Kirjoittaja
Aihe: Valtaoja puhuu asiaa (Luettu 3858 kertaa)
« Vastaus #1 : 28.12.2018 kello on 09:15 »
Onneksi en kuulu vielä tuohon "sopulilaumaan". Kamerat on niissä kehittyneet hurjasti, joten on kohta sorruttava. Mutta nyt menään ihan halpis puhelimella. Siinä on kyllä kamera, mutta kun pitäisi laittaa kortti. Nuorisolle on jo nykypuhelin "välttämättömyys". No, eihän sillä soitella, mutta rämlätään. 
« Vastaus #2 : 28.12.2018 kello on 12:39 »
Puhelin nyt vaan on noussut monelle ykkösvaihtoehdoksi monen asian suhteen. Nyt jo n. puolet Googlehauista tehdään puhelimella ja sosiaalisen median käyttö puhelimen kautta on tuotakin yleisempää. Televisionkin puhelin on syrjäyttänyt ja nuoret katsovat enemmän ohjelmia puhelimen kautta kuin kuin televisiosta.
Puhelin on korvannut monia asioita joita ennen kannettiin mukana tai käytettiin kotona/ töissä. Ajokortti on tulossa puhelimeen, sillä hoidetaan pankkiasiat, matkaliput, maksut, kuvaamiset, navigoinnit, ohjataan asuntojen ja matkailuvälineiden tekniikkaa ja vaikka mitä muuta.
Toki on tilanteita joissa puhelinta ei tulisi käyttää ja joissa sen käyttöä tulisi rajoittaa.
« Vastaus #3 : 28.12.2018 kello on 13:16 »
Josko jokainen huolehtisi omista asioistaan eikä valittaisi siitä mitä muut tekevät.
« Vastaus #4 : 28.12.2018 kello on 13:23 »
Hassua, kun kerran vuodessa menen junalla (yleensä venemessuille), niin kaikki siellä junassa tuijottaa luureja tai tabeja melkein ikään katsomatta. Vaimokin vahtii facea. Itse koitan katella ikkunasta maisemia. Ainoa mihin luuriani ko. matkalla käytän, on kuvien ottaminen messuilla.
Mutta, ajat muuttuu eikä varmaan joka asiassa kannata jäädä vanhaan roikkumaan. On mulla kavereita, joilla on kourassa vanhat nokiat, joihin on turha lähetellä textareita kummempia. Sääli sekin.
« Vastaus #5 : 28.12.2018 kello on 13:29 »
Uusi puhelin kolmen vuoden välein kakaroille on kuin uusi auto isukille. Sosiaaliset paineet molemmilla samankaltaiset, koska muillakin on ja koska naapurillakin on. Mitä isot edellä sitä pienet perässä. Sitten ohjelmistoyhtiöt vielä varmistaa osaltaan uuden kapulan kauppaa vaihtamalla softan toiseksi ja muutaman vuoden sisällä lopettaa päivitysten jakamisen. Sitten vielä palveluntarjoajien sovellukset eivätkään enää toimii 4 vuotta vanhassa kapulassa. Onneksi soittaminen onnistuu Vielä silloinkin ja valokuvien ottokin onnistuu. 
« Vastaus #6 : 28.12.2018 kello on 15:44 »
Uusi puhelin kolmen vuoden välein kakaroille on kuin uusi auto isukille.
En sitten ole ilmeisesti kakara.  Olen eläissäni ostanut itselleni kaksi puhelinta. Eka oli Mobiran NMT 450, sellanen palttoon taskuun sopiva. Toinen Sampan eka x-cover. Yhden on antanut 'työnantaja', loppu ollut kierrätyskamaa.
« Vastaus #7 : 28.12.2018 kello on 16:18 »
Maailma nyt vaan menee eteenpän. Hieroglyfi, kirjapaino, lukutaito, lennätin, puhelin, radio, televisio, matkapuhelin...
« Vastaus #8 : 28.12.2018 kello on 17:25 »
Maailma nyt vaan menee eteenpän...
Sekö nyt on eteenpäinmenoa, että kadulla 90% kansasta kulkee nokka luurissa? 
« Vastaus #9 : 28.12.2018 kello on 18:08 »
Hyvä kirjoitus Valtaojalta. Minäkin olen ostanut vain kaksi puhelinta itse, Nokia 6700 classic ja Samsung J5. Kännykkää olen vilkuillut vain navigoidessani ruutukaava-alueella jalan.
« Vastaus #10 : 28.12.2018 kello on 22:10 »
Hyvä kirjoitus Valtaojalta. Minäkin olen ostanut vain kaksi puhelinta itse, Nokia 6700 classic ja Samsung J5. Kännykkää olen vilkuillut vain navigoidessani ruutukaava-alueella jalan.
No jos noilla pärjäät niin oikein hyvä. Nykyään moni käyttää puhelinta moneen muuhunkin tarkoitukseen, jopa puhumiseen.
« Vastaus #11 : 28.12.2018 kello on 22:33 »
En jaksanut edes ajatella lukea tuota Valtaojan kirjoitusta. Jo tekijän nimi aiheutti plokkaamisen.
« Vastaus #12 : 29.12.2018 kello on 02:24 »
En jaksanut edes ajatella lukea tuota Valtaojan kirjoitusta. Jo tekijän nimi aiheutti plokkaamisen.
Osin ymmärrettävää, mutta tällä kertaa turhaa. Aina se Eskokin välillä puhuu asiaa, vaikka onkin valtakunnan yleiskommentoijana kokenut inflaation. En voi itsekkään, kuin ihmetellä kuinka sitä kännykkää pitää tuijottaa ihan joka hetki. Vaikka käytänkin matkapuhelinta usein ja monipuolisesti, niin ei sitä sentään kadulla kulkiessa tai vaikkapa museossa käydessä ole tarve toljottaa. Saati dokumentoida jokaista kokemaani asiaa naamakirjaan tai naamakirjan kuvasovellus instagramiin. Surullista vaan havaita, että monille se #elämä on tärkeämpää, kuin elämä.
« Vastaus #13 : 29.12.2018 kello on 07:31 »
No jos noilla pärjäät niin oikein hyvä. Nykyään moni käyttää puhelinta moneen muuhunkin tarkoitukseen, jopa puhumiseen.
Tarkoitin niinkuin kirjoitin, että kadulla kävellessä (tai autolla) käytän kännykkää vain navigoidessani oudossa paikassa outoon osoitteeseen. Turhan puhumiseen vähemmän. Ei kannata huolestua, kyllä 70 vuotias osaa jo käyttää kännykkää aika monipuolisesti ja harkitusti. Näyttö on vain pieni internetkäyttöön. Tarvittaessa naitan kännykän mobiilitukiasemaksi ja lataukseen. Tottakai käytän puhelinta muuhunkin, sillä käytössäni on monia sovelluksia. Onhan tuossa mm. sääennusteet, ryhmäkalenteri, kuvien otto ja lähetys, pankkiyhteydet ja sovellus, joka muistuttaa lääkityksestä kolmasti päivässä  Kätevä ja monipuolinen peli tuo kännykkä.
« Vastaus #14 : 29.12.2018 kello on 09:25 »
Ilman Geokätköiyä mulla tuskin ois älypuhelinta. Käytön jäliltä vanha vielä kaapissa.
|