Tekniikkakeskustelut > Karavaanarin tietotekniikka
LED-valaistus autotalliin.
Haoltu:
Olen ajatellut laittaa autotalliin (katto) LED-valaisimet.
Kuinka voi verrata LED-valaisimen ja hehkulampun valotehoa, eli suhteuttaa LED-valon esim, 100W hehkulamppuun?
(valaisuteho) :-\
Kun minut on luotu, ei tuolloin ole ollut riittävästi materiaalia, että ymmärtäisin sähköteknillisiä kaavoja / laskelmia.
Tästä johtuen pyydän vain "nyrkkisääntöihin" perustuvia esimerkkejä. :)
seppoko:
Minä olen laskenut karkeasti, että lumenet jaettuna kymmenellä on noin hehkulampun watteja.
aakoo:
Asian vierestä mutta mieti paljonko tarvitset valoa siellä auton katolla, mulla on tallissa loisteputki valaisimet pystyssä lattianrajassa oviaukon molemmilla puolilla ja seinässä olevat on liian korkealla, saisivat olla liki lattianrajassa, valo vissiin nousee ittestään ylös ;D
Karabiilisti:
karkeesti tollanen 12W ledi vastaa 100W perinteistä.
HiTec:
--- Lainaus käyttäjältä: aakoo - 3.09.2018 kello on 23:08 ---Asian vierestä mutta mieti paljonko tarvitset valoa siellä auton katolla, mulla on tallissa loisteputki valaisimet pystyssä lattianrajassa oviaukon molemmilla puolilla ja seinässä olevat on liian korkealla, saisivat olla liki lattianrajassa, valo vissiin nousee ittestään ylös ;D
--- Lainaus päättyy ---
Itse kanssa tätä miettinyt ja luulisin että se paras voisi olla katossa, auton vierellä, molemmin puolin ja kenties keulassa yksi poikittain. Tällöin valaistaan juuri ne alueet missä mahd. nykerretään jotain auton ympärillä, eikä valaisimet ole tiellä. Katon ja seinän taitteessa voisi tietty olla yksi mahis myös vaikka tallin ympäri, mutta kun talleissa yleensä on hyllyä yms. niin tuo vaihtoehto ei vältämättä olekaan tällöin se paras. Valaisimena joku 5m pitkä LED-nauha 300x5050 kylmänvalkoisin ledein voisi olla yksi varsin hyvä vaihtoehto, 3kpl noita em. tavalla viriteltynä autopaikan ympäri (yhden pätkäsee 2x 2.5m pätkiksi kattoon poikittaisiksi) niin johan luulisi näkevän Thumb
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta