Tekniikkakeskustelut > Käyttö- ja jätevesi

Soliferiin lämminvesivaraaja

(1/9) > >>

510 L:
Hei.
Olen uusi täällä, ja tarvitsisin nyt hyviä ohjeita ja neuvoja. Minulla on Soliferin 510 L, jossa on Primuksen pannu ja sähköpatruuna, mutta ei lämminvesivaraajaa. Olen hankkinut myös varaajan säiliön (8096).  Nyt pitäisi asentaa säiliö sähköpatruunan viereen niin. Sähköpatruunassa on tulpatut keskuslämmityksen päät, joista ilmeisesti voisi ottaa säiliöön lämmitysveden. Ja vaunussa on kaksi vesiputkea, halkaisija 10 mm, ilmeisesti toinen kylmälle ja toinen lämpimälle vedelle. Kesää varten pitäisi laittaa lisäksi lämmitysveden sulku, jotta patterit ei lämpiä, mutta käyttöveden voi lämmittää.
Näihin toivoisin käytännön neuvoja ja ohjeita.

Lisäksi Lämminvesivaraajast a pitäisi saada vesi pois, jotta se ei jäädy. Riittääkö se, että ns. paluuputkessa (joka lienee säiliön päässä alempana) on T-kappale, jossa hana.

Nettisivuilta olen hakenut firmaa, joka pystyisi toimittaan tarvitsemani osat, kuten kumiset supistukset (sisähalkaisija 22 mm -> 16 mm) ja edellä mainittu tyhjennyshana. Muistelen, että katselin mainittuja osia Sarkacaravanin sivuilta, mutta nyt näyttäisivät olevan virusvaroituslistal la.

510 L:
Olen vielä tutkiskellut kiertovesiputkia ja pähkäillyt, että päätelmäni eivät ehkä ole olleet oikeita.

Miten päin neste kiertää putkistossa, meneekö neste kaasulämmittimen kiertovesipumpulta kaasulämmittimeen vai toisin päin. Sähköpatruunassa lienee oma kiertovesipumppu, joka toimii 12 V virralla (näin ohjekirjaa tulkitsen). Nyt en tiedä, voiko lämminvesivaraajan lämmittämisen kytkeä suljettuun kiertoveden putkistoon, vai pitäisikö lämminvesivaraajaan johtaa kiertovesijärjestel män putkista T-haaralla lämmitysneste ja mihin ns. paluuputki pitäisi liittää. Ohjekirjan mukaan WC:ssä on ohitusventtiili, jolla voi vähentää pattereissa kiertävän veden määrää. Jos ohitusventtiilin sulkee, pitäisi kait saada vesi kiertämään kuitenkin lämminvesivaraajass a. En ole löytänyt mistään kuvaa, josta näkisi, miten lämminvesivaraaja tulee kytkeä kiertovesijärjestel mään.

mjo33400:



510 L:
Tuollaista juuri hain, vaan enpä itse löytänyt. Kiitos.

knoj:
Miten käy, jos lv-varaaja kytkee rinnan Primuksen sähkölämmittimen kanssa? Siinähän olisi valmiit lähtö- ja tulo-putket.
Edit
Nyt huomasin itse, että, jos katkaisee patterikierron, niin ei tule lämmintä vettäkään. Eikö ollut tyhmä kysymys?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View