rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Lapin polkupyöräreitit  (Luettu 25550 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:16
  • Fiat Carado T448 2.3 130 -13
Vs: Lapin polkupyöräreitit
« Vastaus #15 : 30.07.2019 kello on 13:37 »
Minulla on 52/52-622 renkaat, elikkä suosittelen myös isompaa vannekokoa.

Aina kompromissi. Isompi vannekoko ei ole niin ketterä toisaalta menee sitten vakaammin ku  ei ketteryyttä tarvita. Itse tämmöinen lyhyt tanakka niin mitoitus myös sen mukaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:43
Vs: Lapin polkupyöräreitit
« Vastaus #16 : 30.07.2019 kello on 18:35 »
Aina kompromissi. Isompi vannekoko ei ole niin ketterä

Mihin se 'ketteryys' häviää?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:16
  • Fiat Carado T448 2.3 130 -13
Vs: Lapin polkupyöräreitit
« Vastaus #17 : 30.07.2019 kello on 19:49 »
Mihin se 'ketteryys' häviää?

Vaatii suurempi pyörä ainakin enemmän tilaa.
Muuten: jos on parempaa tietoa asiasta niin voi sitten esittää perusteluja enemmänkin kuin yhden lauseen töksähteleviä heittoja kuten tapanasi onkin.

Tuosta renkaan koon vaikutuksesta ketteryyteen löytyy monilta suomenkielisiltä sivuilta mainintaa 26" vanhakantainen muitta ketterämpi. 27.5" välimaastoa. Mutta toisaalta pitkälle pyöräilijälle enempi suositellaan 29" rengaskokoa. Toisaalta suositellaan 29" rengasta toisaalla lähes kaikille. (kaupalliset syyt?)
Minä en ota näistä selvää mutta jos tarkempaa tietoa niin voipi jakaa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:17
  • Eye never sleep
Vs: Lapin polkupyöräreitit
« Vastaus #18 : 30.07.2019 kello on 20:01 »
Suurempikehäinen  gummi ylittää tasaisemmin pienemmät kolot ja montut. Läskissä 26" vanteella vastaa renkaan kehäpituudessa hyvinkin 29" normaaligummista. Kyllä läskllä on mukava kovia polkujakin päästellä. Asfalttitie on kaikkein tympein.  >:(

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:43
Vs: Lapin polkupyöräreitit
« Vastaus #19 : 30.07.2019 kello on 20:13 »
Vaatii suurempi pyörä ainakin enemmän tilaa.
Muuten: jos on parempaa tietoa asiasta niin voi sitten esittää perusteluja enemmänkin kuin yhden lauseen töksähteleviä heittoja kuten tapanasi onkin.

Huono päivä?
Minä en TÖKSÄYTTÄNYT, minä KYSYIN.
Se on tuo ammattitauti, että asiat pitää perustella, eikä vaan töksäyttää, että on 'näin'.
Lastenpyörillä ei kukaan aja maastossa, vaikka luulisi sitten olevan ketterää.
Isompi rengas on selvästi parempi huonossa maastossa, ei käy joka montussa ja nousee pehmeästä huomattavasti paremmin.
Voi toki olla eri mieltä mutta suosittelen silti isompaa rengasta.
Ja sopii vakio telineelle Hymerin perään.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:44
Vs: Lapin polkupyöräreitit
« Vastaus #20 : 30.07.2019 kello on 20:20 »
KIEKON KOKO, 26-, 27,5- VAI 29-TUUMAINEN?
Muutama vuosi sitten saattoi valita vain 26-tuumaiset kiekot, mutta nykyisin valikoimassa on myös suurempia kokoja. Mitä eroa kiekon koolla oikeastaan on?

29-tuumaiset kiekot rullaavat vaivattomasti yli keppien ja kivien metsäteillä, mutta ovat hieman kömpelöt teknisillä reiteillä. Mikäli ajat pidempiä, suoria reittejä tai maratonmatkoja, suosittelemme ehdottomasti 29 tuuman kiekkoja.

Mikäli ajat teknisiä reittejä soveltuvat pienemmät ja näppärämmät kiekot sinulle paremmin. 27,5-tuumaiset kiekot rullaavat paremmin juurien ja epätasaisuuksien yli, mutta 26-tuumaiset ovat koista kaikista näppärimmät ja helpoimmin käsiteltävät. Ero näiden kahden koon välillä on kuitenkin rehellisesti sanottuna varsin pieni.

Vanteenhalkaisija 26"   559mm  27,5"   584mm  29"  622mm    Renkaidenleveyksia löytyy useita erikokoja

Tällaista tietoa löytyy netista, itse olen valinnut 29" maasturin, renkaina matala kuvioiset maastorenkaat, hyvä myös yleispyöränä tarvittaessa myös talvella.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:16
  • Fiat Carado T448 2.3 130 -13
Vs: Lapin polkupyöräreitit
« Vastaus #21 : 30.07.2019 kello on 20:37 »
Huono päivä?

