamalle lataajalle tapahtui räjähdys, jos meni tupakki suussa irroittamaan akkua. Eli tuo akun kiehumiskaasu on räjähdysherkkää, mutta pikku kuuma tarvitaan?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View