rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Vinkkejä ensimmäisen vaunun hankintaan?  (Luettu 19240 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.06.2020 kello on 23:47
Vs: Vinkkejä ensimmäisen vaunun hankintaan?
« Vastaus #30 : 24.02.2019 kello on 12:55 »
Aikani pähkäiltyä ja vaunuja katseltuani, muutamia hukkareissuja tehtyäni löytyi speksit hankintaan.

Päätin, että haluan melko pienen ja kevyen vaunun. Kun tuo auto minulla vaihtuu melko usein, ainakin jahka tuo Tiguan sanoo sopparinsa irti (kilometrejä kiitettävästi...). Tällä hetkellä autoja on kaksi ja mietin että olisi hyvä, jos molemmilla voisi vetää sitä kopperoa. Ajattelin myös, että vaunun pitäisi olla alle 250leveä ja melko lyhyt, jotta tällainen aloitteleva ja yksin matkaavan on helpompi esim parkkeerailla.

Mietin myös sitä, kuinka usein todellisuudessa ehdin talvimatkailla. Suurimmaksi osaksi käyn oikealla mökilläni lapissa eli lasketteluviikonlop ut jäävät kyllä vähempään tuon vaunun kanssa. Joten satunnainen talvimatkailu onnistuu tarvittaessa villasukat jalassa... Aloin siis katsella myös Trumatic vaunuja. Serkullani on ollut vaunu tuolla lämmitysmuodolla ja tykkää siitä kuulema enemmän kuin vesikiertoisesta.  Se suihkuttelu talvella ei myöskään ole tarpeen tuollaisella parin päivän matkalla. Kyllä sitä kunnon lämpimään suihkuun ja saunaan talvella haluaa, eli lämpimät vedet vaunun sisällä eivät myöskään ole ihan pakolliset.

Pohjan vaatimukset pysyivät edelleen samana, eli u ryhmä toisessa päässä ja parivuode pitkittäin toisessa, sekä wc jossa ns suihkukoppi samassa ja ovi aukeaa kunnolla, sekä lavuaari wcn ulkopuolella. Päätin myös että hankin vaunun liikkeestä, koska heillä on isompi vastuu, jos vaunusta löytyy esim kosteusvaurio tai on muuta vikaa, sekä saan vaunun huollettuna ja tarkastettuna.

Kun löysin sopivat mallit, aloin käydä katsomassa valittuja  livenä.

Petyin vähän noiden Soliferien kuntoon, hinnat kovat ja vaunut risoja, mm kosteusvaurioinen 2004 Arctic; jota asiasta liikkeessä huomautettuani yritettiin kaupitella sitten tuhansia halvemmalla... no en ostanut. Lähes 14000€ olisi saanut pulittaa selkeästi kulma kolaroidusta, vaikkakin korjatusta. Samoin niiden vessat olivat niin pieniä, että sinne hädin tuskin mahtui sisään.

Anteeksi Kabe fanit... Sekä solikat että kabet tuossa 2002-2008 niin kovin vanhanaikaisen näköisiä myös sisältä, etteivät oikein iskeneet Kabetkaan. EI vain mätsännyt, suurimmaksi osaksi noissa kevyemmissä myös kaksi sohvaa vastakkain U-ryhmän sijaan ja sitä en halunnut. Ja ne vessat...

Cabbyt olivat kivan oloisia, tukevia mutta painavia. Niistäkään en sitten löytänyt sopivaa yksilöä. Sopivan hintaiset ja lähes oikealla pohjalla olivat -99 vuosimallia.

Polarista olisi ollut yksi sopivan oloinen, mutta se oli yksityisellä myynnissä.

Dethleffs, Hobby ja Adria olivat niitä uusia vaihtoehtoja. Sopivaa Dethleffsiä ei sopivan matkan päästä löytynyt, joten Adria Adora oli yksi vaihtoehto. Yksi sopiva löytyikin, joka olisi ollut mahdollinen. No seuraavana päivänä käväsin sitten katsastamassa yhden Hobbyn...

