rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Arvostele mun tuunaus ;)  (Luettu 7334 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.01.2019 kello on 00:54
Arvostele mun tuunaus ;)
« : 22.11.2018 kello on 20:11 »
Rakentelin Puskaparkki-faceliftin © omaan autooni. Kiitos aiemmin muutamissa säikeissä vinkkejä antaneille. Tässä vedän yhteen, mitä tein teemalla ’arvostele mun illallinen’.
Itseä ärsyttää kaiken maailman tubettajien ’näin rakensin’ videot, joissa ei oikeesti kerrota mitä laitettiin tai miksi, joten vedän tässä vaiheessa yksityiskohtaisesti työn esiin.

Laitoin kolme SolarXon 140W aurinkokennoa katolle. Kytkin ne sarjaan, jolloin anto on 48V ja 8.76A maksimissaan. Paneelit oli alumiinikehikossa, jotka liimasin Sikaflexillä alumiiniseen L-kiskoon ja ruuvit perään. Pitäis pysyä.

Akuiksi asensin kaksi 220Ah AGM akkua rinnan, jonne aurinkoenergia ladataan SRNE MPPT lataussäätimellä. Tarkotus oli laittaa Victronin säädin, joten hyväksyin tilalle esitetyn hiukan reilummin mitoitetun säätimen. Akut olivat markkinoiden halvimmat ilmeisesti Bulgarialaiset Puuilon myymät, joista maksoin 279 kappaleelta.

Kennoille ja säätimelle tuli hintaa  609€ sekä akuille 558€.

Tori.fi:stä löysin Victronin laturi-invertterin, joka antaa 700W (300€). Vedin tulopiuhat siten, että kytkettäessä auto maasähköön, lataa Victron akkuja samalla. Irrotin auton pistorasioiden syötön alkuperäsestä syötöstä ja niiden syötön kytkin Victron invertteriltä, joka antaa ohisyöttönä maasähköstä, jos auto on kytketty siihen. Eli auton sisäpistorasioilla on jännite aina kun invertteri on päällä joko maasähköstä tai akuilta.

Latausta varmistelin vielä laittamalla uudet akut vanhan hupiakun rinnalle latautumaan. Piuhat vein navoilta suoraan miinuksen sekä sulakkeen sekä latausreleen läpi plussan. Etu- ja takaosan väliset kaapeloinnit, eli kaksi 3x1,5m2 sekä kaksi 16mm2 tein pohjan kautta suojaputkeen vetäen.

Lähtökohtasesti 700W invertteri tuntuu tehottomalta esim. hiustenkuivaajaan tai voitelurautaan tms, joten rinnalle tilasin saksasta 3000W invertterin, jossa on piuhalla kauko-ohjausyksikkö. Vedin WC-tilaan uuden pistorasian ja samoin suksien voitelua tmv. tarvetta varten takatalliin sisälle oven viereen toisen.

Sisälle erillisänkyjen väliin jäävään korokkeeseen asensin kaksi tavallista (700W) pistorasiaa ja yhden ”tehorasian”. Lisäksi laitoin sekä USB-paneelin että em. kauko-ohjaimen. Kalusteilla oli hintaa muutama kymppi ja invertterillä 185€. Tämä poimii samalla latausasemana puhelimille ja kameravermeille.

Takatalliin vedin akuilta syötön sulakerasian, josta edelleen 12V tallin led-valastukselle ja Teltronikin 4G/Wifi-tukiasemalle (248€).

Radion vaihdoin Andoir 8.1 vehkeeseen, joka saa yllämainitusta lähteestä WIFI-verkon ja peruutuskamerat pelittää. Mikä tärkeintä laite navigoi ja näyttää kamerat!

Sitten asennan vielä takaosaan 32tuuman näytön ”TV:ksi”, jonka kylkeen  Netgearista 50€ hintaan tilatun mi-boxin sekä varastosta löytyvän digiboksin.

Koko installaatiolle tulee hintaa noin 2500€.

Niin ja melkein unohdin, asensin keulalle LED-barin, jonka valoteho on pitkillä himppu alle REF100 rajan yhdessä omien pitkien kanssa.

