Tekniikkakeskustelut > Vetoautot

Lohkolämmitin, kuinka kauan päällä?

<< < (7/38) > >>

El Maco:
Mistäpä tuota öljypohjanlämmitint ö huomaiskaan, kun ei se juuri vesitilaa lämmitä. Mutta lämmittää kuitenkin öljyt, joka on varsin hyvä voitelun kannalta.

juzzi:

--- Lainaus käyttäjältä: megaman - 16.01.2019     kello on 07:04 ---8 litraa ja rapiat on jo aika iso tilavuus. Missä?
Mulla ei noista lätkälämmittimistä ole pettymyksiä.

--- Lainaus päättyy ---

Sportage diesel. Kovalla pakkasella noin pieni lappunen tuskin edes lämmittää tuota öljy määrää paljoa.

megaman:
Mulla aikoinaan joku auto startatessa hörähteli -20c keleillä, mutta ei jäänyt käymään. 5-6 starttausta ja sitten jäi lopulta käyntiin. Sama -20c keli ja 2 tuntia lätkälämmitystä ja oli laakin peli. 4 tuntia -32c ja laakin peli. Täys p*ska...  :-*

megaman:

--- Lainaus käyttäjältä: juzzi - 16.01.2019     kello on 09:48 ---Sportage diesel. Kovalla pakkasella noin pieni lappunen tuskin edes lämmittää tuota öljy määrää paljoa.

--- Lainaus päättyy ---

Aika iso tilavuus. Muistan kun koulukaverilla oli aikoinaan isolohko mopar. Olisko nyt ollu vaikka 440. Ilman suodatinta öljytilavuus oli luokkaa 4 ltr. Vertailun vuoksi 127 fiijussa 0,9 koneessa öljytilavuus muistaakseni 3,7 ltr.  :)

MCL:
Miksi öljypohjaa pitäisi olemattomasti lämmittää säteilylämmittimell ä ( nykykäytäntö ), kun tavallisten synteettisten 0w/ ja 10w/ moottoriöljyjen jähmepisteet ovat jossain -40C -  -55C alueella?

Olen kokeillut kahdella 2000-luvun bensa-autolla säteilylämmittimen merkitystä ja ainoa käytännön ero oli, että normaali moottorin lämpötila ( jäähdytysneste ) saavutettiin noin -10C ulkolämpötilassa ja kahden tunnin  esilämmityksellä noin 2 km aikaisemmin verrattuna tilanteeseen, jossa ainoastaan auton sisätila lämmitettiin.
Käynnistyvyydessä ei voinut havaita pienintäkään eroa edes kuvittelemalla.

PS hinnat alkaen 10W30 ja 15W40 mineraaliöljyt ovat melkoista kittiä jo -10C:ssä ja mikäli niitä haluaa välttämättä käyttää, niin esilämmittäminen on epäilemättä suositeltavaa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View