rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Lisähupiakun lataus latausreleellä  (Luettu 3307 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.01.2019 kello on 00:54
Lisähupiakun lataus latausreleellä
« : 13.11.2018 kello on 11:31 »
Kertokaas autosähköjen asiantuntijat miinuksen kytkennästä!

Eli olen auton takaosaan laittanu hupiakut, joita olis tarkotus latailla eri lähteistä (aurinko ja maasähkö ready). Yksi latauslähde on kytkentä nykyisen akkusysteemin kanssa rinnan sulakkeella ja latausreleellä. Plussa on selvä ja sille tulee pituuttu kohtuullisesti. Oon ymmärtäny, että miinukset vedetään ohjeiden mukaan yleensä maihin. Oma järki taas sanoo, että latausvirta kulkee läpi koko kytkennän. Jos vedän uuden akun auton takaosassa maihin ja kun vanha akku latureineen, on etuosassa ja siellä maissa, niin jotakin kautta latausvirta kulkee laturille saakka. Eli jos miinus on rungossa ja etäisyyttä on kuitenkin viitisen metriä, niin ... hmm 50A runkoa pitkin ei kuulosta hyvälle.

Eli tottelenko omaa kaupunkilaisjärkeän i ja vedän molemmat navat kaapelilla, vai luotanko runkoon?  Miinus siis suoralla kaapelilla ja plussa releellä kera sulakkeen.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:31.01.2024 kello on 10:54
Vs: Lisähupiakun lataus latausreleellä
« Vastaus #1 : 13.11.2018 kello on 11:48 »
Vedä kaapelilla se on varmempi.
jos auto on kovin mätä niin ei se sähkö sinne perille mene.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Lisähupiakun lataus latausreleellä
« Vastaus #2 : 13.11.2018 kello on 12:20 »
Kertokaas autosähköjen asiantuntijat miinuksen kytkennästä!

Eli olen auton takaosaan laittanu hupiakut, joita olis tarkotus latailla eri lähteistä (aurinko ja maasähkö ready). Yksi latauslähde on kytkentä nykyisen akkusysteemin kanssa rinnan sulakkeella ja latausreleellä. Plussa on selvä ja sille tulee pituuttu kohtuullisesti. Oon ymmärtäny, että miinukset vedetään ohjeiden mukaan yleensä maihin. Oma järki taas sanoo, että latausvirta kulkee läpi koko kytkennän. Jos vedän uuden akun auton takaosassa maihin ja kun vanha akku latureineen, on etuosassa ja siellä maissa, niin jotakin kautta latausvirta kulkee laturille saakka. Eli jos miinus on rungossa ja etäisyyttä on kuitenkin viitisen metriä, niin ... hmm 50A runkoa pitkin ei kuulosta hyvälle.

Eli tottelenko omaa kaupunkilaisjärkeän i ja vedän molemmat navat kaapelilla, vai luotanko runkoon?  Miinus siis suoralla kaapelilla ja plussa releellä kera sulakkeen.
vakka rauta johtaa sähköä liki kuuskertaa huonommin kuin kupari, niin poikkipinta-alaa tulee yleesä niinpaljon että vastaa melkopaksua kaapelia.. esim cheevyn yksi runkopalkki pelkästään vastaa noin 120mm^2 kupari piuhaa.
Ja jos päädyt siihen maakaapelin vetoon ni ei mikään synti kytkeä myös runkoon, sinnehhän se auton laturikin on loppupeleissä kytketty..

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:31.01.2024 kello on 10:54
Vs: Lisähupiakun lataus latausreleellä
« Vastaus #3 : 13.11.2018 kello on 12:26 »
Chevy ja ruosteinen italia/ranskalainen on vähän erijuttuja.
kaveri asensi vetokoukun yhteen lepo merkkiseen ja veti maakapelin akulta kun ei luottanut auton takapään maadoituksiin.
mä en olisi siihen koukkuun ripustanut kuin lippiksen.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:31
Vs: Lisähupiakun lataus latausreleellä
« Vastaus #4 : 13.11.2018 kello on 16:43 »
Vedä vaan auton runkoon, turha niitä kaapeleita on vedellä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:40
Vs: Lisähupiakun lataus latausreleellä
« Vastaus #5 : 13.11.2018 kello on 16:55 »
<<<<<Hei!
Jos haluaa säästää painossa ja hinnassa, voi käyttää alumiinikaapelia. Sitä saa helposti purkamalla amka-kaapelista.