En tiedä kannattiko, mutta hauska oli askarrella – tulipahan tuunattua 😉

Kiitos kaikille vinkkiä antaneille! Teistä oli hyötyä!
« Viimeksi muokattu: 22.11.2018 kello on 22:20 »

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.01.2019 kello on 00:54
Vs: Arvostele mun tuunaus ;)
« Vastaus #1 : 22.11.2018 kello on 20:15 »
Niin, akuista voisin komentoida, että päädyin halvimpiin osin sen vuoksi, että uskon 2-3 vuoden päästä vaihtavani tuohin reippaasti nykyisesta halventuneet Lithium akut.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 01:47
  • Knaus Eifelland
Vs: Arvostele mun tuunaus ;)
« Vastaus #2 : 22.11.2018 kello on 21:04 »
Lithiumin kysyntä kasvaa maailmalla kokoajan ja lapset kaivaa kobolttia kaivoksissa sen minkä kerkiävät. En usko, että hirveästi hinnat  tulee enää alas?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:45
Vs: Arvostele mun tuunaus ;)
« Vastaus #3 : 23.11.2018 kello on 12:09 »
unohtakaa ne litiumit...
vaarallisia ovat...
https://www.youtube.com/watch?v=-DcpANRFrI4

Lentokoneisiinkaan ei saa viedä enää... mutta oma M-kulkine on tietty oma asia.
Mutta kolaritilanteessa mahdollinen pommi.
https://www.youtube.com/watch?v=WEGpq3qFPlc

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:44
  • viva la France
Vs: Arvostele mun tuunaus ;)
« Vastaus #4 : 23.11.2018 kello on 12:44 »
Se on noiden litiumakkujen kanssa sama asia kun monen muukin asian kanssa, pitää tietää mitä tekee.
Ja jos tuo pelottaa, niin paistinpannut roskiin, niissä lähtee  paljon usemmin rasvapalo käyntiin kuin litiumakku sytyttää palon.

P.s. Talossa täälläkin hetkellä useita kymmeniä litiumakkuja ja niistä noin viisi kiinni latausasemassa.
Poika kun harrastaa noita RC - laiteita.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:45
Vs: Arvostele mun tuunaus ;)
« Vastaus #5 : 23.11.2018 kello on 13:34 »
Onhan palovakuutukset kunnossa?

Jos käytetään autokäytössä isoina akkuina niin pitäisi oikeasti huomioida paremmin kolariturvallisuus. .. oikkariin iskusta menevä Litium Ion on kuin palopommi.
Normi lyijy akku ei saa aikaan tuollaisia tulivuori ilmiöitä...

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:44
  • viva la France
Vs: Arvostele mun tuunaus ;)
« Vastaus #6 : 23.11.2018 kello on 14:07 »
Onhan palovakuutukset kunnossa?

Jos käytetään autokäytössä isoina akkuina niin pitäisi oikeasti huomioida paremmin kolariturvallisuus. .. oikkariin iskusta menevä Litium Ion on kuin palopommi.
Normi lyijy akku ei saa aikaan tuollaisia tulivuori ilmiöitä...

Kannattaa hommata itsensä nykyaikaan, noitahan on jo myös oikeissa matkailuautoissa ;)

P.s. Poltto-aine säiliö kasaan painuessaan muodostaa palopommin, pitäskö ne poistaa autoista ?


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Vs: Arvostele mun tuunaus ;)
« Vastaus #7 : 23.11.2018 kello on 14:21 »
Hiukka olen minäkin epäluuloinen....

