Tekniikkakeskustelut > Sähkölaitteet
Aloittelevan karavaanarin “virtatietoisuus”?
Karabiilisti:
Jos haluaa käytellä noita raskaampia virtasyöppöjä niin agregaatilla hoituu varmasti ja pidempään.
Akusta ja invertteristä loppuu aika pian puhti.
Pieni negatiivinen puoli on tietty ääni....
Oulaa:
Kun ostat vaunua hanki sellainen jossa on käyttöohjeet kaikille sen laitteille .
Jääkaappi kannattaa valita sellainen joka automaattisesti vaihtaa käyttövoimansa kaasulle/akulle/ valtakunnan sähköverkkoon kulloisenkin tilanteen mukaan.
Kesäaikaan 11kg kaasupullo riittää monen viikon kokkaamiseen ja jääkaapin ylläpitoon.
Ei leirialueella elämiseen tulee kyllä veden ja viemäröinnin kanssa omat rajoituksensa myös peseytymiseen että hiusten kuivauslaitteen käyttö voi olla pieni murhe silloin.
Mutta siihenkin riittää tehoa suurehkoista akuista ja invertteristä ja esimerkiksi aurinkokennojen tuottamasta sähköstä akkuihin.
Aurinkokennojen latausnopeus vain ei ole kovin suuri täällä pohjolassa ellei koko vaunun katto ole yhtä kennoa.
Enempi akuston ylläpitoon on nuo kennot hyviä.
Tietotekniikan ylläpitoon ne kyllä riittävät ihan hyvin.
PS: Mene sellaiseen täyden palvelun karavaaniliikkeesee n ostamaan vaunua kaikilla mausteilla niin kyllä ammattitaitoiset myyjät esittelevät sinulle kaiken tarvittavan ja rakentavat vaunun sinulle juuri sellaiseksi kuin haluat.
Tai ainakin voit pyytää sellaiseen tarjouksen .
Ja pyydä samallainen tarjous useammastakin liikkeestä niin saat varmasti erilaisiakin tarjouksia ja versioita jotka ovat ihan hyviä ja vertailukelpoisia.
Karabiilisti:
Sähköhommeleissa huomioksi että jos vaunussa on sähköpatruuna tai muu sähkölämmitin niin siitä karanaanari alueen tolpasta ei enää välttämättä hirveästi riitä virtaa muuhun...
eli jos on lämmitin esim 2 tai 3kw ja laittaa päälle valojen, akkulaturin, telkun yms lisäksi 2kw vedenkeittimen niin saattaapi sulake poksahtaa.
Vaunun ostossahan voi ja ehkäpä kannattaakin teettää sille kaasulaitteiden ja sähkölaitteiden testaus. Halpa mielenrauha.
Pahin viritys mikä on tullut vastaan oli vaunun sähköjohto 2 napaisella johdolla josta oli tehty modattu 70 luvun tyyliin yhdistämällä miinus ja maa...eli riippuen tuurista miten päin laitat johdon seinään oli metalliosissa joko maa tai plussa.
Raksaus:
Monen monta asiaa voi myös hoitaa muulla kuin 230V sähkölaitteilla. Toki jokainen mieltymystensä mukaan.
Itse haikailin ensiksi tuota Inverteriä, mutta nykyään en oikeastaan enää mitenkään akuutisti. Lähinnä ajattelin televisionkatseluun, koska en pitänyt yhdestäkään 12V televisiosta niin paljoa, että olisin halunnut sellaiseen rahojani investoida. Mutta kun sitä ei tullut hommattua, niin nyt on menty sitten pelkällä iPadilla, joka kyllä toimi ihan hyvin pakollisissa jalkapallon MM-kisaotteluissa jotka vain sattuivat samalle aikajanalle asuntoautoretkien kanssa.
Vedenkeittimen korvaat helposti kattilalla ja kaasuliedellä. Mikrosta minun on paha sanoa. Meillä semmoinen on autossa, kun tuli mukana, mutten ole itse käyttänyt kertaakaan. Vaimo on lämmittänyt joskus lapsille jotain valmisaterioita. Itse olen asennoitunut siten, että matkalla teen ruoan jollain muulla tavalla tai ulkoistan ruoanlaiton ravintolaan. Kahvit keitetään matkoilla mutteripannussa jonka mausta lähtökohtaisesti pidän enemän kuin suodatinkahvista, mutta toisaalta itse juonkin kahvia vähemmän kuin keskiverto Suomalainen. Mutta tosiaan vaihtoehtoja on useita.
Monen asian siis saat kyllä korvattua jollakin muulla vaihtoehdolla jos niin haluat. Mutta toki jokainen harkitsee omalta osaltaan, mikä on välttämätöntä matkallakin ja sopeuttaa ympäristönsä sen mukaan. Niin jos olet vasta aloittelija, niin ehkä en pitäisi tuota elinehtona uudessa vaunussa/autossa tai jos se on jo hankittu, niin ensimmäiset reissut voi tehdä koemielessä vaikka ilman ja sitten miettiä uudestaan. Jos tarvitsee niin sitten vain valitsemaan sopiva. Jos ei tarvitse, niin säästyypähän rahaa ja tavaroiden painoa. Toki jos tiedät että jotakin ilman et tule toimeen, niin sitten vain kaupoille. Itse luulin tarvitsevani television., mutta olen selvinnyt toistaiseksi korvaavilla tuotteilla vähintäänkin hyvin.
"Masi":
--- Lainaus käyttäjältä: Raksaus - 28.01.2019 kello on 10:23 --- Mikrosta minun on paha sanoa. Meillä semmoinen on autossa, kun tuli mukana, mutten ole itse käyttänyt kertaakaan. Vaimo on lämmittänyt joskus lapsille jotain valmisaterioita.
--- Lainaus päättyy ---
Facebookissa oli joku purkanut mikrosta kaiken palavan pois ja tehnyt siitä kaasuhellan päällä lämmitettävän uusin, oli pullan paisto onnistunut.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta