rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: LMC:n latausongelma & tunturikytkin  (Luettu 11221 kertaa)

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:39
Vs: LMC:n latausongelma & tunturikytkin
« Vastaus #15 : 7.12.2018 kello on 16:41 »
Tuo kuvan Dometic ei ole laturi vaan, muuntaja 230v - 12v

Todennäköisesti tuo

https://www.caravantukku.fi/tuote/muuntaja-dometic-400va-230v-12v-702709702-smp-192-01/6300110207/

Ei kai sitä kukaan ole laturiksi väittänytkään. Onkohan tuo uudempi malli ruuveilla kiinni takapuolelta. Vanha malli pitää leikata auki. Kysyjän laite on vanhaa mallia.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:22.11.2020 kello on 19:36
Vs: LMC:n latausongelma & tunturikytkin
« Vastaus #16 : 7.12.2018 kello on 18:00 »
Tuo kuvan Dometic ei ole laturi vaan, muuntaja 230v - 12v

Todennäköisesti tuo

https://www.caravantukku.fi/tuote/muuntaja-dometic-400va-230v-12v-702709702-smp-192-01/6300110207/

Minulla on tuo LMC -07, vaunu on nyt tallissa, mutta samanlainen dometic siellä on seinässä. En ole perehtynyt sen toimintaan

Mutta muistaakseni akkulaturi toimii sekä 12v että 240v.

Laturi on päällä 12v kun auto on kiinni 13 napaisessa veturissa. Ja sitten laturissa on suoraan myös 240v pistoke. Ja se 240v pistoke on laturin vieressä.

Todennäköisesti minulla on erilainen laturi. Muistaakseni sinikantinen EBL.

Jos sinulla toimii 12v valot vaunussa, niin, sitten herää tietysti kysymys, onko sittenkään vika tuossa dometicin muuntajassa. Eli minä olen ymmärtänyt omassa vaunussa asian niin, että tuosta 12v dometicista tulee virtaa akulle ainostaan silloin, kun se on veturin 13 napaisessa kiinni. Normaalisti akkulaturi ottaa 240v sähkön pistokkeesta.  Pistoke on laturin vieressä. Ja tämä on ihan puhdas arvaus. En ole tutkinut tarkemmin, kun tähän saakka on toiminut hyvin.

Mutta mielenkiinnolla seuraan asian kehittymistä, mistä vika löytyy.

Täällä käytännössä kaikki 12 V sähköt kiertää akun kautta, jos akussa ei ole virtaa, valotkin sammuu. Sen vuoksi tulee mieleen, että vika on tuossa dometicin muuntajassa. Tuo dometic käsittääkseni muuntaa 230 V ac:n 12 V dc:ksi vaunun järjestelmän käyttöön ja varsinainen laturi nostaa tuota 12 V jännitettä parisen pykälää korkeammaksi, jotta akku latautuu

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2024 kello on 06:55
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: LMC:n latausongelma & tunturikytkin
« Vastaus #17 : 7.12.2018 kello on 18:12 »
Täällä käytännössä kaikki 12 V sähköt kiertää akun kautta, jos akussa ei ole virtaa, valotkin sammuu. Sen vuoksi tulee mieleen, että vika on tuossa dometicin muuntajassa. Tuo dometic käsittääkseni muuntaa 230 V ac:n 12 V dc:ksi vaunun järjestelmän käyttöön ja varsinainen laturi nostaa tuota 12 V jännitettä parisen pykälää korkeammaksi, jotta akku latautuu

Mielenkiintoista. Minulla on tuo Dometic vaatekaapissa aivan 240v ns ulkopistokkeen vieressä. Harmi kun ei tullut syksyllä testattua kun vaihdoin akun, että toimiiko tuo vaunu 12v ilman akkua.

Mutta melkein veikkaisin, että pitäisi toimia ilman akkua, koska tuohon dometicciin tulee 240v suoraan.  Minulla kyllä saattaa olla erilainen systeemi, kun tuo akkulaturikin on erilainen.  Ja akkulaturi ja akku on ihan eri paikassa kuin tuo dometic. Toki se ei todista mitään.

Alkasi asia sen verran kiinnostamaan, että pitääpä käydä tallissa katsomassa, miten tuo systeemi toimii.


*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:22.11.2020 kello on 19:36
Vs: LMC:n latausongelma & tunturikytkin
« Vastaus #18 : 7.12.2018 kello on 18:19 »
Jos mulla tuo dometicin boksi olis kunnossa, sen pitäisi toimia ilman akkua 230 V:llä mutta nyt se toimii vain akun kautta, kun akkua lataa erillinen laturi

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:39
Vs: LMC:n latausongelma & tunturikytkin
« Vastaus #19 : 7.12.2018 kello on 18:21 »
Mielenkiintoista. Minulla on tuo Dometic vaatekaapissa aivan 240v ns ulkopistokkeen vieressä. Harmi kun ei tullut syksyllä testattua kun vaihdoin akun, että toimiiko tuo vaunu 12v ilman akkua.