Ja koska tämä on vain harrastus, valitsemani on Hobby Exelent Easy 460. Syy oli, että se oli tavattoman hyvin pidetty, siisti ja sopivan kokoinen. Siinä on Trumatic lämmitys, lisätty mukavuuslattialämmi tys, uusi pyöräteline, juuri oikea pohja, siistit istuinpäälliset, ei kolhuja tai kulumaa siätiloissa, riittävästi tilaa minulle ja se on valoisa. Tavarat saa kaapinovien taa, kun taas Adriassa oli paljon avohyllyjä, joten aina kun siirtyisin, joutuisin keräilemään tavarat talteen, minne...? Sain myös sovittua sopivasti pussimarkiisin ym. mukaan kauppaan. Ja liikkeen palvelu oli hyvää ja asiantuntevaa. Toisin kuin eräässä pääkaupunkiseudun suuressa liikkeessä, jonne en varmaankaan enää mene  Thumbd. Ihan ensimmäinen virhe myyjällä oli kun suoraan kyseli että missä se toinen on... Olisi siis esitellyt mielummin vaunua miehelle  :laugh:

Mutta lopputulema on, että toistaiseksi olen kovasti tyytyväinen, kun pääsen kokeilemaan vaunuilua kohtuullisin kustannuksin ja mielestäni omiin tarpeisiini ihan kelpo vaunun kanssa. Jos innostun, katsellaan jonkin vuoden päästä mahdollisen uudemman/ uuden vaunun hankintaa... Nyt vain odottelen kun on huollettu, kaasut koeponnistettu, markiisi asennettu ja pääsen ajelemaan sen tuohon talon päätyyn ihasteltavaksi ja numerotarroille alustaksi näin alkajaisiksi.







*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:18
  • Lempäälä
Vs: Vinkkejä ensimmäisen vaunun hankintaan?
« Vastaus #31 : 24.02.2019 kello on 16:16 »
  ^ Tervetuloa!!
   Naisia on yksin vaunulla liikkeellä aika vähän. Luontoparkkilaisena tapasimme Helvetinjärven kansallispuistossa  yhden, hän myös Hobbyllä liikeellä. Häneltäkin kuulemma kysellään: kukas sun vaunus parkkiin laittaa? Hän vastaa: sama kun meillä siivoaa ja ruokaa laittaa. :D
  Jollet jo osaa yhdistelmällä ajoa, kantsii mennä muutama kerta johonkin tyhjälle parkkikselle harjoittelemaan ämpärien kiertämistä peruuttaen ym., jotta ei kukaan pääse sanomaan mitään negatiivistä kun joudut hankalaan paikkaan.
  Myös Karavaanari yhdistys tarjoaa ajoittain koulutusta ja kilpailuja.
  Kamera vaunun perässä myös helpottaa peruutamista takana olevan kohteen lähelle, muutoinhan tarvitaan hyvät vetopeilit.
  Veturin perässä oleva kamera helpottaa vaunun ottamista koukkuun.
  Käytäntö opettaa ja tietää mitä haluaa. Vaunut aika hyvin säilyttää arvonsa, ettei niissä paljoa häviä, jotkut jopa voittaneetkin vuosien käytöllä.
   

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.06.2020 kello on 23:47
Vs: Vinkkejä ensimmäisen vaunun hankintaan?
« Vastaus #32 : 24.02.2019 kello on 20:02 »
Kiitos,kiitos! Olen vetänyt ja peruutelllut isohkoa hevostraileria n 10 vuotta joten sen ei pitäisi olla ongelma. Tuo näkeminen on vain haasteellista peruuttaessa, jos ahtaat paikat. Sitä kameraa olen miettinyt tuohon ongelmaan.
Koukkuun laitto ei ole ongelma kun oppii ekoilla kerroilla aisan pituuden arvioimaan. Ja hevostraileria olen vetänyt ympäri vuoden, myös todella huonoilla keleillä. Nyt ostamani vaunu on suurinpiirtein saman painoinen kuin oli tyhjä trailerini ja siihen sitten 650 kg hevonen päälle, joten painojakin on ollut. Katselin youtubesta jotain vaunun vetokisaa jossa peruuteltiin hurjalla vauhdilla, ihan siihen en kyllä pysty  ;D

