Tekniikkakeskustelut > 230 voltin järjestelmä
LMC:n latausongelma & tunturikytkin
Jäbä81:
--- Lainaus käyttäjältä: mjo33400 - 3.12.2018 kello on 22:01 ---Tuleeko Dometikin muuntajasta jännite tuohon Toptronin laturin E1 nastaan. Toimiiko sähköt kun on verkossa?
--- Lainaus päättyy ---
Aloin tätä vielä miettimään, voihan se olla että virta laturiin tulee vain akulta päin. Tarkistan asian huomenna, kun menen vaunulle. Jos Dometikiltä ei tule virtaa, onko sillle jotain itse tehtävissä? Sulakkeet siinä on ehjiä
Jäbä81:
...niinhän se tarkempi mittaus osoitti, vika ei olekkaan laturissa vaan kuvan dometicissa. Tästä ei tule virtaa laturille. Osakohan noita kukaan Oulun seudulla korjata? Vai kannattaako vain antaa olla ja laittaa isompi älylaturi lataamaan jatkossakin?
Laaga:
Moni vaunuilija on tuossa tapauksessa siirtynyt älylaturiin. Näin toimin itsekin joku vuosi sitten ja c-tek hoiti homman ihan hyvin.
K.E.V:
--- Lainaus käyttäjältä: Jäbä81 - 7.12.2018 kello on 15:55 ---...niinhän se tarkempi mittaus osoitti, vika ei olekkaan laturissa vaan kuvan dometicissa. Tästä ei tule virtaa laturille. Osakohan noita kukaan Oulun seudulla korjata? Vai kannattaako vain antaa olla ja laittaa isompi älylaturi lataamaan jatkossakin?
--- Lainaus päättyy ---
Käyttäjä "Viitalar" hoitanee asian. Laita hänelle viestiä
pamaus:
--- Lainaus käyttäjältä: Jäbä81 - 7.12.2018 kello on 15:55 ---...niinhän se tarkempi mittaus osoitti, vika ei olekkaan laturissa vaan kuvan dometicissa. Tästä ei tule virtaa laturille. Osakohan noita kukaan Oulun seudulla korjata? Vai kannattaako vain antaa olla ja laittaa isompi älylaturi lataamaan jatkossakin?
--- Lainaus päättyy ---
Tuo kuvan Dometic ei ole laturi vaan, muuntaja 230v - 12v
Todennäköisesti tuo
https://www.caravantukku.fi/tuote/muuntaja-dometic-400va-230v-12v-702709702-smp-192-01/6300110207/
Minulla on tuo LMC -07, vaunu on nyt tallissa, mutta samanlainen dometic siellä on seinässä. En ole perehtynyt sen toimintaan
Mutta muistaakseni akkulaturi toimii sekä 12v että 240v.
Laturi on päällä 12v kun auto on kiinni 13 napaisessa veturissa. Ja sitten laturissa on suoraan myös 240v pistoke. Ja se 240v pistoke on laturin vieressä.
Todennäköisesti minulla on erilainen laturi. Muistaakseni sinikantinen EBL.
Jos sinulla toimii 12v valot vaunussa, niin, sitten herää tietysti kysymys, onko sittenkään vika tuossa dometicin muuntajassa. Eli minä olen ymmärtänyt omassa vaunussa asian niin, että tuosta 12v dometicista tulee virtaa akulle/jääkaapille ainostaan silloin, kun se on veturin 13 napaisessa kiinni. Normaalisti akkulaturi ottaa 240v sähkön pistokkeesta. Pistoke on laturin vieressä. Ja tämä on ihan puhdas arvaus. En ole tutkinut tarkemmin, kun tähän saakka on toiminut hyvin.
Mutta mielenkiinnolla seuraan asian kehittymistä, mistä vika löytyy.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta