Sivuja:
Toiminto
  • #46 kirjoittanut Oulaa 31 Dec 2019
  • Ihan hyviä valintoja. Onko Trumat ? Hinnat vaikuttaa olevan halvempia jos autoissa on trumat. Minä aloittaisin katselun ensin liikkeestä. Rintajouppi on hyvä paikka mistä aloittaa. Paljon on kulkimia tarjolla ja voi ensin istuskella eri laitteissa kaikessa rauhassa.

    Tuo Tec näytti kyllä varsin siistiltä ja jopa nykyaikaiselta.  Rintajouppi korjaa etupenkin samaan hintaan. Seinäjoella on hyvä verhoomo siihen hommaan.

    Jos on aloitteleva tässä hommassa ja talvella oikeasti meinaa liikkua, niin suosittelen sitä aldea ja ehkä pysyisin tietyissä perinteisissä merkeissä. Esim Hymer, Dedsku, LMC, Kabe. Ei se ole ansiotonta arvonnousua, jos näissä kulkimissa on hinta vähän korkeampi kuin vastaavissa "Italialaisissa", joita ei ole aivan loppuunasti suunniteltu Suomen talveen. Ja miksi olisikaan ?
    2011 mallinElnagh Baronissa oli vedet ja viemärit ihan kevyesti eristettynä alustassa ja harmaasäiliössä ei mitään eristettä.
  • #47 kirjoittanut El Maco 31 Dec 2019
  • Talvikäyttö (edellyttää hyvät eristeet, mieluusti tuplapohjan, jossa säiliöt on), b-kortti (rajaa edellä mainitun auton suht pieneksi) ja euroopanmatkailu (joka taas tarkoittaa, että painojen pitäisi suurinpiirtein pitää paikkansa) on kyllä yhdistelmä, joka rajaa melko liudan autoja pois. Mutta eipä oo ihan niin paljoa valinnanvaikeutta.
  • #48 kirjoittanut sepej 01 Jan 2019
  • #49 kirjoittanut K.E.V 01 Jan 2019
  • #50 kirjoittanut tsahkali 01 Jan 2019
  • Kyytiin ei voi ottaa kuin vkl terveiset

    Ja monesti vain, jos matkustajia ei ole mukana.
    Tähän ongelmaan pitäisi jotenkin puuttua, jotta ostaja tietäisi aina, mitä on hankkimassa.
    Vaan kukapa sen tekisi?
  • #51 kirjoittanut pamaus 01 Jan 2019
  • Oliskos tämä hyvä? https://www.netticaravan.fi/rapido/rapido-906-966m/43353

    Niin mihin tuossa edellä  vähän epäselvästi viitataan on kokonaismassan ja omamassan erotus, joka on tuossa kulkimessa vain 268 kg. Voi toki olla tuossa ilmoituksessa virhekkin.

    Tuohon omaan massaanhan kuuluu auto vararenkaineen polttoainetankki ja raikasvesitankki 90% täynnä kuten kaasupullotkin, mutta harmaa vesi tyhjänä sekä kuljettaja joka on 75 kg.

    Markiisikin jo painaa muutaman kymmenkiloa.

    Kyllähän tuo omanmassan ja kokonaismassan erotus saisi olla kulkimessa aika paljon suurempi kuin 268 kg


  • #52 kirjoittanut kimi 01 Jan 2019
  • Jos näitä alettaisiin punnitsemaan ja merkitsemään oikeat tiedot rekistereihin tarjonta autoista joissa makuupaikkoja 4 ja kuljettajan lisäksi 0 matkustajaa, kärjistetysti. Tilanne vaunupuolella ei ole paljoakaan parempi, terveiset mahtuu kyytiin loput sitten vetoautoon
  • #53 kirjoittanut tsahkali 01 Jan 2019
  • Jos näitä alettaisiin punnitsemaan ja merkitsemään oikeat tiedot rekistereihin tarjonta autoista joissa makuupaikkoja 4 ja kuljettajan lisäksi 0 matkustajaa, kärjistetysti.

    Siksi asia tarvitsisi enmmän julkisuutta.
  • #54 kirjoittanut seppoko 01 Jan 2019
  • Niin mihin tuossa edellä  vähän epäselvästi viitataan on kokonaismassan ja omamassan erotus, joka on tuossa kulkimessa vain 268 kg. Voi toki olla tuossa ilmoituksessa virhekkin.

    Tuohon omaan massaanhan kuuluu auto vararenkaineen polttoainetankki ja raikasvesitankki 90% täynnä kuten kaasupullotkin, mutta harmaa vesi tyhjänä sekä kuljettaja joka on 75 kg.

    Markiisikin jo painaa muutaman kymmenkiloa.

    Kyllähän tuo omanmassan ja kokonaismassan erotus saisi olla kulkimessa aika paljon suurempi kuin 268 kg

    Se on vain teoriaa, että omassa painossa on nuo varusteet, silloin kun kysymyksessä on uutena ulkomaisesta tehtaasta tuodussa autossa. Katsastajan ohjeissa on vaatimuksena nuo, mutta se on silloin kun sinä tai minä viemme tekemämme matkailuauto viedään ensikatsastukseen.

    Minä olen punnituttanut aika monta autoa. Osassa niistä on punnittupaino sama kuin otteen omapaino. Mutta silloin ne ovat olleet totaalisen tyhjiä polttoainesäiliötä myöten. Eikä ole edes kuljettajan painoa, vaikka nykyään omapainon pitäisi sisältää 75kg  kuljettajaa.
  • #55 kirjoittanut pamaus 01 Jan 2019
  • Se on vain teoriaa, että omassa painossa on nuo varusteet, silloin kun kysymyksessä on uutena ulkomaisesta tehtaasta tuodussa autossa. Katsastajan ohjeissa on vaatimuksena nuo, mutta se on silloin kun sinä tai minä viemme tekemämme matkailuauto viedään ensikatsastukseen.