Oliskos suositella hyviä peilejä. Pääasiallinen vetoauto on Tiguan, toinen on Volvo V70.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Vinkkejä ensimmäisen vaunun hankintaan?
« Vastaus #33 : 24.02.2019 kello on 20:28 »
V-70, ja kameraa ei tartte. Hyppää ohjaamosta pois ja käy katsomassa, jotta miten menee.Hyöty liikuntaa Thumb Ja lisäksi katsoo jotta pääsee peruttamaan n.s omalta puolelta, jos vaan mahdollista.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:18
  • Lempäälä
Vs: Vinkkejä ensimmäisen vaunun hankintaan?
« Vastaus #34 : 24.02.2019 kello on 22:19 »
Kiitos,kiitos! Olen vetänyt ja peruutelllut isohkoa hevostraileria n 10 vuotta joten sen ei pitäisi olla ongelma.
Oliskos suositella hyviä peilejä. Pääasiallinen vetoauto on Tiguan, toinen on Volvo V70.
  Hyvä kun homma hanskassa.
  Mielestäni peilit pitää päästä kokeileman, ainakin ilman vaunua, niiden pitää näkyä kun istuu normaalisti, olla reilun kokoiset, keskikohdat vähintään vaunun leveydellä jotta molemmat takakulmat näkyy yhtäaikaa kun yhdistelmä on suorassa. Vielä tukevat jotta ei tärise ja helpot kiinnittää/irroittaa.
  Ite käytän lokariin/nokkapellin alle kiinnitettäviä, minä oon niillä raappinut maaliin naarmuja, mutta koristehan se on tuossa hintaluokassa. Peiliin kiinnitettävät myös suosittuja, kylkeen mangneettikiinittei set on varmaan helpot, mutta väliin tuppaa kuulemma hiekkaa hiomaan maalia mataksi helpolla?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Vinkkejä ensimmäisen vaunun hankintaan?
« Vastaus #35 : 25.02.2019 kello on 16:13 »
V-70, ja kameraa ei tartte. Hyppää ohjaamosta pois ja käy katsomassa, jotta miten menee.Hyöty liikuntaa Thumb Ja lisäksi katsoo jotta pääsee peruttamaan n.s omalta puolelta, jos vaan mahdollista.
eihä sitä kameraa oo pakko olla.. mutta miksi nykyään ammattiautoiliat ja konekuskit käyttää niitä... Turvallisuus ja helppous.... ei tartte sydänvikasen kiivetä koneesta pois ku peruuttaa ahtaas paikass vilkaisu kaneraan riittää Thumb

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.06.2020 kello on 23:47
Vs: Vinkkejä ensimmäisen vaunun hankintaan?
« Vastaus #36 : 6.04.2019 kello on 19:13 »
No nyt on tämä lady tehnyt uuden hankinnan... Eli ostin jo toisen vaununi  ;D Kävi niin, että löysin kuitenkin kosteusvaurion ostamastani pelistä ja onneksi myyjä otti vaunun reilusti takaisin. Hän ei ehkä ollut ihan samaa mieltä kuin minä siitä vauriosta, mutta kun halusin vaunua tutkittavan otti mielummin sen takaisin.

Ihan sattumalta sitten löysin tämän toisen, jonka kävin tänään ostamassa. Laitoin hieman rahaa lisää ja tämä on myös vähän uudempi. Nyt jäi haaviin Fendt Bianco vm 2008. Tästä tarkastin kyllä sitten pohjan konttaamalla ja joka ikisen nurkan, joten jospa nyt onnistaisi. Hinta kuitenkin pyöri suurinpiirtein etukäteen ajatellussa, joten olen tyytyväinen. Ensiviikolla saan vaunun kotiin ja pääsen pian reissuun.  Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:15
Vs: Vinkkejä ensimmäisen vaunun hankintaan?
« Vastaus #37 : 6.04.2019 kello on 19:50 »
Toivottavasti nyt onnistaa paremmin. 👍

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:41
Vs: Vinkkejä ensimmäisen vaunun hankintaan?
« Vastaus #38 : 7.04.2019 kello on 23:13 »
Merkki ainakin on tietääkseni siitä paremmasta päästä

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:12.01.2024 kello on 18:37
Vs: Vinkkejä ensimmäisen vaunun hankintaan?
« Vastaus #39 : 12.04.2019 kello on 19:42 »
No nyt on tämä lady tehnyt uuden hankinnan... Eli ostin jo toisen vaununi  ;D Kävi niin, että löysin kuitenkin kosteusvaurion ostamastani pelistä ja onneksi myyjä otti vaunun reilusti takaisin. Hän ei ehkä ollut ihan samaa mieltä kuin minä siitä vauriosta, mutta kun halusin vaunua tutkittavan otti mielummin sen takaisin.

Ihan sattumalta sitten löysin tämän toisen, jonka kävin tänään ostamassa. Laitoin hieman rahaa lisää ja tämä on myös vähän uudempi. Nyt jäi haaviin Fendt Bianco vm 2008. Tästä tarkastin kyllä sitten pohjan konttaamalla ja joka ikisen nurkan, joten jospa nyt onnistaisi. Hinta kuitenkin pyöri suurinpiirtein etukäteen ajatellussa, joten olen tyytyväinen. Ensiviikolla saan vaunun kotiin ja pääsen pian reissuun.  Thumb

Moikka.
Mistä vaurio löytyi ja minkälainen?

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.06.2020 kello on 23:47
Vs: Vinkkejä ensimmäisen vaunun hankintaan?
« Vastaus #40 : 12.04.2019 kello on 20:36 »
Moi, taitaa olla tuon Hobbymallin ongelma, eli sängynpäätyhylly oli märkä, kumisi pehmeänä ja valui vettä kaasupullokotelon puolelle kun alkoi lämmittää vaunua. Käydessäni katsomassa vaunu oli kylmä eli oli tuolloin jäässä. Samoin kaikissa nurkissa hieman ongelmaa, takanurkissa pahiten. Myyjän mielestä oli pelkkä kondensiovesiongelm a, minun mielestäni ei. Katsoimme helpoimmaksi palauttaa vaunu heille.

Nyt jo siivoilen uutta vaunua, jonka sain tänään kotiin ja vaikuttaa hyvältä. Pidetään peukkuja  Thumb

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:12.01.2024 kello on 18:37
Vs: Vinkkejä ensimmäisen vaunun hankintaan?
« Vastaus #41 : 13.04.2019 kello on 08:58 »
Moi, taitaa olla tuon Hobbymallin ongelma, eli sängynpäätyhylly oli märkä, kumisi pehmeänä ja valui vettä kaasupullokotelon puolelle kun alkoi lämmittää vaunua. Käydessäni katsomassa vaunu oli kylmä eli oli tuolloin jäässä. Samoin kaikissa nurkissa hieman ongelmaa, takanurkissa pahiten. Myyjän mielestä oli pelkkä kondensiovesiongelm a, minun mielestäni ei. Katsoimme helpoimmaksi palauttaa vaunu heille.

Nyt jo siivoilen uutta vaunua, jonka sain tänään kotiin ja vaikuttaa hyvältä. Pidetään peukkuja  Thumb

Tarkoitatko "nurkilla" pohjalevyn puolelta eli altapäin?

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.06.2020 kello on 23:47
Vs: Vinkkejä ensimmäisen vaunun hankintaan?
« Vastaus #42 : 13.04.2019 kello on 10:18 »
Nurkilla tarkoitan sekä altapäin, että sisältä. Pieni homeen haju ei myöskään ollut kovin kiva  ;D Olisi varmasti tullut hyvä vaunu sellaiselle, joka olisi osannut tarkistaa kulmat, ja tarvittaessa tiivistää läpiviennit ja vaihtaa huonon vanerin jne, sekä vaihtaa ja eristää sen etuhyllyn. Uskon ja toivon, että ongelma ei ollut suurensuuri, mutta minä yksinäisenä naisena en sellaiseen halunnut alkaa. Vaan haluan harjoitella tätä ”vaanailua” hieman ongelmattomammin alkuun. Voi toki olla, että olin väärässä ja onkin kyse vain Hobbyn ominaisuudesta (kuten myyjän mielestä oli), mutta emme sitten alkaneet asiasta vääntää, vaan sovimme yhteisymmärryksessä, että palautan vaunun.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Vinkkejä ensimmäisen vaunun hankintaan?
« Vastaus #43 : 13.04.2019 kello on 10:57 »
Nurkilla tarkoitan sekä altapäin, että sisältä. Pieni homeen haju ei myöskään ollut kovin kiva  ;D Olisi varmasti tullut hyvä vaunu sellaiselle, joka olisi osannut tarkistaa kulmat, ja tarvittaessa tiivistää läpiviennit ja vaihtaa huonon vanerin jne, sekä vaihtaa ja eristää sen etuhyllyn. Uskon ja toivon, että ongelma ei ollut suurensuuri, mutta minä yksinäisenä naisena en sellaiseen halunnut alkaa. Vaan haluan harjoitella tätä ”vaanailua” hieman ongelmattomammin alkuun. Voi toki olla, että olin väärässä ja onkin kyse vain Hobbyn ominaisuudesta (kuten myyjän mielestä oli), mutta emme sitten alkaneet asiasta vääntää, vaan sovimme yhteisymmärryksessä, että palautan vaunun.
Hienosti toimittu myyjän kanssa Thumb

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.06.2020 kello on 23:47
Vs: Vinkkejä ensimmäisen vaunun hankintaan?
« Vastaus #44 : 14.04.2019 kello on 09:31 »
Kiitos, Haapaniemen Paroni, olen sopuisa luonne vaikkakin joskus temperamenttinen  :D

Eilen oli uuden vaununi vihkiäiset, hieman kuoharia ’ Oodi vapaudelle’, sf-tarran kiinnitys, RockyRoad suklaaleivonnaisia ym pientä naposteltavaa. Vaunussa istuttiin iltaa naapurin rouvien kanssa ja hyvin viihdyttiin yli puolenyön. Kyllä nyt kelpaa  :D