Ei mutta oma tietämys perustuu tämän asian osalta kuulopuheisiin. Niin toivoisi sitten vastaväitteisiin hieman perusteluja. Vastaus ja perustelusi oli hyvä tässä viimeisessä viestissä.
Jos alan viestissä muun sisällön keskellä perustelemaan joka väitteen tulee hankalaa. (missä on monia lauseita)
Jos esität vastaväitteen muotoiltuna kysymykseksi olisi kiva saada lisää luiden ympärille kuin vai yhden sivulauseen kyseenalaistaminen.

Pienipyöräisempi fillari silti todennäköisesti on jonkin verran lyhyempi kuin suuripyöräisempi.



*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:44
Vs: Lapin polkupyöräreitit
« Vastaus #22 : 30.07.2019 kello on 20:45 »
Pienipyöräisempi fillari silti todennäköisesti on jonkin verran lyhyempi kuin suuripyöräisempi.
[/quote]

Pyörien erikoiliikkeissä löytyy kaikkiin renkaskokoihin erilaisia runkokoja, eli voi valita 29" samalla runkokoolla kuin 26"  tai  27,5". Marketeissa yleensä vain yksi runkoko joka muka sopii kaikille.
Koeajamalla saa itselleen parhaan pyörän kun tietää missä sitä käyttää ja kuinka paljon.

Maastossa ja muuallakin ilo alkaa kun valitsee esim. tällaisen https://www.bikester.fi/haibike-sduro-hardnine-50-sahkopyora-li-ion-sininen-valkoinen-861805.html   on täysin erimailma ajaa tuon tyyppisellä kuin perusmankelilla.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:56
Vs: Lapin polkupyöräreitit
« Vastaus #23 : 30.07.2019 kello on 21:47 »
Mulla on 20" vanne 4" renkailla....

Maastossa sillä ei tee mitään, mutta ketterä se on kylillä ja mukava ajettava kuoppaisillakin hiekkateillä. Kaupungin kanttaritkaan ei tunnu missään. Painetta olen pitänyt 0,7 bar, joka sopii suhteellisen hyvin hiekalle, kuin asfaltillekin. Rullaa kohtuu hyvin. Monesti ajankin ilman sähköapua.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Lapin polkupyöräreitit
« Vastaus #24 : 1.08.2019 kello on 11:43 »



Se vain löyty naapurin aitasta pari tuollasta Nakamuraa tähän hätään :D
40€:llä renkaita piti laittaa ja vähän pesasta ja voijella niin näillähän pääsee vaikka pers eellä puuhun jos ossaa :laugh:

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:17.10.2019 kello on 08:32
Vs: Lapin polkupyöräreitit
« Vastaus #25 : 1.08.2019 kello on 12:46 »
Aina kompromissi. Isompi vannekoko ei ole niin ketterä toisaalta menee sitten vakaammin ku  ei ketteryyttä tarvita. Itse tämmöinen lyhyt tanakka niin mitoitus myös sen mukaan.

No, johan nyt... Solet vähän hukassa, mutta saanen oikaista?

Vannekoon kasvattaminen tuo juuri sitä ketteryyttä eteen päin mentäessä sen mennessä epätasaisuuksissa paremmin. Ketteryys ohjattavuuteen tulee etuhaarukan (emäputken) kulmasta ei niinkään renkaan koosta ja ketteryyttä saadaan pyörän vakauden kustannuksella. Mitä jyrkempi kulma sitä ketterämpi ohjata mutta vakaus huononee eli trail pienenee. Taas jos kulma on loiva on trail suurempi ohjattavuuden kustannuksella ja pyörän vakaus paranee. Myös etuhaarukan poikkeamalla voidaan pyörää vakauttaa ja ohjattavuutta nopeuttaa. Trail on se mikä myös mahdollistaa pyörän pysymisen pystyssä.

Mikä sinänsä myös saattaa kuullostaa absurdilta mutta 29" pyörä voi olla muutaman sentin lyhyenpi kuin vaikka 26" pyörä. Se johtuu rungosta mikä on oleellisempi valinta aina käyttäjän ominaisuuksien mukaan. Mm. jalkojen pituus, selän pituus, käsivarsien pituus vaikuttaa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Lapin polkupyöräreitit
« Vastaus #26 : 1.08.2019 kello on 13:25 »



Jovain pienellä askartelulla saatiin maastopyörät.
Pirun ketteriltä nuo tuntu maantiemankelin jälkeen ::)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:17.10.2019 kello on 08:32
Vs: Lapin polkupyöräreitit
« Vastaus #27 : 1.08.2019 kello on 14:36 »
Renkailla tekee jo paljon. Halvimpien ja keskihintaiste ero on jo merkittävä.