Noita 18650 akkuja en koskaan lataile sillai, etten olisi itse kotosalla. Samoin fillarin isompaa akkua en koskaan lataa valvomatta.
Näitä Litium akkuja on ilmeisesti vähän joka lähtöön, eikä kaikkia suojauksia ilmeisesti hoideta kunnolla akkuverstailla.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:44
  • viva la France
Vs: Arvostele mun tuunaus ;)
« Vastaus #8 : 23.11.2018 kello on 14:34 »
Nuo sekundat on helppo välttää, ensin unohtaa alit ja sen kaverit ja on jo pitkällä.
Jysähteleehän nuo puhelimien nicam akutkin ja varsinkin ne halvat.
Ja yksi on juuri tuo tietämättömyys kun on ostettu halpaa ja saatu ilman lämpoövalvontaa olevia akkuja ja latureja.
Oisko noita tässäkin talossa ollut yli 5 vuotta ja aktiivisessa käytössä ilman ongelmia.

P.s. pitäskö ostaa kilpi jos vaikka taivas putoaa ?


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Vs: Arvostele mun tuunaus ;)
« Vastaus #9 : 23.11.2018 kello on 15:05 »
Nuo sekundat on helppo välttää, ensin unohtaa alit ja sen kaverit ja on jo pitkällä.
Jysähteleehän nuo puhelimien nicam akutkin ja varsinkin ne halvat.
Ja yksi on juuri tuo tietämättömyys kun on ostettu halpaa ja saatu ilman lämpoövalvontaa olevia akkuja ja latureja.
Oisko noita tässäkin talossa ollut yli 5 vuotta ja aktiivisessa käytössä ilman ongelmia.

P.s. pitäskö ostaa kilpi jos vaikka taivas putoaa ?
Ei mullakaan ole koskaan mikään akku räjähtänyt....

No yksi Wifi mikä lie reitittimen akku tuli kyllä hallitusti kuoret murtaen läpi.
Se mun varovaisuuteni perustuu vain erilaisiin uutisiin ja siksi koitan olla varovainen.

Lämpimikseen kirjoittelevat ja pelottelevat...
https://rakennusmaailma.fi/tukes-varoittaa-litiumakkujen-paloriskeista-nain-lataat-akkua-turvallisesti/

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:44
  • viva la France

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:45
Vs: Arvostele mun tuunaus ;)
« Vastaus #11 : 23.11.2018 kello on 16:42 »
on noita jokunen lentokonekin tullut alas tuosta syystä....siksi ei saa enää laitettua ruumaan akkua.
Tuskin on hätävarjelun liioittelua siis...ja on noita filmejä pätsinä palavista e autoista jotka on kuin puhalluslamppuja.
Bensatankki ei syty jos rutistuva metallipalkki tunkeutuu säiliöön mutta litiumakku syttyy ja palaa kuin palopommi.

Mutta latailkaa vaan kaikessa rauhassa...syttymin en on tosi harvinaista ja onhan teillä hyvät vakuutukset.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:43
Vs: Arvostele mun tuunaus ;)
« Vastaus #12 : 23.11.2018 kello on 21:41 »
on noita jokunen lentokonekin tullut alas tuosta syystä...

Enpäs ole kuullutkaan..
Linkkejä, kiitos!

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:45
Vs: Arvostele mun tuunaus ;)
« Vastaus #13 : 24.11.2018 kello on 18:04 »
kanavalla 20 noita tulee telkussakin....mutt a...tietoa

"While the FAA does not prohibit lithium-ion batteries, most major airlines have prohibited them in checked baggage. This includes so-called smart luggage, which rely on lithium-ion batteries to work. According to FAA records, there were 46 incidents with lithium-ion batteries on aircraft in 2017 -- up from 31 in 2016."


Aina ei käy huonosti...
https://www.inc.com/peter-economy/lithium-ion-battery-on-delta-air-lines-flight-explodes-catches-fire-quick-thinking-crew-averts-disaster.html

joskus taas käy

https://en.wikipedia.org/wiki/UPS_Airlines_Flight_6

lisää guuglesta...

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:15
  • viihtyy puskissa
Vs: Arvostele mun tuunaus ;)
« Vastaus #14 : 22.07.2019 kello on 16:54 »
Tämä sopinee alkuperäiseen aiheeseen:




Elgena kuuden litran lämminvesivaraaja, joka toimii myös 12 voltilla.

Ja tämmöinen siitä tuli:





80-asteisen veden ylläpitoteho n. 20W tuon lisäeristyksen kanssa.