Mutta melkein veikkaisin, että pitäisi toimia ilman akkua, koska tuohon dometicciin tulee 240v suoraan.  Minulla kyllä saattaa olla erilainen systeemi, kun tuo akkulaturikin on erilainen.  Ja akkulaturi ja akku on ihan eri paikassa kuin tuo dometic. Toki se ei todista mitään.

Alkasi asia sen verran kiinnostamaan, että pitääpä käydä tallissa katsomassa, miten tuo systeemi toimii.

Vaunun kaikki 12 voltin sähköt toimii verkon kautta dometikin muuntajalla ja kun ei olla verkossa tulee 12 volttia akun kautta, ihan niinkuin tämä yleiskytkentäkuva näyttää.



*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2024 kello on 06:55
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: LMC:n latausongelma & tunturikytkin
« Vastaus #20 : 7.12.2018 kello on 18:32 »
Jos mulla tuo dometicin boksi olis kunnossa, sen pitäisi toimia ilman akkua 230 V:llä mutta nyt se toimii vain akun kautta, kun akkua lataa erillinen laturi

Aivan. Sehän on silloin selvä. Dometic huoltoon tai  uusi tilalle.

Esim uusi tuosta:

https://www.tori.fi/pirkanmaa/Uusi_Dometic_automaattilaturi___muuntaja_52062837.htm
« Viimeksi muokattu: 7.12.2018 kello on 18:43 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:25
Vs: LMC:n latausongelma & tunturikytkin
« Vastaus #21 : 7.12.2018 kello on 18:40 »
Jäbä , Laitoin viestiä YV :llä

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:39
Vs: LMC:n latausongelma & tunturikytkin
« Vastaus #22 : 7.12.2018 kello on 18:51 »
Aivan. Sehän on silloin selvä. Dometic huoltoon tai  uusi tilalle.

Esim uusi tuosta:

https://www.tori.fi/pirkanmaa/Uusi_Dometic_automaattilaturi___muuntaja_52062837.htm

Tossa linkissä kusetetaan, ei laturi vaan muuntaja.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2024 kello on 06:55
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: LMC:n latausongelma & tunturikytkin
« Vastaus #23 : 7.12.2018 kello on 19:02 »
Piti käydä katsomassa omaa lmc:stä. Se olikin ihan erilainen.

Ei siellä ole koko dometicciä.










*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2024 kello on 06:55
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: LMC:n latausongelma & tunturikytkin
« Vastaus #24 : 7.12.2018 kello on 19:44 »
Tossa linkissä kusetetaan, ei laturi vaan muuntaja.

Ei välttämättä, voi olla että, ei tiedä mitä myy. Laite on kuitenkin kokolailla sama mikä tässä keskustelussa rikki.

Soittamalla tuo selviää, jos jollakin on tarvetta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:58
  • Autossa on pyörät
Vs: LMC:n latausongelma & tunturikytkin
« Vastaus #25 : 7.12.2018 kello on 20:06 »
Onhan torin ilmoituksessa tyyppimerkintä
SMP 199-01 230v 450W

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:08
  • Callengr
Vs: LMC:n latausongelma & tunturikytkin
« Vastaus #26 : 7.12.2018 kello on 20:38 »
Minkähän takia nykyään kaikki pitää tehdä noin monimutkaiseksi? Elektronikkaa jokapaikassa mikä sitten vikaantuu? Mikä hyöty siitä mahtaa olla?
Verrataan ny vaikka 89 mallin matkaajaan kyllä siinäkin kaikki tiomi eikä elektroniikka ollu kun akkulaturissa!

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:39
Vs: LMC:n latausongelma & tunturikytkin
« Vastaus #27 : 7.12.2018 kello on 21:37 »
Ei välttämättä, voi olla että, ei tiedä mitä myy. Laite on kuitenkin kokolailla sama mikä tässä keskustelussa rikki.

Soittamalla tuo selviää, jos jollakin on tarvetta.

Se on muuntaja, usko nyt.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2024 kello on 06:55
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: LMC:n latausongelma & tunturikytkin
« Vastaus #28 : 7.12.2018 kello on 21:49 »
Se on muuntaja, usko nyt.

Niin sitähän minä olen alusta asti sanonut, että tuo dometic  on muuntaja. Kuten itse vastasit minulle  tuossa sivun 2 alussa.   ;D

Mutta tuo laitteen myyjä ei taida tietää, että on myymässä muuntajaa. Sitä tässä olen yrittänyt sanoa, että tuo tori.fi myyjä ei taida olla tietoinen, että on myymässä Dometicin muuntajaa, ei laturia.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:22.11.2020 kello on 19:36
Vs: LMC:n latausongelma & tunturikytkin
« Vastaus #29 : 31.12.2018 kello on 08:40 »
Ongelma korjattu. Sähköt alkoi toimimaan oikein, kun vaihdoin Dometicin muuntimen ehjään. Ensimmäistä kertaa syttyi latauksen valo ja sain purkaa ylimääräiset laturit pois akun ympäriltä. Kiitokset foorumilsisille ja Viitalar:lle!