Tekniikkakeskustelut > Primus
Primus 2470 kipinäsytkällä paukkuu vaan ei syty
mjo33400:
--- Lainaus käyttäjältä: Slapa - 11.01.2019 kello on 15:37 ---Ei se sittenkään vieläkään toimi. Nyt on siis magneettiventtiilin musta johto, joka ennen meni hehkulle, liitetty vesitermostaatin maapisteeseen, josta lähtee myös johto magneettiventtiilin kiinnitysruuvin alle, mustalle boksille ja kipinäboksin maaliittimeen.
Mustalta boksilta tuleva musta johto ja kipinämoduuliin menevä musta johto on samassa reppuliittimessä. Kun kytken lämmityksen päälle ja laitan sen johdon kiinni vesitermostaatin maapisteeseen, kaasuventtiili naksahtaa auki, mutta kipinä lakkaa. Kun otan sen irti vesitermostaatista, magneettiventtiili sulkeutuu, mutta kipinöinti alkaa... Onko vesitermostaatti siis oikosulussa? Testasin vesitermostaattia niillä punaisella ja sinisellä johdolla, niin se oli ihan sama missä vesitermostaatin liittimessä ne on kiinni, niin kipinä alkaa heti nakuttaa, eli kaikki vesitermostaatin liittimet on koko ajan yhteydessä toisiinsa. Ilmeisesti yksi pönttöni vielä korjaamattomista vioista on siis, että ison osan ajasta vesitermostaatti on oikosulussa?
--- Lainaus päättyy ---
Onko punaisella kirjoitettu myös vesitermostaatin maapisteessä? Voit poistaa kiinnitysruuvin alle menevän johdon, aivan turha kun olet jo hehkun johdon maadoittanut vesitermostaatin kiinnitysruuvin alle. Ota kuva kytkennästä niin selvitetään asia, ota useampi kuva eri kohdista. Jotain olet väärin kytkenenyt todennäköisesti. ;) Kokeile toimintaa siten, että otat kipinäjohdon pois muuntajasta ja pidät sitä noin 2mm päässä muuntajan liittimestä. Pidä kiinni eristetyillä kärkipihdeillä. Alkaako kipinointi silloin?
Slapa:
Kun tässä oli just se juttu, joka mua alkoi epäilyttämään, eli mulla menee kaikki mustat johdot vesitermostaatin maapisteeseen. Eli mustalta boksilta, kipinänoduulista, yksi ylimääräinen magneettiventtiilin ruuvin alta ja sitten vielä se hehkun johto... Aloin olemattomalla elektroniikan ymmärrykselläni miettimään, että mitä sille "maalle" käy, kun juuri silloin kun sitä maadoitusta tarvitaan kipinämoduulille, niin siihen samaan maajohtoon alkaakin hehkun johto syöttää sitä 2,7 volttiaan. Eikö siinä synny jonkinasteinen oikosulku? Nyt en pääse tänään testaamaan enempää, kun testailin tyhmänä kokeilemalla kaikenlaista ja onnistuin polttamaan ohjauspaneelin sulakkeen, eikä mulla ole yhtään varasulaketta... :laugh:
mjo33400:
--- Lainaus käyttäjältä: Slapa - 11.01.2019 kello on 19:17 ---Kun tässä oli just se juttu, joka mua alkoi epäilyttämään, eli mulla menee kaikki mustat johdot vesitermostaatin maapisteeseen. Eli mustalta boksilta, kipinänoduulista, yksi ylimääräinen magneettiventtiilin ruuvin alta ja sitten vielä se hehkun johto... Aloin olemattomalla elektroniikan ymmärrykselläni miettimään, että mitä sille "maalle" käy, kun juuri silloin kun sitä maadoitusta tarvitaan kipinämoduulille, niin siihen samaan maajohtoon alkaakin hehkun johto syöttää sitä 2,7 volttiaan. Eikö siinä synny jonkinasteinen oikosulku? Nyt en pääse tänään testaamaan enempää, kun testailin tyhmänä kokeilemalla kaikenlaista ja onnistuin polttamaan ohjauspaneelin sulakkeen, eikä mulla ole yhtään varasulaketta... :laugh:
--- Lainaus päättyy ---
Kun hehkun johdon laittaa ruuvin alle, ei synny oikosulkua, onhan kaasuventtiilin 5 ohmia välissä jolla kaasuventtiili vedätetään. Ei sieltä puutu kuin 0,8 ohmia jos hehku ei ole käytössä eli johto on maissa kiinni. Joku häikkä sinun kytkennässä on jos kaasuventtiili vetää ja samalla kipinä loppuu.
https://karavaanari.org/index.php/topic,11.msg55.html#msg55
mjo33400:
Tässä vielä kuva kytkennästä.
Slapa:
Voiko mun magneettiventtiili olla joku ihmeen peilikuva. Joka paikassa on nyt minun käsitykseni mukaan kaikki kytketty oikein, mutta:
1) jos kytken maajohdon ja kipinäboksin mustan johdon vesitermostaatin maaliittimeen, magneettiventtiili aukeaa, mutta kipinä lakkaa
2) kun irrotan nuo johdot vesitermostaatilta, magneettiventtiili menee kiinni ja kipinöinti alkaa
Laitoin sitten kaikki johdot paikoilleen, mutta otin hehkun johdon irti magneettiventtiilin ruuvin alta. Mittasin jännitteen hehkun johdon ja maan välillä: 12V :o
Hehkun johto siis lyö pöntön runkoon +12V, jolloin tietenkään kipinäkärjen ja rungon välillä ei tapahdu mitään.
Mittasin sitten vastuksen magneettiventtiilin napojen välillä:
KELTAINEN <-> MUSTA 5 ohmia
KELTAINEN <-> SININEN 230 ohmia
SININEN <-> MUSTA 222 ohmia
Nyt elektroniikkaihmise t: mikä on johtojen oikea järjestys, eli minkä napojen välillä kuuluisi olla mikäkin vastus?
Vai onko johdot oikein, mutta hehku pitää korvata jollain vastuksella magneettiventtiilin ja rungon välillä? Oli pakko siirtää tuo johto suoraan runkoon, kun hehkusta on lanka poikki...
Vai onko magneettiventtiili viallinen?
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta