rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Etuveto talvella  (Luettu 3113 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.03.2024 kello on 18:36
Etuveto talvella
« : 11.10.2018 kello on 15:36 »
Kuinka moni vetelee vaunua talvella etuvedolla? Itellä oma kokemus sanoo, että hyvällä kelillä ei mitään ongelmaa ja huonolla lähes helvettiä ajella rajotuisten mukaan kun pohjoseen
menee. Autoa en viitsisi vaihtaa tuon takia nelivetoon, vaikka sillä oma etunsa näissä hommissa onkin.  Itellä vetoautona 2017 Passat farmari etuvedolla ja kerran ollut tilanne että kaipasi jo nelivetoa normi maantiellä, kun loskaa oli melkein 10cm tiellä lumimyräkän vuoksi.

Kiinnostaisi tietää moniko tästä ryhmästä ajelee lappiin vanuillen talvisin vajaavetosilla 8) ;D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:39
Vs: Etuveto talvella
« Vastaus #1 : 11.10.2018 kello on 16:26 »
Aikoinaan oli vaunu, kafi 562, ja vetoautona Saab 900. Kuljin ympäri vuoden myös Lapissa. Ei mainittavia ongelmia muualla kuin jyrkässä mäessä, kun ei saanut vauhtia, esim Aavasaksalle noutessa jäisellä kelillä. Kettingit sitten käyttöön.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.03.2024 kello on 18:36
Vs: Etuveto talvella
« Vastaus #2 : 11.10.2018 kello on 18:34 »
Ennen oliki miehet rautaa  ;D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
  • Autossa on pyörät
Vs: Etuveto talvella
« Vastaus #3 : 11.10.2018 kello on 20:01 »
Itse olen kyllä kulkenut niin Sallat, kuin Kolit ja Oslot jne. Tosin oli takaveto Volvo ja iso vaunu.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Etuveto talvella
« Vastaus #4 : 12.10.2018 kello on 08:03 »
Etuvetoisistahan tässä taisi olla kyse... Olen minäkin taka- ja nelivedolla vetänyt.

Mutta, olen vetänyt myös etuvetoisella. Volvo V70 (kitkat) ja 8m telivaunu. Kyllä sillä melkein aina perille pääsi. Yhdellä reissulla oli niin liukasta että jouduttiin tulemaan iso mäki takaperin alas. Ja se olikin aika hauskaa se, mutta onnistui kuitenkin. Ja todettiin että eipä meidän tuonne tarvitsekaan päästä.

Audi A4 on kiskonut tuota nykyistä Kabea ongelmitta, kitkarenkailla myöskin. Nyt pyysin kyllä rengasliikettä toimittamaan minulle nastarenkaat, vähän helpotusta rekkojen kiillottamiin paikkoihin.

Omasta mielestäni siis pärjää. Vain aivan pahimmat paikat kannattaa jättää väliin jos on liukas keli.


*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2024 kello on 06:55
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Etuveto talvella
« Vastaus #5 : 12.10.2018 kello on 09:01 »
Mitä nyt itse olen vähän vedellyt Soliferia talvella sekä Volvo V70 ja että takavetoisella.

Kyllähän se takaveto vakaampi on, mutta jos nyt normaalilla tiellä ajelee, niin ihan hyvin se vaunu etuvetoisellakin tulee. Joku mökkitien ylämäki on etuvedolle talvella haastava. Ketjut mukaan auttaa kovasti.

Ja yhtä hyvin/huonosti ne vetoautot jarruttaa oli etu/taka/neliveto.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:19.02.2024 kello on 13:27
Vs: Etuveto talvella
« Vastaus #6 : 12.10.2018 kello on 09:08 »
Vetelin V70 etuvedolla. Kävin Pyhällä, Rukalla yms.
Auratut tiet eivät olleet ongelmia, mutta monella leiriltäalueella ei ole aurattu kunnolla ja joutui puljaamaan lumiketjuilla.

Kerran jäi rukalta lähdettäessä mäkeen. Ei ollut hauskaa.

Nykyään neliveto. Tämän jälkeen talvivaunuilu on ollut pelkää iloa.  :D  Thumb