    Minä olen punnituttanut aika monta autoa. Osassa niistä on punnittupaino sama kuin otteen omapaino. Mutta silloin ne ovat olleet totaalisen tyhjiä polttoainesäiliötä myöten. Eikä ole edes kuljettajan painoa, vaikka nykyään omapainon pitäisi sisältää 75kg  kuljettajaa.

    Tämä taitaa koskea kaikki kulkimia niin vaunuja kuin autojakin.

    Se urbaanein legenda lienee, että Matkaajan omamassat punnittiin pelkällä rungolla ja muutama kaluste sisällä. Esim lämppäri ja jääkaappi puuttuivat. Saatiin omamassa pieneksi. 

  • #56 kirjoittanut tsahkali 01 Jan 2019
  • Se on vain teoriaa, että omassa painossa on nuo varusteet, silloin kun kysymyksessä on uutena ulkomaisesta tehtaasta tuodussa autossa.

    Hymerillä on aika hyvät (?) listat painoista.
    Kaikki varusteet on punnittu ja jos jotain tulee lisää, sen voi lisätä 'perusauton' painoon.
    Isompi moottori, neliveto, kattoilmastointi, markiisi....  ja viivan alla on uusi 'omapaino'.
  • #57 kirjoittanut kimi 01 Jan 2019
  • Se on vain teoriaa, että omassa painossa on nuo varusteet, silloin kun kysymyksessä on uutena ulkomaisesta tehtaasta tuodussa autossa. Katsastajan ohjeissa on vaatimuksena nuo, mutta se on silloin kun sinä tai minä viemme tekemämme matkailuauto viedään ensikatsastukseen.

    Minä olen punnituttanut aika monta autoa. Osassa niistä on punnittupaino sama kuin otteen omapaino. Mutta silloin ne ovat olleet totaalisen tyhjiä polttoainesäiliötä myöten. Eikä ole edes kuljettajan painoa, vaikka nykyään omapainon pitäisi sisältää 75kg  kuljettajaa.

    Itse kävin juuri kalibroidulla uudella betonitehtaan vaalla jokunen vuosi sitten. Tuttu oli tuon asentanut ja ihan Amerikasta asti kävi ukot monta päivää sitä säätämässä. Auto + perusvarustus sisältäen ruokatarpeita ja pöytäryhmät ym, polttoainetankki miltei täysi toinen kaasupullo täysi ja toisessa vielä hiukan jäljellä, vesisäiliö täynnä + minä ja koira. Vaaka näytti alle rekisteriotteen omapainon 3190kg.
    Saksassa punnittiin uudestaan kun vaimo + reissukamat, kaapit täynnä ja juomia kyydissä, 3470kg oli tulos. Helposti muutama sata kiloa tulee painoa kun autoa varustaa. Tuo sama omamassa on ilmoitettu muuten samanlaiselle autolle kun meidän, paitsi alkovi. Meillä siis puoli-integroitu
  • #58 kirjoittanut seppoko 01 Jan 2019
  • Itse kävin juuri kalibroidulla uudella betonitehtaan vaalla jokunen vuosi sitten. Tuttu oli tuon asentanut ja ihan Amerikasta asti kävi ukot monta päivää sitä säätämässä. Auto + perusvarustus sisältäen ruokatarpeita ja pöytäryhmät ym, polttoainetankki miltei täysi toinen kaasupullo täysi ja toisessa vielä hiukan jäljellä, vesisäiliö täynnä + minä ja koira. Vaaka näytti alle rekisteriotteen omapainon 3190kg.

    Toki on hyvä, että painoihin sopivia autoja on olemassa. Mutta siihen ei voi tuudittautua,  että kaikissa omapainot sisältäisivät katsastajan ohjeen mukaiset varusteet.

    Pitäisi saada ostajat uskomaan vain vaakaa, ei papereita eikä varsinkaan myyjän puhetta.
  • #59 kirjoittanut seppoko 01 Jan 2019
  • Hymerillä on aika hyvät (?) listat painoista.
    Kaikki varusteet on punnittu ja jos jotain tulee lisää, sen voi lisätä 'perusauton' painoon.
    Isompi moottori, neliveto, kattoilmastointi, markiisi....  ja viivan alla on uusi 'omapaino'.

    Minulla Aikanaan ollut  Hymer oli kuljettajan kanssa kutakuinkin omapainossa. Muuta varustusta siinä ei ollut punnittaessa ja p.-aine tankkikin melkein tyhjä.
  • #60 kirjoittanut seppoko 01 Jan 2019
  • Tämä taitaa koskea kaikki kulkimia niin vaunuja kuin autojakin.

    Se urbaanein legenda lienee, että Matkaajan omamassat punnittiin pelkällä rungolla ja muutama kaluste sisällä. Esim lämppäri ja jääkaappi puuttuivat. Saatiin omamassa pieneksi.

    Minun kokemukseni 80-luvun 460 Matkaajasta ja 480 Kafista. Matkooja oli kevyt. Vaihtaessani sen Kafiin huomasin jo kaupan pihassa, että ei ollut ollenkaan saman painoluokan laitteista kysymys. Käytinkin Kafin vaa'alla. Jo sen omapaino oli suunnilleen sama kuin kokonaispaino.
Sivuja:
Toiminto